Hörde av grannen att vårat nätverksbolag kommer skicka ut elåterbetalningen/elstödspengen i höst, de verkar inte jobba snabbt iaf... (Telge energi)

Och nya priser på leverans avgifter snart förutom dubblering av årsavgiften då...

Bild av ett brev från Telge Nät som visar en tabell med gamla och nya priser för elöverföring, inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Hörde av grannen att vårat nätverksbolag kommer skicka ut elåterbetalningen/elstödspengen i höst, de verkar inte jobba snabbt iaf... (Telge energi)

Och nya priser på leverans avgifter snart förutom dubblering av årsavgiften då...

[bild]
Mitt nätbolag Härryda energi gjorde första avdraget på fakturan jag fick i april. Är det inte olagligt att behålla andras pengar? Dessutom var det ju viktigt för regeringen att stödet skulle betalas ut snabbt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Mitt nätbolag Härryda energi gjorde första avdraget på fakturan jag fick i april. Är det inte olagligt att behålla andras pengar? Dessutom var det ju viktigt för regeringen att stödet skulle betalas ut snabbt.
Telge är numera elbolagens gossen Ruda.
 
Sollentuna Energi upplyser att första avdraget beräknas komma i maj. Är avdraget/elpriskompensationen högre än fakturan, dras resten av på påföljande fakturor.
 
C cbrolin skrev:
Mitt nätbolag Härryda energi gjorde första avdraget på fakturan jag fick i april. Är det inte olagligt att behålla andras pengar? Dessutom var det ju viktigt för regeringen att stödet skulle betalas ut snabbt.
Regeringen vill väl ha stödet utbetalt så nära inpå valet som möjligt?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Mitt nätbolag Härryda energi gjorde första avdraget på fakturan jag fick i april. Är det inte olagligt att behålla andras pengar? Dessutom var det ju viktigt för regeringen att stödet skulle betalas ut snabbt.
Telge näts förklaring till ifrågasättandet till deras sena utbetalning:

"Vi måste ansöka om pengarna innan vi kan betala ut dessa till våra kunder. Från dess att ansökan kommer in till de utbetalas av kammarkollegiet tar det några veckor. Som tidigast gick det att ansöka om dessa från mitten av mars 2022. För att kunna hantera denna storlek av utbetalning, vi har 55 000 elnätskunder i Södertälje och Nykvarn, krävs planering och resurser. Något vi behöver säkra innan utbetalningen sker. Vi har även valt att betala ut kompensationen som ett engångsbelopp istället för avdrag på faktura, då det är ett snabbare sätt för våra kunder att få sina pengar på. För att förtydliga, vi har inte dessa pengar i nuläget och så snart vi har dom påbörjas de första utbetalningarna, ingen ränta på dessa helt enkelt.
Kravet från regeringen är att elpriskompensationen ska vara utbetald senast 31 december 2022.
Vänligen Amanda"
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Telge energis nordliga syskon, norrtälje energi verkar inte bättre.

Jag har inte fått NÅGON information av dom, det står inget på deras hemsida va djag kn hitta, och dom svarade inte på min fråga jag ställde över mail för flera veckor sedan.

Det är "lite" märkligt att vissa bolag betalar ut direkt, men vissa ska krångla och sega sig i all evighet.

Var inte poängen med att nätbolagen skulle betala ut pengarna att dom redan har pengarna ? i.e som dom sluppit betala in ? ..annars skulle man väl kunna skött detta centralt ?

Oerhört märkligt, nånting luktar illa..
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Telge energis nordliga syskon, norrtälje energi verkar inte bättre.

Jag har inte fått NÅGON information av dom, det står inget på deras hemsida va djag kn hitta, och dom svarade inte på min fråga jag ställde över mail för flera veckor sedan.

Det är "lite" märkligt att vissa bolag betalar ut direkt, men vissa ska krångla och sega sig i all evighet.

Var inte poängen med att nätbolagen skulle betala ut pengarna att dom redan har pengarna ? i.e som dom sluppit betala in ? ..annars skulle man väl kunna skött detta centralt ?

Oerhört märkligt, nånting luktar illa..
Valfläsk luktar illa, speciellt efteråt då vi får betala det.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Nu finansieras väl iofs detta helt med de extra skatteinkomster staten fått in pga högre elpris, så just det stör mej inte så mycket.

Hade dock hellre sett att man gjorde på ett annorlunda sätt.
 
