635 435 läst · 13 159 svar
635k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Ja, det var varje gång det var hög efterfrågan här hemma.D Daniel 109 skrev:Nej, jag förnekar inte att ökad export från sydnorge påverkat priset. Inte heller att ökad efterfrågan i Europa smittar av sig på Svenska priser. Men det är du som hela tiden drar upp 70% regeln som en signifikant orsak. Då undrar jag varför du påstår det. Men då kommer du dragande med andra orsaker.
Så varför hävdar du att 70% regeln är en stor orsak till de högre elpriserna vi ser nu. Var det ofta exporten begränsades till nivåer under 70% tidigare?
Det är det ju inte nu…
Men skulle du kunna ge någon konkret data?
Men skulle du kunna ge någon konkret data?
Det är inte en höglastperiod i Svensk kontext.
Faktum är att exporten ger de kontinentala priserna.D Daniel 109 skrev:
Extra tydligt idag. Både Sverige o Norge exporterar massor med el, vi vind o Norge vattenkraft.
Men Norge har mer kapacitet jämfört med behovet via de två nya kablarna direkt till UK o Tyskland så där slår det kontinentala priset igenom fullt ut, medan Sverige fortfarande är skyddat av de lite klenare kablarna vi har över Östersjön och vårt pris blir lokalt nere på 2 öre.
Ser man inte dessa samband ska man inte sitta och säga att man vet hur marknaden fungerar.
Jag absolut inget problem att se de sambanden. Vad får dig att tro det?
Du skriver att 17-21 inte är höglast i Sverige.D Daniel 109 skrev:
Du säger också att det enda rätta är att bygga tillräckligt med kablar så marknaden fungerar fullt ut som du vill, med samma pris överallt.
Det är tydligt på bilden jag visade att du gillar att vi får det som i Sydnorge idag.
Edit: ser att exporten till UK från Norge inte syns på bilden, men den är fn 1400.
En sommarkväll är inte ett höglast tillfälle i Sverige.
Det högra priset betor på stor efterfrågan på exportmarknaden. Men det verkar ju du tro att jag tror att inte påverkar.
Ärligt talar förstår jag inte vad du menar.
Är det någon annan som förstår Karlmb?
Det högra priset betor på stor efterfrågan på exportmarknaden. Men det verkar ju du tro att jag tror att inte påverkar.
Ärligt talar förstår jag inte vad du menar.
Är det någon annan som förstår Karlmb?
Lasten är naturligtvis lägre både i Sverige och resten av norra Europa på sommaren jfrt med vintern. Men det är ändå höglast, liksom på fm mellan typ 6 och 12. Vad menar du egentligen?D Daniel 109 skrev:
Dina gaslighting-försök är genomskinliga.
Jag tror de allra flesta förstår vart vi är på väg och att det inte kommer att bli trevligt här när du får din perfekta marknad.
Men en perfekt fungerande elmarknad utan transmissionsbegränsningar inom EU så kommer hela EU att ha samma elpris. Som prisbilden ser ut nu så ligger den nivån klart över svensk nivå. Det är naturligtvis inte roligt med högre priser.
Men jag begriper inte vad du tror att jag inte förstår.
Men jag begriper inte vad du tror att jag inte förstår.
Tex inte att vi hade en bättre och rätt rimlig situation 2020 än framöver och att det beror på dina marknadsteorier och att det flödar nu precis så mkt av vår tillgängliga kraft söderut, att det slår igen om på vårt pris i SE3 o4.D Daniel 109 skrev:
Snart blir det ännu värre här nere och efter det blir det lika illa i hela Sverige.
Tror inte alla fattar det och tror inte de fattar att du tycker det är bra.
Så för att andra inte fattar vad som händer och vad som kan hända så skriver du att jag inte fattar?
Men jag tycker inte och har aldrig skrivit att jag tycker att bristsituationen är bra.
Men jag tycker inte och har aldrig skrivit att jag tycker att bristsituationen är bra.
Är det så svårt att förstå att man kan tycka att en bra fungerande marknad är bra men samtidigt tycka att det är tråkigt med höga elpriser?
Att det är höga elpriser är en konsekvens av att vi har bristande produktion. För att komma till rätta med det problemet bör vi rimligtvis försöka rätta till orsaken och inte introducera fler fel på andra ställen.
Att det är höga elpriser är en konsekvens av att vi har bristande produktion. För att komma till rätta med det problemet bör vi rimligtvis försöka rätta till orsaken och inte introducera fler fel på andra ställen.
Men, om jag förstått det hela efter att följt denna tråd länge.
Vi har i sak inte bristande produktion. Problemet är väl överföringen? Hade produktionen varit bristande hade inte SE01 betalat typ 10 öre/kHw medan SE04 betalar typ 400 öre/kHw, eller?
Vi har i sak inte bristande produktion. Problemet är väl överföringen? Hade produktionen varit bristande hade inte SE01 betalat typ 10 öre/kHw medan SE04 betalar typ 400 öre/kHw, eller?
Om marknaden inte fungerade skulle priset sticka ännu mer på andra ställen.tveksamt skrev:Är det så svårt att förstå att man kan tycka att en bra fungerande marknad är bra men samtidigt tycka att det är tråkigt med höga elpriser?
Om det blir marbrist tror jag inte att vi skulle uppskatta om andra länder la exportrestriktioner mot Sverige.