lilytwig lilytwig skrev:
Om du omvandlar, priset de presenterar, till öre så slipper du decimaler. Hade varit snyggare. Men om du ser till budskapet i sig så hade det inte riktigt gått fram om man valt att runda mer än man gjort.
Det hade väl inte varit ett sämre budskap att prata om "priser uppemot 1,50" istället för "1,44" när det sedan visade sig bli 1,82 i systempris för SE4 imorgon?

• Gilla
sandos
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det hade väl inte varit ett sämre budskap att prata om "priser uppemot 1,50" istället för "1,44" när det sedan visade sig bli 1,82 i systempris för SE4 imorgon?
Ja, nu handlade det ju inte om att presentera morgondagens priser. Det man ville visa var hur vädret kan påverka priserna. Ena dagen skiljde det 1 öre mellan område 1 och 4. Sedan visade man vädrets (temperatur och vind) påverkan på nästa dags pris. Övriga variabler som påverkar priserna fanns inte i diskussionen.

lilytwig lilytwig skrev:
Ja, nu handlade det ju inte om att presentera morgondagens priser. Det man ville visa var hur vädret kan påverka priserna. Ena dagen skiljde det 1 öre mellan område 1 och 4. Sedan visade man vädrets (temperatur och vind) påverkan på nästa dags pris. Övriga variabler som påverkar priserna fanns inte i diskussionen.
Fast hur ofta behöver de tala om för folk i teorin om hur vädret kan påverka priserna?

De har Elpriskollen typ två gånger i veckan, och de har specifika ören varje gång:
https://www.tv4.se/klipp/va/20440882/elpriskollen-sa-paverkar-vadret-helgens-elpriser
https://www.tv4.se/klipp/va/20438971/gladjebeskedet-lika-laga-nivaer-som-innan-kriget
https://www.tv4.se/klipp/va/20430939/sa-blir-elpriset-i-helgen-priserna-faller
https://www.tv4.se/klipp/va/20426067/elpriset-i-veckan-da-kan-vi-kora-tvatt-och-diskmaskin

Med rubriker som "så blir elpriset i helgen" är det väl rimligt att anta att målet är att informera om vad elpriset kan tänkas bli - för det är det folk vill veta. Att sedan vädret är en av de viktigaste variablerna på kort sikt gör det bara naturligt att det dras av meteorologen.

D
Tolka det inte som att jag inte vill ha mer elproduktion, gärna KK, men med senaste tidens underhållsfadäser så kan jag inte säga att jag längtar till de nya reaktorerna blir var mans egendom, företag med fyndiga namn och kommuner som plötsligt blir kärnkraftsoperatörer... det verkar redan för klurigt för de få utvalda som jobbar med det idag.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nu känns det som att ett genombrott är på gång!
https://www.warpnews.se/energi/jona...096v81iobNykAGVuam9MZABeACDCo8JKOhX0nL27RamcM
Det är ett gräsrotsinitiativ som ser till att internet fungerar. Internet Engineering Task Force, IETF, underhåller och utvecklar standarden som förbinder oss alla, Internet Protocol, IP. Världens största standard med bred marginal.

Nu har ett team, ledda av internetpionjären Jonas Birgersson, idag grundat Energy Engineering Task Force, EETF.

Deras mål är att skapa en öppen standard för energidelning: The Energy Protocol, EP.

"Internet är ett nätverk av nätverk, med öppna standarder som möjliggör effektiv och robust kommunikation mellan oberoende noder. Jag ser samma möjlighet för lokala energigemenskaper med lokal produktion som sol och vind, lokal lagring som batterier och vätgas och även kopplade till nya lokala nätverk för delning”, säger Jonas Birgersson, ordförande i ViaEuropa och medförfattare till Manifest för Energisamhället.

[bild]
Jonas Birgersson och Mathias Sundin
"Genom att lägga till den saknade länken, den öppna standarden för energidelning, kommer vi att ha alla byggstenar för att skapa ett nytt parallellt energisystem, som på rättvisa villkor också kan stödja det traditionella elsystemet i Europa", säger han.

