Magnus E K
K karlmb skrev:
Alla som inte hinner få affär via export. Precis som idag.
El är en färskvara vettu !
Så det ska avgöras av vem som klickar snabbast? Eller ska det dras lott?

Mikael_L
M mackan_kal skrev:
Läs och förstå #10949
Varför skriver de inte det i sin rapport då?
Varför står det i rapporten som jag säger?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skriver de inte det i sin rapport då?
Varför står det i rapporten som jag säger?

Du får läsa rapporten hur du vill, men slutsatsen du drar är felaktig, vilket nu måste vara otvivelaktigt?

Fråga dig själv hur du efter att läst rapporten kom fram tilm att r1+r2 inte skulle utföra den nätnytta som övrig kärnkraft gör istället, vilket ju är din slutsats.

M mackan_kal skrev:
Jadu, harka, jag har ju redan beskrivit det för dig i "profetia elförsörjning", och att du inte kan se den i dina framtagna grafer påverkar överhuvudtaget inte det faktum att den gör det, ordet vi söker är "systemtjänster":
- Frekvensstabilitet
- Rotorvinkelstabilitet
- Spänningsstabilitet
visst är det så att det generatorerna i kärnkraftverken har goda nyttor med sig för allehanda former av nätstabilitet, men allt vad kärnkraften och andra påverkansfaktorer gör finns rimligen redan intecknat i Svenska kraftnäts maximalt tillåtna nyttjande av stamnätet (och hur den sett ut de senaste tre åren framgick av min graf, den ändrades inte utav att reaktorerna stängdes ner)

"..30-50% om Ringhals 1 och 2 var kvar i drift..." – vi ska alltså förflytta oss tillbaka i tiden ett par år till en situation "...med alla de nätnyttor kärnkraften bidrar med..." i fullt sving – men på den tiden hade Svenska kraftnät satt överföringskapaciteten till max 5400 MW över snitt 4 i södergående riktning, varför skulle man låtsas som att den skulle varit 6300 MW?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
M mackan_kal skrev:
Fråga dig själv hur du efter att läst rapporten kom fram tilm att r1+r2 inte skulle utföra den nätnytta som övrig kärnkraft gör istället, vilket ju är din slutsats.
Jag har redovisat rapportens slutsats.
Det som motvikt till alla som så glatt refererar till rapporten och hävdar att det står 30-50% lägre elpris.

Fråga dessa istället varför de inte redovisar vad som verkligen står i rapporten.
Det är det JAG gör.

Du håller på och typ skriver en egen rapport (med annat innehåll), gör den klar, i skriftlig form, så ska jag läsa även denna. Då förväntar jag mig lite info på hur du har räknat på nätnyttan.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Läste du ens svaret med alla citat och SVK-rapporten, och då speciellt delen ang nätnytta? Du undrade nyss vad kärnkraft gör för nätnytta och i nästa andetag så är du mer kunnig än Energiforsk, SVK och hela den samlade ingenjörskåren på ämnet?

Vidare ang din graf, så är det just maximal överföringskapacitet du tittat på. Vad beskriver den? Jo den maximala överföringskapaciteten. Kan man alltid använda nätet maximalt? Nej!
Kolla på istället på den tilldelade överföringskapaciteten så kommer du förstå bättre.

Om VD'n och en av författaren till rapporten (Markus Wråke, Energiforsk) säger, och jag citerar:
"är vi lade till ett hypotetiskt Ringhals 1 och 2 ökade vi också överföringsförbindelserna i Sverige, så den dubbla positiva effekten av planerbar energi finns med. En havsbaserad vindkraftspark har inte den effekten, men ledde alltså ändå till en stor sänkning av elpriset."

"När Markus Wråke och hans kollegor i vintras undersökte situationen som rådde på elmarknaden hösten 2021 blev de förvånade. I sin rapport kom de fram till att elpriserna hade kunnat vara betydligt lägre i södra Sverige – i prisområde 3 och 4 – om det hade funnits mer elproduktion där, motsvarande de två stängda kärnkraftsreaktorerna i Ringhals i prisområde 3 eller en stor havsbaserad vindkraftspark i prisområde 4. Med kärnkraft skulle priserna under hösten ha varit 30–45 procent lägre i de båda prisområdena och med vindkraft 35–50 procent lägre."

