harry73 harry73 skrev:
Det går ju inte att lita på kärnkraft. Varken tidsplanen och kostnader när det ska byggas eller när det ska underhållas.
Håller med, det är ett stort problem. Förvisso inte kärnkraftsexkliusivt, men ett stort problem för kärnkraft likafullt.

harry73 harry73 skrev:
Hur ser det ut med Frankrikes kärnkraft nu? är alla i drift igen?
Nej. Och vet du varför? För att fransmännen i sitt genompolitiserade system gick på samma bluff som alla andra att lösningen var förnyelsebar el. Så de slutade underhålla och livstidsförlänga vissa reaktorer i syfte att stänga dem för att komma ner till 50 % kärnkraft i systemet.

Så nu importerar de tysk kolkraft istället för att exportera kärnkraft.

Jävla sopor.

harka harka skrev:
svårigheterna med att få till stånd ny elproduktion i SE4 ser ut att ha negativa konsekvenser för framtiden där nere – i Svenska kraftnäts kortsiktiga marknadsanalys för åren 2023-2027 som utkom i december, så ser de väldigt blygsamma nya elbehov i SE4-området de närmaste åren (baserat bland annat på intresseanmälningar från industrin för eluttag)
Det är ju konstigt att ingen vill bygga industri i Sveriges dyraste elområde. Verkligen jättekonstigt! :rolleyes:

Själv tror jag att siffrorna för norra Sverige är överskattade. Det kommer inte gå att få tillräckligt med kompetent personal att vilja bo där, och då kommer satsningarna utebli/minska av det skälet.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Smart av dig att ducka lite lagom med att skriva "i snitt har dyrare el än vi skulle behöva ha".
Viss volatilitet lär man få lära sig att leva med då landbaserad vindkraft nog är och förblir den billigaste elen i största delen av världen. Men att systemet ska ha så klen grundkapacitet att vi i detta kalla, bitvis ogästvänliga land ska ha en försvarlig mängd människor som inte har råd att värma sina (normala) hus, och industrier och tjänsteföretag som annars varit bärkraftiga ska tvingas slå igen pga. elpriserna, det är ett misslyckande, oavsett om man tycker att det är politiskt eller marknadsmässigt*.

*Jag har för övrigt svårt för termen marknadsmisslyckande. Även ett politiskt misslyckande manifesterar sig ju normalt genom ett marknadsmisslyckande, då få politiker havererar så direkt att de rakt av förbjuder saker, de reglerar dem hellre så att de självdör på en riggad marknad. Så kanske vore politiskt eller kapitalistiskt misslyckande bättre ordval.

Mikael_L Mikael_L skrev:
högt pris borde dock gynna utbyggnad av produktion
Absolut. Men med de led- och livstider vi pratar om ska man dels räkna på sannolikheten att efterfrågenivån i sig är vad man tror om X–Y år, dels att politiken är att lita på över samma tid.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Och vet du varför? För att fransmännen i sitt genompolitiserade system gick på samma bluff som alla andra att lösningen var förnyelsebar el. Så de slutade underhålla och livstidsförlänga vissa reaktorer i syfte att stänga dem för att komma ner till 50 % kärnkraft i systemet.
Frankrike har ju uppenbarligen inte byggt tillräckligt förnybart i så fall. Man lär bygga nytt i samma takt som man stänger ned om man inte vill ha problem.

Och jag tror inte de korrosionsproblem de hittade i sina reaktorermodeller betydde att de ville gå över till förnybart? Känns ju mer som ett totalt oförväntat, systematiskt underhållsbehov av, som det verkar, en dålig "förfranskad" designändring.

