Hej!

En firma har precis avslutat arbetet med nytt badrum hos oss. Installation av el i kommoden ingick inte i offerten, så det blev inte gjort.

Den el-i-kommod vi köpte ska installeras som fast installation står det i manualen. Hantverkarna som gjorde badrummet satte ett stickproppsuttag på lämplig platsbiljetter väggen bakom kommoden.

Är det lämpligt att ansluta med en extra stickpropp, eller måste man följa att det ska vara fast installation. Låter lite bakvänt när det nu sitter ett uttag i väggen.

• En vit strömbrytare monterad på en grå kakelvägg i ett nyrenoverat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har en liknande installation, där satte elektrikern en kopplingsdosa med dragavlastning och en flexibel gummikabel till eluttaget i kommodens låda. Tänkt att användas till hårtork tex.

Egentligen ska tillverkarens anvisningar följas.

Vilken "el i kommod" är det?
Länk? Länk till installationsanvisningen?

Med vägguttag & stickkontakt istället för fast anslutning så blir det några fler kopplingspunkter än nödvändigt.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vi har en liknande installation, där satte elektrikern en kopplingsdosa med dragavlastning och en flexibel gummikabel till eluttaget i kommodens låda. Tänkt att användas till hårtork tex.
Ja, precis så skulle jag säga att det är hos oss också

BirgitS
Demmpa Demmpa skrev:
Egentligen ska tillverkarens anvisningar följas.

Vilken "el i kommod" är det?
Länk? Länk till installationsanvisningen?

Med vägguttag & stickkontakt istället för fast anslutning så blir det några fler kopplingspunkter än nödvändigt.
Jag kan inte se att det står att eluttaget ska vara anslutet till en dosa i monteringsanvisningen.
https://www.macrodesign.se/globalassets/macrodesignimport/documents/502/502980.pdf
https://www.macrodesign.se/sortiment/badrumsmobler/badrumsbelysning/crown-eluttag/

BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan inte se att det står att eluttaget ska vara anslutet till en dosa i monteringsanvisningen.
[länk]
[länk]
Har jag skrivit att det i TS fall måste vara fast anslutet?

Nix, utan mer generellt skrivet.

Håller med om att det inte står i klartext varken det ena eller det andra om det ska vara fast anslutning eller om det går med stickkontakt.
Däremot så kan man tyda texten att det måste vara fast anslutning eftersom allt elektriskt arbete måste utföras av elektriker.

BirgitS
Demmpa Demmpa skrev:
Har jag skrivit att det i TS fall måste vara fast anslutet?

Nix, utan mer generellt skrivet.

Håller med om att det inte står i klartext varken det ena eller det andra om det ska vara fast anslutning eller om det går med stickkontakt.
Däremot så kan man tyda texten att det måste vara fast anslutning eftersom allt elektriskt arbete måste utföras av elektriker.
Förlåt, det var inte menat som någon sorts kritik utan bara som upplysning nu när det fanns tillräckligt med info i tråden för att det skulle gå att leta upp anvisningen.

Vitvarutillverkarna skriver att det ska vara en elektriker som ska utföra installationen av deras produkter bara för att de inte kommer med en stickpropp.

Måste var en mjuk kabel mellan vägg och låda, då den dras ut. Sen om det är med stickpropp eller inte i väggen bakom lådan är nog egalt, bara att det finns dragavlastning så inte kabeln åker ur vägguttaget i lådan. Normalt ska det vara fast anslutning på alla utvändiga uttag, men hur gör man när en låda ska dras ut med väggatag i. Skiter i något regelverk och gör vad som är praktiskt. Det är ingen fara för någon säkerhet.

• Gilla
PelleBjork
  • Laddar…
Så här ser det ut hos oss. Nybyggt 2024. Bara antar att det är korrekt gjort.

M MatsBengtsson89 skrev:
Så här ser det ut hos oss. Nybyggt 2024. Bara antar att det är korrekt gjort.
Vattenledningar och eluttag under diskbänk med en kopplad sladd och synlig flexislang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Förlåt, det var inte menat som någon sorts kritik utan bara som upplysning nu när det fanns tillräckligt med info i tråden för att det skulle gå att leta upp anvisningen.

Vitvarutillverkarna skriver att det ska vara en elektriker som ska utföra installationen av deras produkter bara för att de inte kommer med en stickpropp.
Ok. Ja att leta upp en lämplig stickpropp (ip21 eller ip44) och sätta dit låter kan jag ju göra själv

J jonaserik skrev:
Måste var en mjuk kabel mellan vägg och låda, då den dras ut. Sen om det är med stickpropp eller inte i väggen bakom lådan är nog egalt, bara att det finns dragavlastning så inte kabeln åker ur vägguttaget i lådan. Normalt ska det vara fast anslutning på alla utvändiga uttag, men hur gör man när en låda ska dras ut med väggatag i. Skiter i något regelverk och gör vad som är praktiskt. Det är ingen fara för någon säkerhet.
Ja det sitter ett band som gör att sladden inte skadas eller dras ur.

Tror jag köper en stickpropp i lämplig IP installerar det själv. Svårt att göra fel här som innebär risk i praktiken vad jag kan se

J Jroed skrev:
Ja det sitter ett band som gör att sladden inte skadas eller dras ur.

Tror jag köper en stickpropp i lämplig IP installerar det själv. Svårt att göra fel här som innebär risk i praktiken vad jag kan se
Vet inte hur vägguttaget sitter nu, men finns det risk för att vatten kan rinna uppifrån, så fäst en bit plastpåsedel med lim ovanför och som hänger över uttaget med stickproppen,så duger det med en vanligt stickpropp.

• Gilla
[old rusty]
  • Laddar…
I ett badrum där vägguttag får sitta så räcker det med IP21.

• Gilla
Jroed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.