Bo00 Bo00 skrev:
Som jag förstått det:

Ett fastprisavtal över t ex 3 år innebär att elhandelsföretaget (i mitt fall Storumans energi) köpt upp el för tre år framåt till kunden till fast pris från Nordpol. Sen lägger elhandelsföretaget på sina ören. Vi med fast pris åker inte snålskjuts på er som har ett rörligt pris. Det fasta priset är fast hos mig och hos elhandelsföretaget.

Själv fick jag tillgodo hos Eon på 3 800 kr trots att jag inte haft ökade kostnader för elen med ett högre pris per kw eftersom jag har fast pris. Elräkningen har dock höjts med ca: 40% då jag laddar min elbil hemma. Så tack staten kan jag väl säga för att jag får köra min bil gratis i några månader! :)

Som grädde på moset så blev elnätsavgifterna från Eon nu bara 67 öre per kw inkl statens skatt mot 1,07 kr innan eftersom jag med elbilen och mitt hus sedan innan nu kommer över 8 000 kw/år. Vet inte om detta är unikt för Eon eller liknande upplägg finns hos andra nätägare.
Har du tittat att abonnemangsavgiften per månad steg från 151,25 kr till 420 kr i månaden på din faktura? Jag menar ingen kritik men lägre elöverföringsavgift ger dyrare abonnemang. Jag har själv 151,25 kr och förbrukar 6000 kWh per år. Min kostnad 193 öre kWh (elpris) plus 107,4 kWh (elöverföringsavgift). Typ ladda bilen på jobbet och kommer under 8000 kWh per år kan bli lönsamare. Men om jag missförstod så ber jag om ursäkt.
 
Johan Harrysson Johan Harrysson skrev:
Har du tittat att abonnemangsavgiften per månad steg från 151,25 kr till 420 kr i månaden på din faktura? Jag menar ingen kritik men lägre elöverföringsavgift ger dyrare abonnemang. Jag har själv 151,25 kr och förbrukar 6000 kWh per år. Min kostnad 193 öre kWh (elpris) plus 107,4 kWh (elöverföringsavgift). Typ ladda bilen på jobbet och kommer under 8000 kWh per år kan bli lönsamare. Men om jag missförstod så ber jag om ursäkt.
269 kr dyrare abonnemang per månad ja. Dessa pengar måste läggas till de kWh jag använder för att ladda. Elöverföringsavgiften är sänkt med 40 öre per kWh. Drar bilen upp till säg 2 kWh per mil så sparar jag 80 öre för varje mil jag kör och 269 kr måste läggas till den totala månadskostnaden.

Jag har ingen möjlighet att ladda på jobbet. Jo om jag verkligen vill kan jag nog hitta ett eluttag någonstans. Detta gjorde en kollega och fick sparken då det anses som stöld från företaget då laddning inte är en grej på jobbet där jag jobbar. Kollegan ifråga fick en varning och sen gjorde han det igen och fick sparken direkt där och då. Det var droppen då han betett sig märkligt flera gånger.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Telge näts förklaring till ifrågasättandet till deras sena utbetalning:

"Vi måste ansöka om pengarna innan vi kan betala ut dessa till våra kunder. Från dess att ansökan kommer in till de utbetalas av kammarkollegiet tar det några veckor. Som tidigast gick det att ansöka om dessa från mitten av mars 2022. För att kunna hantera denna storlek av utbetalning, vi har 55 000 elnätskunder i Södertälje och Nykvarn, krävs planering och resurser. Något vi behöver säkra innan utbetalningen sker. Vi har även valt att betala ut kompensationen som ett engångsbelopp istället för avdrag på faktura, då det är ett snabbare sätt för våra kunder att få sina pengar på. För att förtydliga, vi har inte dessa pengar i nuläget och så snart vi har dom påbörjas de första utbetalningarna, ingen ränta på dessa helt enkelt.
Kravet från regeringen är att elpriskompensationen ska vara utbetald senast 31 december 2022.
Vänligen Amanda"
Vilken tur att jag inte har Telge som nätbolag. Fick utbetalt dec-april nu 2 Maj från Vattenfall eldistribution .
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Telge energis nordliga syskon, norrtälje energi verkar inte bättre.

Jag har inte fått NÅGON information av dom, det står inget på deras hemsida va djag kn hitta, och dom svarade inte på min fråga jag ställde över mail för flera veckor sedan.
Jag har fortfarande inte fått nån information elelr svar på mott mail, men på näträkningen som kom nu blev jag krediterad 6000:- som dom drog av denna räkningen från.

Så dom har faktiskt löst det nu.

Skulle hellre haft pengarna i handen men det är helt ok att ha det som kredit hos dom också.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Minimum 33% höjning för denna Södertäljebo

[länk]
Degen ska in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.