Brytaren jag presenterade i första inlägget är en väldigt "liten" högspänningsbrytare. (Växelström)

Kan upplysa att oljebrytatren jag visade
INTE bryter enbart vid nollgenomgång. Den gör frånmanöver när som helst i perioden.
Det finns inget som känner av periodernas nollgenomgång.
Alla tre brytpoler bryter så gott som samtidigt, det som avgör differensen mellan de tre polernas bryttider är mekaniskt glapp och kontakternas förslitning. De tre polerna manövreras från samma manöverstång.

Det som till största del fördröjer brytarens frånslagstid mellan frånsignal till utförd manöver är de mekaniska "trögheterna".
De trögheterna varierar bland annat med temperatur och brytarstatus.

Dvs. slumpen avgör när i perioden brytaren bryter.

I grova drag så klarar brytaren sitt jobb tack vare oljan, oljans rörelse och hastigheten tillsamman med avståndet att bryta när som helst i en period vid angivna märkdata.

Så krångla inte till det mer än vad det är...

• Gilla
dennis_f
  • Laddar…
Angående stora brytare, så fick jag berättat när jag utbildade mig till spårvagnsmekanikerpå 80 talet, att brytaren till tunnelbanan drogs upp av en dieselmotor, och att det därför alltid tog några minuter innan strömmen var tillbaka när tunnelbanan blivit strömlös.
Om jag inte mins fel stod den i ett ställverk i Gamla stan.

• Gilla
dennis_f
  • Laddar…
H HSP skrev:
Brytaren jag presenterade i första inlägget är en väldigt "liten" högspänningsbrytare. (Växelström)

Kan upplysa att oljebrytatren jag visade
INTE bryter enbart vid nollgenomgång. Den gör frånmanöver när som helst i perioden.
Det finns inget som känner av periodernas nollgenomgång.
Alla tre brytpoler bryter så gott som samtidigt, det som avgör differensen mellan de tre polernas bryttider är mekaniskt glapp och kontakternas förslitning. De tre polerna manövreras från samma manöverstång.

Det som till största del fördröjer brytarens frånslagstid mellan frånsignal till utförd manöver är de mekaniska "trögheterna".
De trögheterna varierar bland annat med temperatur och brytarstatus.

Dvs. slumpen avgör när i perioden brytaren bryter.

I grova drag så klarar brytaren sitt jobb tack vare oljan, oljans rörelse och hastigheten tillsamman med avståndet att bryta när som helst i en period vid angivna märkdata.

Så krångla inte till det mer än vad det är...
De flesta brytarna bryr sig inte när de får signalen att öppna.. min poäng är att strömmen slutar inte gå bara för att kontakterna separerar utan då tänds en ljusbåge som leder strömmen tills en lämplig nollgenomgång infinner sig.

/ATW

A ArneTW skrev:
De flesta brytarna bryr sig inte när de får signalen att öppna.. min poäng är att strömmen slutar inte gå bara för att kontakterna separerar utan då tänds en ljusbåge som leder strömmen tills en lämplig nollgenomgång infinner sig.

/ATW
Och min poäng är att brytaren ser till att det är möjligt.
Vi får snart skapa en egen brytartråd :)

• Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Bilden får tala för sig själv.
Ur bruk sedan -70 talet. Nedtagen 2019
Nu får ni gissa lite...

Gammal elmätare med räknarverk och säkringar, ej i bruk sedan 1970-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite info.
Har suttit i Sverige.
Den har matats med två faser från ett 3x220 Volts nät via en treledad kabel. Två faser och jord.
Säkringarna är båda på 6 Amper. Pärlorna är solblekta så de ser grå ut.
Med tvåfas matning blir det 220V mellan faserna. Så det finns ingen neutralledare.
Då strömmen blir lika i båda faserna så går det bra med en enfas mätare. Dock måste utgående grupper alltid ha två säkringar eftersom det är två faser.

TGO står det på mätaren. Det är en liten ledtråd från vem som varit elnätsägare och från vilket "system" den matas ifrån....