Jag förstår verkligen inte vad de tror sig vinna.
Varför skulle ett parallellt system fungera bättre än det vi har?

Jag har redan läst om "paketbaserat" protokoll för att styra elproduktion och förbrukning, är det månne samma eller är det som vanligt att alla jobbar med samma sak på varsitt håll:

https://spectrum.ieee.org/packetized-power-grid

S sandos skrev:
Jag har redan läst om "paketbaserat" protokoll för att styra elproduktion och förbrukning, är det månne samma eller är det som vanligt att alla jobbar med samma sak på varsitt håll:

[länk]
Vi är ju redan inne på spåret, även om det går långsamt. Delar av infrastrukturen behöver uppgraderas. Elmätare för timavläsning och senare 15 min, är under installation. Innovativa företag som Tibber gör vad som kan göras med hjälp av internet och egna algoritmer. Flera elbolag hänger på och har börjat följa Tibber. Intresserade " nördar" fixar egna lösningar med smarthem-applikationer. Men det räcker inte. Det är för krångligt och svårförståeligt för de flesta. Därför behövs en standard. Matter är kanske en pusselbit, men det krävs mer än så. Det måste bli plug&play så att det är smidigt att koppla ihop alla energislukande apparater. Självklart ska du kunna se på TV när du vill, men du måste kanske inte värma varmvatten samtidigt, eller ladda bilen. TM och TT behöver inte köra samtidigt utan får sekvenseras.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Vi är ju redan inne på spåret, även om det går långsamt. Delar av infrastrukturen behöver uppgraderas. Elmätare för timavläsning och senare 15 min, är under installation. Innovativa företag som Tibber gör vad som kan göras med hjälp av internet och egna algoritmer. Flera elbolag hänger på och har börjat följa Tibber. Intresserade " nördar" fixar egna lösningar med smarthem-applikationer. Men det räcker inte. Det är för krångligt och svårförståeligt för de flesta. Därför behövs en standard. Matter är kanske en pusselbit, men det krävs mer än så. Det måste bli plug&play så att det är smidigt att koppla ihop alla energislukande apparater. Självklart ska du kunna se på TV när du vill, men du måste kanske inte värma varmvatten samtidigt, eller ladda bilen. TM och TT behöver inte köra samtidigt utan får sekvenseras.
Se det som hur Internet skulle fungerat ifall vi hade auktioner varje timme på vilken trafik man ville köpa...Eller hur telemarknaden fungerade innan avregleringen. Jfr med idag.
Birgersson är något på spåren.

K karlmb skrev:
Se det som hur Internet skulle fungerat ifall vi hade auktioner varje timme på vilken trafik man ville köpa...Eller hur telemarknaden fungerade innan avregleringen. Jfr med idag.
Trafik på Internet betalas lustigt nog ofta på ett sätt som är väldigt likt kommande effektavgifter där man betalar för till exemplen 95:e percentilen av sin bandbredd under en månad eftersom det är just en nätavgift; inte kostnaden för det som flyter på linan.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är ju inte alls jämförelsebart. Inser du inte det?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Inte läst - inte förstått.

Mikael_L
D djac skrev:
Tolka det inte som att jag inte vill ha mer elproduktion, gärna KK, men med senaste tidens underhållsfadäser så kan jag inte säga att jag längtar till de nya reaktorerna blir var mans egendom, företag med fyndiga namn och kommuner som plötsligt blir kärnkraftsoperatörer... det verkar redan för klurigt för de få utvalda som jobbar med det idag.
Jag väntar ivrigt på JJMR (JättesmåJättegulligaMiniReaktorer), så jag kan köpa en själv och ha nere i källaren.
Kommande natt är elen "gratis", med 5 öre/kWh.
Men skatt, moms, överföringsavgift osv gör att den ändå kostar över kronan!
Det skulle jag vilja slippa. Solceller löser mitt problem, men bara halva året.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S
Fick min JJMR på posten igår.
Bara att koppla in i radiatorkretsen , funkade direkt!

• Industriell utrustning med rör, sensorer och märket "Bronkhorst High-Tech" på en genomflödesmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.