Hej forumet!

Jag hittade hit för att jag har ingen annan direkt att fråga om sånt här. Så jag hoppas att det är okej att fråga här!

Men det är så att jag precis har fått mig en egen lägenhet (hyresrätt) och har nu flyttat in. Det är en liten etta med en liten ”walk in closet” som jag behöver göra lite smartare för förvaring. Då lägenheten har väldigt lite förvaringsmöjligheter. Det jag hade velat sätta upp är en sån elfa bärlist och hyllor i garderoben. Men jag känner mig jätteosäker på hur man skall tänka vid sånt här.

Jag ser i gamla hål i garderoben att det är gipsväggar. Och jag har hittat i alla fall spikar när jag känner med magnet på väggen. Men vad är nästa steg då.

Kommer en gippsvägg med okänd tjocklek klara av att sätta upp en sådana bärlist till ett elfa system. För att sedan sätta upp kanske 6 hyllor för att ha lådor med blandat i och en klädstång till förvaring?

Jag är ju riktigt rädd för att göra något fel och förstöra nu i en hyresrätt.

Eller är det bättre att jag sätter dit fristående hyllor?

Tack för hjälpen!

Elfa har bra guider på sin hemsida om vad deras enkla skenor och/eller bärlist med hängskenor klarar av.

Med det sagt så beror det mest på hur väggen är byggd tyvärr. Det kan bära väldigt mycket och man kan misslyckas totalt om den som byggt väggen är en klåpare.

Men steg 1 brukar vara att försöka hitta reglarna bakom gipsen åtminstone. Om du sätter upp en bärlist långt upp och lyckats hitta reglarna (ofta 60cm c-c mellan reglarna) och kan skruva i dessa så håller det för väldigt mycket!!

Vet du inte hur du ska hitta reglarna så kan det vara en idé att be om hjälp. Är inte jättepopulärt att lämna 20 hål i en vägg efter sig när man försökt hitta reglarna.

Sök "hitta reglar bakom gips" på svenska eller engelska så hittar du säkert mängder med filmer på hur man gör.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Elfa har bra guider på sin hemsida om vad deras enkla skenor och/eller bärlist med hängskenor klarar av.

Med det sagt så beror det mest på hur väggen är byggd tyvärr. Det kan bära väldigt mycket och man kan misslyckas totalt om den som byggt väggen är en klåpare.

Men steg 1 brukar vara att försöka hitta reglarna bakom gipsen åtminstone. Om du sätter upp en bärlist långt upp och lyckats hitta reglarna (ofta 60cm c-c mellan reglarna) och kan skruva i dessa så håller det för väldigt mycket!!

Vet du inte hur du ska hitta reglarna så kan det vara en idé att be om hjälp. Är inte jättepopulärt att lämna 20 hål i en vägg efter sig när man försökt hitta reglarna.

Sök "hitta reglar bakom gips" på svenska eller engelska så hittar du säkert mängder med filmer på hur man gör.
Hej! Tack för så snabbt svar! Jag tror att jag har hittat reglarna för att jag hittar nu när jag står med en magnet rader med spik med ca 60 cm mellanrum. Det måste väll vara reglar då.

Men kom på också att jag känner mig lite dum som inte vet vad för skruv man skall ha. Skall man köra med och köpa dessa som är elfas egna?

https://elfa.com/sv-se/produkter/classic-by-elfa/topphangt/stomme/screwandplug

Och sen även deras egna expanders?

https://elfa.com/sv-se/produkter/classic-by-elfa/topphangt/stomme/drywallanchor-471815

A Adamvest skrev:
Hej! Tack för så snabbt svar! Jag tror att jag har hittat reglarna för att jag hittar nu när jag står med en magnet rader med spik med ca 60 cm mellanrum. Det måste väll vara reglar då.

Men kom på också att jag känner mig lite dum som inte vet vad för skruv man skall ha. Skall man köra med och köpa dessa som är elfas egna?

[länk]

Och sen även deras egna expanders?

[länk]
Tolkar det som att du hittar enskilda spik med ett visst mellanrum i rader? Då är det troligtvis träreglar med gipsspik/skruv som du "ser".

Om du hittar reglarna och prickar dem med skruven så behövs inga plugg. Skruvarna kommer sitta som berget i reglarna!

• Gilla
Adamvest
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tolkar det som att du hittar enskilda spik med ett visst mellanrum i rader? Då är det troligtvis träreglar med gipsspik/skruv som du "ser".

Om du hittar reglarna och prickar dem med skruven så behövs inga plugg. Skruvarna kommer sitta som berget i reglarna!
Okej! Tack så jättemycket!

BirgitS
Jag har inget emot Elfas system men i en hyresrätt skulle jag ju inte välja det utan typ fristående garderober som Ikeas Pax.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inget emot Elfas system men i en hyresrätt skulle jag ju inte välja det utan typ fristående garderober som Ikeas Pax.
Jag skulle säga att just Elfas bärlist med hängskenor är väldigt förlåtande. Det blir lite skruvhål men det är oftast inga problem, TS har ju redan ett antal hål i väggen.

En sak man bör göra i en hyresrätt dock är att fotografera alla väggar, tak och golv innan man börjar. Med stark belysning/dagsljus. Om hyresvärden börjar klaga när man ska flytta ut så kan man åtminstone visa hur det såg ut före, har man då inte förstört totalt så är det lugnt. Man har rätt att använda sin hyresrätt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Med Mollyplugg är det inga problem.
Använd så många infästningspunkter som möjligt.
Är det in träregel precis där inföstningen är så använd lämplig träskruv i stället

U Uffe A skrev:
Med Mollyplugg är det inga problem.
Skulle inte använda dem i hyresrätt

S sjoelund skrev:
Skulle inte använda dem i hyresrätt
Det går ju faktiskt att plocka ut dem igen, snyggt och fint, om man gör rätt. Men visst är risken stor för märken och skador som man inte spackar igen "osynligt"...

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.