Källa:https://www.svd.se/a/8QrP8r/forskare-ringhalsfragan-inte-alls-sa-enkel

Hur kan du då påstå att rapporten kom fram till något annat än just det han säger?

harka harka skrev:
visst är det så att det generatorerna i kärnkraftverken har goda nyttor med sig för allehanda former av nätstabilitet, men allt vad kärnkraften och andra påverkansfaktorer gör finns rimligen redan intecknat i Svenska kraftnäts maximalt tillåtna nyttjande av stamnätet (och hur den sett ut de senaste tre åren framgick av min graf, den ändrades inte utav att reaktorerna stängdes ner)

"..30-50% om Ringhals 1 och 2 var kvar i drift..." – vi ska alltså förflytta oss tillbaka i tiden ett par år till en situation "...med alla de nätnyttor kärnkraften bidrar med..." i fullt sving – men på den tiden hade Svenska kraftnät satt överföringskapaciteten till max 5400 MW över snitt 4 i södergående riktning, varför skulle man låtsas som att den skulle varit 6300 MW?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har redovisat rapportens slutsats.
Det som motvikt till alla som så glatt refererar till rapporten och hävdar att det står 30-50% lägre elpris.

Fråga dessa istället varför de inte redovisar vad som verkligen står i rapporten.
Det är det JAG gör.

Du håller på och typ skriver en egen rapport (med annat innehåll), gör den klar, i skriftlig form, så ska jag läsa även denna. Då förväntar jag mig lite info på hur du har räknat på nätnyttan.

Om du läser mina svar liiiiite bättre, så kommer du också se att det är en av rapportskaparna jag citerar.
Jag har inte ändrat något, har inte kommit med någon egen rapport. Jag citerar, kommer med fakta och delger den här.
Och det rapporten kommer fram till är ca 30-50% lägre priser även i SE4.

VD'n och en av författaren till rapporten (Markus Wråke, Energiforsk) säger, och jag citerar:
"När vi lade till ett hypotetiskt Ringhals 1 och 2 ökade vi också överföringsförbindelserna i Sverige, så den dubbla positiva effekten av planerbar energi finns med. En havsbaserad vindkraftspark har inte den effekten, men ledde alltså ändå till en stor sänkning av elpriset."

"När Markus Wråke och hans kollegor i vintras undersökte situationen som rådde på elmarknaden hösten 2021 blev de förvånade. I sin rapport kom de fram till att elpriserna hade kunnat vara betydligt lägre i södra Sverige – i prisområde 3 och 4 – om det hade funnits mer elproduktion där, motsvarande de två stängda kärnkraftsreaktorerna i Ringhals i prisområde 3 eller en stor havsbaserad vindkraftspark i prisområde 4. Med kärnkraft skulle priserna under hösten ha varit 30–45 procent lägre i de båda prisområdena och med vindkraft 35–50 procent lägre."

Källa:https://www.svd.se/a/8QrP8r/forskare-ringhalsfragan-inte-alls-sa-enkel

• Gilla
sandos
  • Laddar…
D
Litengubbe Litengubbe skrev:
[bild]
Så... det är inte bara Mp som pajat allt som många här vill ha det till?
(Intervju med Ebba i svt)
Nåja, man ska nog inte lyssna på ett parti som ständigt reviderar sin historia för att passa propagandan för dagen. Dessa beslut var inte kontroversiella vid tidpunkten och ingen hade några större synpunkter. Allt bjäbbande idag handlar om att man försöker spinna en saga, som till stor del spelar främmande intressen i händerna (men det fattar man inte). Detta är Ebbas egna stolta ord från när det begav sig. Skärmbild av en artikel om energipolitik med fokus på kärnkraft, citerar partiets representant och energipolitisk talesperson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur tror det går till idag? Får alla exportera idag? Blir det färre med v:s förslag?

Nej, men alla får samma pris oavsett. Med ditt förslag har det ju plötsligt betydelse.

D Daniel 109 skrev:
Nej, men alla får samma pris oavsett. Med ditt förslag har det ju plötsligt betydelse.
Varför ska opålitlig vindkraftel få lika mycket som "reserv-el" som ska vara tillgänglig 24/7 men bara säljas några få dagar om året (i normalfall)?

Rörmokaren tar ju 5.000 spänn på helgen för att fixa ett stopp på en jourutryckning, men bara 1500 om det är ett planerat arbete. Om han ändå är där för ett annat jobb gör han det nog ännu billigare.

D
Magnus E K Magnus E K skrev:
Så är det ju i all annan handel, det är därför det är viktigt i värdepappershandeln med snabba datorer och anslutningar.

D djac skrev:
Så är det ju i all annan handel, det är därför det är viktigt i värdepappershandeln med snabba datorer och anslutningar.
Nej, det är en helt annan sak. Där handlar det om en kontinuerlig handel.

Här handlar det om ett tillfälle som sätter priset på 24produkter.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:

Det finns nog massor av budförfaranden som är bättre än den modellen som konstaterats helt havererad, att inte ha den perfekta modellen på bordet är inte en ursäkt för att inte överge den allra sämsta för en som är lite bättre, men inte perfekt då.

Om man nu prompt måste sälja el på en "marknad", bäst är såklart om vi kunde slippa detta men det tar förmodligen lång tid.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:

24 produkter? Du skrev nyss att det bara var en. Och att det var hundratals aktörer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.