Själv tror jag att siffrorna för norra Sverige är överskattade. Det kommer inte gå att få tillräckligt med kompetent personal att vilja bo där, och då kommer satsningarna utebli/minska av det skälet.
rent allmänt så är det förstås ingen garanti för att Svenska kraftnäts marknadsanalys kommer att slå in, och personalbrist i norr är bara en faktor som kan slå neråt eller uppåt – men det är inte bara de största industrierna allra längst i norr som påverkar det ökande elbehovet

slår man isär olika användarkategorier på de fyra elområdena så ser det ut såhär:
Diagram och karta som visar prognostiserad ökning av Sveriges elbehov 2022-2027 uppdelat per region och användningskategori.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nu jämför jag Svenska kraftnäts marknadsanalys för 2027 med det faktiska utfallet 2022, som var ett synnerligen förbrukningsfattigt år – vad gäller fördelningen mellan brukarkategorier så tittar jag på marknadsanalysens utsagor för 2023 mot 2027, då utfallet för 2022 inte är publicerat ännu

behovsökningen för industrisektorn mellan 2023 och 2027 är grovt sett i storleksordningen +12 TWh för SE3, medan den i SE1 ligger på +18 TWh, men en killgissning är att "el per anställd" är betydligt högre i SE1

inom industrikategorin för SE2 skulle jag misstänka att det döljer sig en hel del produktion utav e-bränslen och den är gissningsvis inte så personalintensiv, liksom inte heller serverhallarna

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Det är ju konstigt att ingen vill bygga industri i Sveriges dyraste elområde. Verkligen jättekonstigt! :rolleyes:

Och sedan gör ett elpris i nivå med SE4 att den sista banken backar ur för gott.
Stod i nyheterna idag att nån ekonom på SEB var förvånad över hur mkt BNP sjunkit redan.
Och ekonomerna styr ju Sverige.

K karlmb skrev:
banken backar ur för gott
Nej, så funkar det inte. Ändras fundamenta ändras även bankernas bedömningar. Så även om ett enskilt företag kanske kommer haverera av dåliga system så kommer nya i dess ställe om omständigheterna ändras.

Det finns inget statiskt och slutgiltigt i det här om inte staten förbjuder det ena eller andra för gott – och även det är osannolikt då även lagar och regler löpande ses över utifrån skiftande behov och situationer.

Nej, så funkar det inte. Ändras fundamenta ändras även bankernas bedömningar. Så även om ett enskilt företag kanske kommer haverera av dåliga system så kommer nya i dess ställe om omständigheterna ändras.

Det finns inget statiskt och slutgiltigt i det här om inte staten förbjuder det ena eller andra för gott – och även det är osannolikt då även lagar och regler löpande ses över utifrån skiftande behov och situationer.
Hur menar du? Ett enskilt företag? Samtliga de som aviseras nu i SE1 o 2 verkar basera sina planer på ett fördelaktigt elpris.

Det är en del av Europa som även framöver kommer att ha god tillgång och låga priser på el. Även om prisskillnaden sannolikt blir lägre.

Det är det nog bara konsekvensetiker som påstår. Vi andra nöjer oss med att säga att effekten av deras intentioner sällan sammanfaller med deras önskade utfall, det som normalt kallas att ha fel.
"Konsekvensetiker"?
De enda i den politiska sfären är väl faktaresistenta partier som M & KD, ryssvänliga SD ligger i en egen division av lögner och falskhet.

• Gilla
acmalmberg och 1 till
  • Laddar…
Och vilka av dessa menar du anser att mp är onda?

Jag vid håller att få eller ingen anser att miljöpartister är onda. Naiva – ja. Enfaldiga – ja. Onda – nej.

K karlmb skrev:
Hur menar du?
Jag menar att banker och ekonomer inte styr, de reagerar. Och att de inte ger definitiva svar, utan relativa till de för stunden gällande omständigheterna.

Det finns en objektiv verklighet som vi alla förhåller oss till. Ingen styr.

Jag menar att banker och ekonomer inte styr, de reagerar. Och att de inte ger definitiva svar, utan relativa till de för stunden gällande omständigheterna.

Det finns en objektiv verklighet som vi alla förhåller oss till. Ingen styr.
Det var väl inte i motsats till vad jag skrev?
Banker och långivare drar öronen åt sig när fundamenta ändras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.