Dammade av ett 1-fas elverk inköpt på Jula(Firman spg2500 2kW) som nu har 10+ år på nacken men aldrig använts för det jag hade tänkt när det införskaffades. Hursomhelst, nu har jag tänkt klart :) och planerar att göra förberedelser och tester innan vinterns intåg. Tanken är att elverket ska driva pannans cirkulationspump till radiatorerna och extern pelletsbrännare(15år gammal Janfire flex-a) dockad med pannan vid längre strömavbrott. Uppskattar lasten till ca500-600W, brännaren går att köra i manuellt läge vilket innebär att elspiralen(1100W) inte används utan jag tänder själv. Jag inbillar mig att brännarens styrbox ”skonas” om effektuttaget är någorlunda jämn över tid. Kabeldragning är gjord och cp/brännare försetts med varsin stickpropp för att snabbt kunna växla över till ”elverks-kretsen” vid behov. Planerar bl.a. att sänka garage/förråd tempen och då gäller det att agera någorlunda snabbt om det samtidigt är smällkallt/strömavbrott under en längre tid.

Jag startade elverket(anslutet till jordspett) igår och när jag mätte med multimetern så var det enbart 230V mellan polerna och 0V mätt mot eluttagets jord för respektive pol. Jag trodde det skulle vara 230V mellan fas och jord, är detta normalt för ett elverk? Hur påverkas funktion/säkerhet?

Att kompletterar med en portabel jfb som sätts i elverkets uttag borde väl fungera ok?
 
Det är normalt att elverkets hölje inte är kopplat till något i elkretsen, det är bara om något går sönder som jordspettet kan ha någon funktion.
En jordfelsbrytare direkt på elverkets uttag kommer att fungera.
 
  • Gilla
Norris2
  • Laddar…
N Norris2 skrev:
Jag startade elverket(anslutet till jordspett) igår och när jag mätte med multimetern så var det enbart 230V mellan polerna och 0V mätt mot eluttagets jord för respektive pol. Jag trodde det skulle vara 230V mellan fas och jord, är detta normalt för ett elverk? Hur påverkas funktion/säkerhet?
Ja det är fullt normalt. Du har ju en generator som genererar 230V mellan de lindningar som du tar ut spänning/ström mellan. Ingen av dessa är ansluten till jord. Det skulle nämligen fungera ganska illa eftersom du kan stoppa en vanlig 230V stickpropp i verket. Vad skulle hända om du matade en anläggning (ditt hus) där en av polerna också var ansluten till jord/nolla, och du vände stickproppen i elverket åt fell håll?

Så det är helt i sin ordning.

Och en JFB kommer att fungera utmärkt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker nog att du borde kunna mäta något mot jordblecket i uttaget, och skruven för jordspettet, för generatorn måste väl ändå ha ett jordfelsskydd av något slag? Annars kan det inte ha ett skyddsjordat schukouttag, och en JFB kommer inte att fungera. Kolla manualen.

Skyddsjorden kan vara kopplad till ett mittuttag på generatorn eller kopplad mot ena polen, eller vara elektroniskt övervakad på något sätt. Detta förutsatt att den matar en TN-S-anläggning som i ditt fall. Du kan ju prova uttaget med just en portabel JFB genom testknappen.
 
  • Gilla
mangeurds och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker nog att du borde kunna mäta något mot jordblecket i uttaget, och skruven för jordspettet, för generatorn måste väl ändå ha ett jordfelsskydd av något slag? Annars kan det inte ha ett skyddsjordat schukouttag, och en JFB kommer inte att fungera. Kolla manualen.

Skyddsjorden kan vara kopplad till ett mittuttag på generatorn eller kopplad mot ena polen, eller vara elektroniskt övervakad på något sätt. Detta förutsatt att den matar en TN-S-anläggning som i ditt fall. Du kan ju prova uttaget med just en portabel JFB genom testknappen.
Tyvärr hittar jag inte manualen från Jula men motsvarande på engelska på nätet är väldigt begränsad, inget kopplingsschema.

Så du menar att om jag kör testfunktionen på portabla JFB utan fel så är allt i sin ordning?
 
Ja, fungerar JFBn, dvs kan du lösa ut JFBn med testknappen så kan du vara lugn.
Eventuellt kanske du behöver vända JFBn i uttaget, men jag tror inte det.
 
  • Gilla
Norris2
  • Laddar…
Funderade lite grann på stegen innan man växlar till reservdrift. In till pannrummet kommer det 2 kablar, den ena går till pannans huvudströmbrytare och den andra går direkt till pannan. Enligt kopplingsschemat så ser det ut som att det är "strömkännar" funktion som reglerar effektstegen via kretskortet. Räcker det då att stänga av pannans huvudbrytare och sen skruva ur pannans 3 säkringar eller bör man stänga av allt via centralens huvudströmbrytare?
 
