blackarrow blackarrow skrev:
Vilka börser?
Börsen finns ju för att köpare och säljare ska enas om ett pris vilket båda parter tycker är bra. Det går väl att komma överens om ett pris utanför börsen?
Jag är inte i branschen så jag får förlita mig på vad myndigheter och branschen skriver...
Vilka börser? Europas största… EEX t.ex. Nordpool är inte enda börsen i Nordeuropa även om de är störst här uppe i norr.
 
Z Zodde skrev:
Vilka börser? Europas största… EEX t.ex. Nordpool är inte enda börsen i Nordeuropa även om de är störst här uppe i norr.
Du svarade inte på andra frågan.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Du svarade inte på andra frågan.
Priser utanför börsen är oftast futures på Nasdaq.
 
J
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja man ska tydligen vara slösaktig för att få pengar av staten.
Bra "uppmaning".

Borde givetvis varit % avdrag på höjningen och inget annat. Om ens något alls.
kallas effektivt röstfiske. Dem vill visa handlingskraft så att dem inte står med byxorna nere precis som efter förra valet. Redan på de gamla romarnas tid så gömde de undan maten, sa att det var sjörövare som snott den. Sedan lät man folket svälta, införde lite nöje i form av gladiatorspel för att sedan ta fram maten (och döda lite sjörövare) och på så sätt framstå som handlingskraftiga och givmilda. Vips så hade man folket på sin sida igen. Lite samma här. Man tar folks pengar och försätter dem i osäkerhet för att sedan ”ge tillbaka” det som från början aldrig borde tagits bort. ‍♀️
 
  • Gilla
spider22 och 5 till
  • Laddar…
J Janetgorgis skrev:
kallas effektivt röstfiske. Dem vill visa handlingskraft så att dem inte står med byxorna nere precis som efter förra valet. Redan på de gamla romarnas tid så gömde de undan maten, sa att det var sjörövare som snott den. Sedan lät man folket svälta, införde lite nöje i form av gladiatorspel för att sedan ta fram maten (och döda lite sjörövare) och på så sätt framstå som handlingskraftiga och givmilda. Vips så hade man folket på sin sida igen. Lite samma här. Man tar folks pengar och försätter dem i osäkerhet för att sedan ”ge tillbaka” det som från början aldrig borde tagits bort. ‍♀️
Och folk går otroligt nog på det där varenda gång. Helt sanslöst hur tröga människor är
 
  • Gilla
Sofriko och 2 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Och folk går otroligt nog på det där varenda gång. Helt sanslöst hur tröga människor är
Vilka är de tröga i Sverige?
 
Redigerat:
K Kane skrev:
Vilka är de tröga i Sveige?
Människor som går på det som janetgorgis skrev
 
G GVR4 skrev:
Människor som går på det som janetgorgis skrev
Och vilka är det?
 
K Kane skrev:
Och vilka är det?
Bland annat de som röstar för att Sverige ska ha högre drivmedelspriser än andra länder i Europa.
Just nu har vi högst i världen!

Sverige är världsmästare i självspäkning.
 
  • Gilla
Kekistan och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bland annat de som röstar för att Sverige ska ha högre drivmedelspriser än andra länder i Europa.
Just nu har vi högst i världen!

Sverige är världsmästare i självspäkning.
Just nu ca 35-40% av vår röstberättigade befolkning, rätt tragiskt…
 
  • Gilla
Sofriko och 3 till
  • Laddar…
Bo00 Bo00 skrev:
Som jag förstått det:

Ett fastprisavtal över t ex 3 år innebär att elhandelsföretaget (i mitt fall Storumans energi) köpt upp el för tre år framåt till kunden till fast pris från Nordpol. Sen lägger elhandelsföretaget på sina ören. Vi med fast pris åker inte snålskjuts på er som har ett rörligt pris. Det fasta priset är fast hos mig och hos elhandelsföretaget.

Själv fick jag tillgodo hos Eon på 3 800 kr trots att jag inte haft ökade kostnader för elen med ett högre pris per kw eftersom jag har fast pris. Elräkningen har dock höjts med ca: 40% då jag laddar min elbil hemma. Så tack staten kan jag väl säga för att jag får köra min bil gratis i några månader! :)

Som grädde på moset så blev elnätsavgifterna från Eon nu bara 67 öre per kw inkl statens skatt mot 1,07 kr innan eftersom jag med elbilen och mitt hus sedan innan nu kommer över 8 000 kw/år. Vet inte om detta är unikt för Eon eller liknande upplägg finns hos andra nätägare.
Jag har sedan jag köpte mitt hus haft avtalet "upp till 8000 kWh/år" utan att veta om det, jag hade ingen aning om att det ens fanns två varianter. Jag har alltid haft högre förbrukning än så men upptäckte det först nu. Enligt Eon måste man själv begära att byta till det andra, det är inget som sker automatiskt. Jag har förlorat över 4500 på detta sedan jag tecknade abbonemanget
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Se på f@n ... fick tebax 192 kr på nätavgiften.

[bild]
PAAAARTY :rofl:
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
PAAAARTY :rofl:
Screenshot av elräkningsdetaljer med statlig elpriskompensation för olika månader och total kredit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo00 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Är det ditt abonnemang? Hur mkt har du förbrukat per månad i december till februari?
Mitt abonnemang har förbrukat 9996kWh under den perioden….
 
Anna1an Anna1an skrev:
Mitt abonnemang har förbrukat 9996kWh under den perioden….
Vem är elnätsägare? Kolla med dem varför inte stödet krediterats.
 
  • Gilla
Anna1an
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.