D djac skrev:
Vi kan nog sitta ner i båten, det pågår rätt mycket aktivitet och planering för att ställa rysk fossilindustri offside, det tråkiga för rysk ekonomi är att när en sån omställning väl startats så finns det rätt starka ekonomiska intressen som kommer verka för att genomföra den, den blir liksom självspelande och kommer fortsätta även efter Rysslands aggressioner eventuellt upphör.
Nej jag tror inte vi kan "sitta ner i båten".
Den stora sorgliga tragedin i Ukraina får man hoppas att man snart få slut på.

Det viktiga för framtiden är hur man kan vara så korkad angående att lägga ner kärnkraft och inte bygga nytt! Den här konflikten visar övertydligt hur totalt fel miljölobbyn har tänkt! Frankrikes Macron har verkligen visat på hur klokt deras val av energikällor är.

• Gilla
  • Älska
mickewest och 2 till
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Nej jag tror inte vi kan "sitta ner i båten".
Den stora sorgliga tragedin i Ukraina får man hoppas att man snart få slut på.

Det viktiga för framtiden är hur man kan vara så korkad angående att lägga ner kärnkraft och inte bygga nytt! Den här konflikten visar övertydligt hur totalt fel miljölobbyn har tänkt! Frankrikes Macron har verkligen visat på hur klokt deras val av energikällor är.
Nja det finns ju anledning till allt..
miljörörelsen är mer en religiös sekt med fanatisk övertygelse som borde ryckas med rötterna bort..
deras lösning är att allt ska bort sedan ska vi dansa på ängarna..

• Gilla
  • Haha
EvertL och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Frankrikes Macron har verkligen visat på hur klokt deras val av energikällor är.
Frankrike konsumerar sex gånger så mycket gas per capita som Sverige och 60 % av vad Tyskland konsumerar. De har således oförtjänt gott rykte i frågan. De gör förvisso inte el av gasen, det har de kärnkraft till, men de värmer hus och lagar mat med den, bland annat.

https://www.worldometers.info/gas/gas-consumption-by-country/

• Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo det verkar som om gasen finns..
Men Tyskland köper väl inte gasen?
utan importerar väl energi istället?
De köper för fullt inom överskådlig tid.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Frankrike konsumerar sex gånger så mycket gas per capita som Sverige och 60 % av vad Tyskland konsumerar. De har således oförtjänt gott rykte i frågan. De gör förvisso inte el av gasen, det har de kärnkraft till, men de värmer hus och lagar mat med den, bland annat.

[länk]
Jo men det är ju det här som är utmaningen.
Sen ser jag då Tyskland samt Österrike som "utstickare" och båda dessa länder var då kraftigt emot att kärnkraft skulle klassas som hållbart i Taxonomin.
https://edition.cnn.com/2022/03/05/business/russia-gas-eu-ukraine-energy-climate-cmd-intl/index.html

• Diagram som visar procentandel beroende av rysk gas jämfört med andra gaser och energikällor i europeiska länder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

[länk]
lika illa..
speciellt om man nu ena dagen vill hindra Ryssland från att fortsätta med sitt etniska förintande..

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Sen ser jag då Tyskland samt Österrike som "utstickare" och båda dessa länder var då kraftigt emot att kärnkraft skulle klassas som hållbart i Taxonomin.
Ja, men det har väl mer med deras syn på kärnkraft att göra.

Att kärnkraftsmotståndare normalt hamnar i fossilkraftsberoende är förvisso sant, min poäng var att man kan göra det ändå, som Frankrike.

• Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
G
Verkar blåsa du dåligt i Dk just nu. Importerar 6ggr mer än inter vk ger.

Magnus E K
Jag hade fel om att toppen i gaspriset från december skulle stå sig. Hade inte räknat med krig :( Nu vet ingen hur högt det kan gå, och elpriset i södra halvan av landet kommer påverkas. Flytta till Ukraina för att få billig el som jag också skrev någonstans var heller ingen vidare bra idé.

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Verkar blåsa du dåligt i Dk just nu. Importerar 6ggr mer än inter vk ger.
5-9m/s här nere i söder

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
I morgon är priset precis under 10 kronor per kWh i både SE3 och SE4 en stund på morgonkvisten. Gissar att vi är över tian innan veckan är slut om gaspriserna fortsätter såhär. Det är tur vi går mot varmare tider verkligen, hade det varit november nu hade jag varit lite svettig.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
jo och elpriset...

"Enligt prissättningen på elbörsen Nordpool kostar en kilowattimme (kWh) i södra Götaland (elområde 4) i snitt 2:93 kronor på tisdagen, med en topp på 7:74 kronor under höglasttimmen mellan klockan 7 och 8 på morgonen."

[länk]
[länk]
Ja, det visar ju att den här "marknads"-konstruktionen inte riktigt funkar, dessa priser är ju helt frånkopplade från våra låga produktionspriser, billig el och gott om el men en osäkerhet inom andra energislag på en annan marknad gör att vi här nere får betala en premie, medan de som har turen att ha en buffert till detta betalar rimliga priser. Det är en dålig konstruktion som man bör åtgärda.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.