Redigerat:
Jag tyckte du pratade om stickpropp? Det är en betydligt billigare lösning om det bara är cirkulationspump och pelletsbrännare som ska matas.

För en mer fast inkoppling av reservkraften så har du visserligen ett intag, men sedan krävs en reservkraftsomkopplare. Även jordtag, anslutet till intaget, är svårt att komma undan. Det innebär att en (1) ledning behöver mata pannrummet och dess reservkraftsomkopplare. Mot den kopplas då cirkulationspump och pelletsbrännare. Det är alltså en betydligt mer omfattande installation.
 
  • Gilla
Norris2
  • Laddar…
Jag får be om ursäkt för mitt tidigare inlägg, läste om reservkraftsomkopplare och började fundera på om det var ett krav i mitt fall men nu är det "stickpropps varianten" som gäller och inget annat!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fråga; I normaldrift är pelletsbrännaren med stickpropp ansluten motsvarande den "fasta installationen" med fas&nolla korrekt men när jag växlar till elverks-kretsen så spelar det alltså ingen roll hur jag stoppar i stickproppen dvs. fas&nolla är det ingen skillnad på?
 
Det är riktigt, förbrukarna ser inte skillnad på fas och nolla.
 
  • Gilla
Norris2
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker nog att du borde kunna mäta något mot jordblecket i uttaget, och skruven för jordspettet, för generatorn måste väl ändå ha ett jordfelsskydd av något slag? Annars kan det inte ha ett skyddsjordat schukouttag, och en JFB kommer inte att fungera. Kolla manualen.

Skyddsjorden kan vara kopplad till ett mittuttag på generatorn eller kopplad mot ena polen, eller vara elektroniskt övervakad på något sätt. Detta förutsatt att den matar en TN-S-anläggning som i ditt fall. Du kan ju prova uttaget med just en portabel JFB genom testknappen.
Jordfelsbrytarens test-funktion fungerade som den skulle(bröt) när jag anslöt den till elverksuttaget så då är det väl bara tuta och köra..MEN jag får inte riktigt ihop det i min elamatörs-mässiga skalle, jag har mätt 0V från både fas&nolla mot jordblecket i uttaget så då är väl elverkskretsen att betraktas som ojordad?
 
Redigerat:
Du har rätt. Jag hade fel som sa att en JFB kan ge svar. Testfunktionen i en JFB kontrollerar inte att skyddsjorden är på plats, den kontrollerar bara att JFBn i sig fungerar vid obalans i strömmarna. JFBn använder inte skyddsjord för att kontrollera detta.

Men samtidigt är det inte rimligt att skyddsjorden i elverket skulle vara helt utanför spelet här. Det borde i så fall framgå av dokumentationen, vilket det inte gör. De är bara noga med att jordspettet används, till oklar nytta.

För att prova ifall skyddsjorden på något sätt är med i spelet behöver du simulera en felström mellan L eller N mot jordblecket eller jordskruven. Det kan man t.ex göra med en spänningsprovare av lite klass, eller under kontrollerade former, ett motstånd på 6.8 - 8.2 kohm, mellan L/N och skyddsjord.

Om man med säkerhet kan konstatera att skyddsjorden hänger helt löst i elverket, då kan man ansluta N mot jordskruven. Men det är uppenbarligen inte så verket är avsett att användas...
 
  • Gilla
Norris2
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har rätt. Jag hade fel som sa att en JFB kan ge svar. Testfunktionen i en JFB kontrollerar inte att skyddsjorden är på plats, den kontrollerar bara att JFBn i sig fungerar vid obalans i strömmarna. JFBn använder inte skyddsjord för att kontrollera detta.

Men samtidigt är det inte rimligt att skyddsjorden i elverket skulle vara helt utanför spelet här. Det borde i så fall framgå av dokumentationen, vilket det inte gör. De är bara noga med att jordspettet används, till oklar nytta.

För att prova ifall skyddsjorden på något sätt är med i spelet behöver du simulera en felström mellan L eller N mot jordblecket eller jordskruven. Det kan man t.ex göra med en spänningsprovare av lite klass, eller under kontrollerade former, ett motstånd på 6.8 - 8.2 kohm, mellan L/N och skyddsjord.

Om man med säkerhet kan konstatera att skyddsjorden hänger helt löst i elverket, då kan man ansluta N mot jordskruven. Men det är uppenbarligen inte så verket är avsett att användas...
Tusen Tack Bo för ditt engagemang i frågan! Hur tar man enklast reda på vad som är L&N i elverksuttaget, funkar ju inte att mäta mot jord som i fastighetsnätet?

Samtidigt funderar jag på om inte JFB'n borde räcka som säkerhetsåtgärd, elverket kommer endast att användas vid ev. längre strömavbrott under vintern och endast betjäna 2 strömförbrukare i pannrummet via separat krets. Jag ser inte några potentiella faror med att strunta i kretsjordningen så länge jag använder JFB'n men jag har kanske förbisett något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.