Hej

Är det någon som har en frånluftsvärmepump i en relativt nybyggd kåk och som vet vad man ligger på för
uppvärmningskostnad?

Svar uppskattas från en som inte vet vad man skall stoppa in för värmekälla i en nybyggd kåk ::)
 
Min prognos efter fyra månader är en årsförbrukning på ca 13 000 kWh för 200 m2 samt 17 m2 förråd (10 gr). Jag har en Comfortzone CE50.
 
Jag har också Comfortzone, men jag har tyvärr ingen beräknad årsförbrukning ännu, men det kommer så småningom.
 
Vi har efter två kalla månader (jan+feb) förbrukat knappt 17000 kWh (el+fjärrvärme) om man räknar om det till årsbasis. I detta ingår alltså hushållsel. Huset ligger i Skåne och är ett Hjältevadshus med oinredd, isolerad ov (97m2 bv) Har en NIBE Fighter 310P (FVP) + fjärrvärmemodul. Jag har fått uppgifter på att energiförbrukning för ett hus som vårt ska vara ungefär så här:
Uppvärmning 2400kWh
Tappvarmvatten 4000kWh
Hushållsel 5400 kWh
Summa 11800 kWh

Om man jämför 11800 med 17000 och betänker att det sistnämnda baseras på jan+feb så känns det inte helt otroligt att man kommer ner på 12000kWh. Det ska bli spännande att se.
 
Askur,
fördelat på året förbrukar man i snitt ca 33 % av årsförbrukningen under jan och feb. Då kan du enkelt beräkna din årsförbrukning genom att ta din förbrukning under jan-feb och dividera med 0,33. Detta förutsatt att temperaturen under jan-feb är som ett medelår.

Om jag tolkar dig rätt har du haft 17000/12x2=2833 kWh i förbrukning under jan-feb. Det gör 8586 kWh som årsförbrukning. Det låter lite men kan stämma om det varit varmare än normalt.
 
Så det är så mycket som en tredjedel under jan-feb! Men gäller det även den totala energiförbrukningen, dvs inkl tappvarmvatten&hushållsel. För dessa borde det ju inte skilja lika mycket under olika delar på året, även om man kanske använder mer el under vinterhalvåret?
När det gäller våra siffror så är det så att vi är bara två personer. Och januari var ju hyfsat varm...Men ingen blir gladare än jag om vi landar på 8500 kWh (fast jag tror inte det)
 
Har du något annat koppliment också??

Tex kakelugn eller dylikt?
 
Nja, inte mer än vi är väldigt varma människor
 
Skåne , jag har Nibe frånluftsvärmepump och tycker det är bra att krämma värmen ur den skämda luften innan
den skickas ut. Körde sista året på 17000 kvh.
Det verkar vara en förskjutning i vädret , Som de övriga på tråden så är Jan o febr de dyra månaderna , måste vara kyla och blåst och ingen gratis värme från solen.
Jag eldar mycket i min braskamin också. Min yta är ca 150 m2 och ett snålt garage på 60 m2 med en 8 grader.
 
Helt riktigt att hushållselen bör vara mer eller mindre konstant under året. Möjligen mindre belysning under den ljusa delen av året. En del kör väl också motorvärmare under vintern och kanske värmegolv.

Jag baserar siffrorna på min fördelning över året i mitt gamla hus, januari 15 % och februari 18 %. Det avser totalt avläst förbrukning inkl hushållsel. Om man studerar SMHI:s graddagar blir fördelningen 17 % resp 16 %. Jag hade även i gamla huset en frånluftare så fördelningen borde vara relativt lika. Juni - aug hade 2 % av årsförbrukningen per månad, vilket kanske är att betrakta som hushållselen.
 
Borge - hur gammalt hus och var?

Bjohan - sjyssta uppgifter! Jag har sett på andra trådar att du har en Comfortzone som väl till skillnad mot Fighter och IVT har en större/bättre värmepump och kan plocka ut 5kW istället för 2kW som de andra. Men finns det så mycket energi i frånluften? Har du någon uppfattning? Isåfall är ju valet klart (om man nu kan välja vilket inte vi kunde).

Skulle gärna se fler värden på förbrukningar med FVP
 
Askur, jag är ingen expert på värmepumpar men den luft som lämnar huset med CZ har en temp på 10-15 minusgrader. En "vanlig" FVP har några plusgrader på avluften. Man får också extra energi genom den fasgenomgång som sker vad 0 grader. Dessutom är kompressorn varvtalsstyrd så att värmefaktorn hela tiden optimeras. Då liten effekt behövs för uppvärmning går kompressorn på lågt varvtal och ger en värmefaktor på upp till 4,5. Detsamma vid värmning av varmvatten eftersom då värmefaktorn annars riskerar bli låg pga att den jobbar med hög temperatur.
 
BJohan - ja, då förstår jag hur CZ har 5 kW. Grattis till detta! Går vår Nibe sönder vet man ju vad man ska byta till!
 
Jag har haft en förbrukning på 1994 kwh under 28 dagar i februari/mars. Under denna tiden hade jag tillsats el på 610 kwh. Då jag har haft hjälp av comfortzone att ställa in min pump så är nog inte siffrorna riktigt relevanta för jag hade ganska hög tillsats i början av perioden. Efter bara någon vecka eller så, så har jag bara haft el tillskott på mellan 0 och ca 20 kw per dag, lite beroende på hur kallt det har varit ute eller om det har varit långa duschar. I övrigt har jag märkt att eltillskottet inte går in särskilt ofta även om det är minus 8-10 grader ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.