3x220 brukar vara järnväg?
TGO, gruvbolag-järnväg, Oxelösund-Grängesberg? Suttit i nån banvaktarstuga, tjänstebostad?

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Du är helt klart på rätt spår. Den har suttit i en liten röd stuga men stugan ligger lite längre från järnvägen än de brukar vara. Men det skulle tydligen ha gått en linbana från en gruva ner till järnvägen förbi detta hus.
Hur som så fick detta hus el från TGO tidigare.
Stugan är gissningsvis på 25m2

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
På 50-talet var det vanligt i brukssamhälle med 3x127 Volts matning till lägenheter. Min bror som var teknisk kunnig kopplade om lägenheten till 2 faser =220V.
Det var många ”dammsugare försäljare” som på den tiden brände upp sina 127 V maskiner vid demo i den lägenhet då alla andra lägenheter hade 127V i det huset.:crysmile:

• Gilla
  • Haha
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
På 50-talet var det vanligt i brukssamhälle med 3x127 Volts matning till lägenheter. Min bror som var teknisk kunnig kopplade om lägenheten till 2 faser =220V.
Det var många ”dammsugare försäljare” som på den tiden brände upp sina 127 V maskiner vid demo i den lägenhet då alla andra lägenheter hade 127V i det huset.:crysmile:
Nja det var väl 3x220 volt och med inkoppling mellan en fas och neutralledare fick man 127 volt. Och mellan fas-fas 220 volt.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
H HSP skrev:
Lite info.
Har suttit i Sverige.
Den har matats med två faser från ett 3x220 Volts nät via en treledad kabel. Två faser och jord.
Säkringarna är båda på 6 Amper. Pärlorna är solblekta så de ser grå ut.
Med tvåfas matning blir det 220V mellan faserna. Så det finns ingen neutralledare.
Då strömmen blir lika i båda faserna så går det bra med en enfas mätare. Dock måste utgående grupper alltid ha två säkringar eftersom det är två faser.

TGO står det på mätaren. Det är en liten ledtråd från vem som varit elnätsägare och från vilket "system" den matas ifrån....
Vet du om "jorden" var nolla i systemet eller det mer var likt Norge och deras IT?

Jag har också en sådan där mätartavla hemma. Det har suttit två stycken bredvid varandra då det varit två abonnemang här. På senare så har abonnemangen slagits ihop och systemet uppdaterats till 3x380 (400).

En av de gamla tavlorna sitter fortfarande kvar på väggen och tjänstgör nu som kopplingsdosa. Inkommande ledning är skarvad däri och går vidare till den "nya" mätaren.

• Gammal svart mätartavla och modern vit elmätare på vägg bredvid varandra med kabelrör framför.
    Skapa konto
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Ang. mätartavlan jag visade så är jag ganska säker på att det var ett IT system utan nolla.

1. Med tanke på mätaren är vanlig enfas.
Fas två var kopplad till "normala nollanslutningen" på mätaren, den anslutningen är endast byglad i enfasmätare.
Hade det varit ett TN system så hade man kunnat stjäla el genom att koppla förbrukare mellan fas två och noll.

2. Inkommande kabel innehöll endast två ledare 2,5mm2 och en skärm kanske 1-1,5mm2 skärmen var ansluten till en jordplint, inget annat gick ut från den plinten.
Allt var ojordat, det var två utgående tvåfas grupper i tillhörande gruppcentral. Ingen nolla i någon av de två centralerna.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Dags för ett trådlyft.
En torrisolerad transformator 10/0,4kV
Det var inte läge att läsa av typskylten då den var i drift vid fototillfället...

Elektrisk installation, transformator, varningskylt "Livsfarlig ledning", tegelväggar, industrianläggning, rör och kablar.
Skapa konto

Anslutningar upptill:
Lågspänning till vänster och högspänning till höger

• Gilla
A bygg och 6 till
  • Laddar…
När behöver man en torrisolerad transformator?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.