Nyfniken skrev:
Jag vet vid det här laget att jag talar för döva öron. Men återigen: Att något går att upptäcka genom en enkel manöver innebär ingen automatisk garanti för att det inte skulle vara ett dolt fel.
Helt rätt, samma fungerar åt andra hållet också. Även om fel ej gick att upptäcka kan det förekomma att antingen ej klassas som fel i juridisk mening eller klassas som ej dolt.
 
Jo jag förstår att fel kan hittas av experter men allt detta kostar. När du väl hittat felen kan säljaren säga nej hon vill inte sälja då behöver hen inte åtgärda något heller eller hur? Eller kan ni förklara för mig hur ni kan upptäcka sådana fel kostnads fritt från en köpares sida?

O Odjuret skrev:
TS har tydligen inte läst tidigare trådar i samma eller liknande ämne....
För att någonting skall gå som dolt fel, dvs att säljaren rent juridiskt är skyldig att ersätta dig,är väldigt förenklat sett så att det INTE går att upptäcka vid en undersökning gjord enligt jordabalken.
Enligt jordabalken är du som köpare skyldig att undersöka även VVS och el.

dolt fel är inte lätt att få till.
vissa verkar tro att hittar jag ett fel så får förra ägaren betala, så enkelt är det inte.

När det gäller el så r det oftast väldigt enkelt för en elektriker att hitta saker som tyder på att elen inte är helt korrekt utförd, och detta utan några förstörande åtgärder, att lossa ett doslock , skuva isär en kontakt kolla i centralen, detta är enkla icke förstörande åtgärder som kommer att säga en hel del om elens skick.
 
Besiktningsklausul i köpeavtalet, brukar gälla i 1-2v. Vill säljaren inte gå med på en sådan klausul så bör man dra öronen åt sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.