Hej, har köpt ett radhus från -79 där några element spökar. Är helt säker på att elementen fungerade då jag flyttade in men nu blir de inte varma.
Det som hänt är följande:

Jag bytte plats på två element i vardagsrummet, det större elementet hamnade under det största fönstret och vise versa.

Någon gång går en säkring, vet inte när eftersom behovet av element varit lågt ett tag, kanske redan då jag bytte plats på elementen

Byter säkring i proppskåpet inomhus. elementen blir dock inte varma.

Läser på byggahus om el och element och kommer fram till att man bör byta huvudsäkringar i proppskåpet utomhus för elen kan bete sig konstigt om en säkring är trasig där. Ingen säkring ser trasig ut men byter alla ändå, byter alla säkringar inne som verkar ha med värme att göra. Elementen blir inte varma

Öppnar eldosan på väggen bakom elementen och där finns brun, blå, svart och gul/gröna kablar, mäter med lite pillande 230 volt, men oftast när jag bara trycker dit mätinstrumenten visar den 110 volt.

När mätinstrumentet visar 230 volt slår jag på elementet. När termostaten är kallare än det är i rummet så lyser instrumentet 230 volt, när jag vrider upp termostaten högre än rumstempen så börjar mätinstrumentet att flimra och elementet blir inte varmt

Så då är frågan om någon har några teorier om vad som är orsaken till att elen inte räcker till att värma elementen, är det glapp i nån kontakt eller något annat fel?
 
Element inkoppling är kapitel för sig tyvärr. Det finns ett flertal varianter på anslutningar i väggen Värmeelementet kan vara anslutet mellan två faser då är dessa märkta 380 eller 400 V eller så är det anslutet mellan fas och nolla öch är märkta 220 eller 230 V.

För att komplicera ytterligare finns varianter med en extra "nattsänkningskabel" för att reducera temp med några grader på natten.
En speciallösning är slavstyrning av ett termostatlöst slavelement styrs av ett termostatförsett "masterelement, denna lösning var vanlig i vardagsrum.'

För att komplicera ytterligare, så är ofta elementen kopplade i "kedjor" där faser och skyddsjordar fortsätter till nästa element via det föregåendes kopplingsdosa. Plus lite nattsänkning och slavstyrning.

Lite bilder på anslutningspunkterna samt märkdata på elementen. Gärna en bild på gruppförteckningen.

Högohmiga multimetrar kan bete sig underligt när man har långa ledningar förlagda tillsammans. Det blir kapcitiva kopplingar mellan ledningarna
 
Redigerat:
Jag hoppas inte du har flyttat och bytt plats på ett 400V och ett 230V element.förövrigt är elementen gamla så kan de gå sönder. kontrollera så inget ligger och kortsluter inne i elementen och evt mät upp slingorna i elementen om det går för att utesluta att brott finns på någon slinga.
 
Det står 230 volt på bägge elementen och det är inte bara mätinstrumenetet som flimrar då jag justerar upp termostaten, det är även lampan som sitter på elementen som börjar flimra då termostaten vrids upp så elementet ska börja värma. Ska se senare om jag kan lägga upp bilder på kablar och grejjer.
 
330.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
331.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så där ser det ut bakom elementen, tyckte mig även höra ett surrande ljud därifrån en stund. Blir väl att ta dit en elektriker som får ta sig en titt på kablaget någong gång i framtiden
 
Kan du mäta upp en spänning när elementet belastar (termostaten uppskruvad på max temp)? Eller går det inte att mäta pga fladdrande spänning? Låter i så fall som glappkontakt någonstans vilket inte är bra (brandfara).

Du behöver kontrollera alla kopplingspunkter, det kanske t.o.m går att lukta sig fram... Eftersom det är 230 V-element så har du antagligen flera grupper (säkringar) i centralen, och även flera element på varje säkring. Går felet att isolera till en grupp?
 
Om jag har 20 grader varmt i rummet och termostaten på lägre temp så visar mätinstrumentet 230 volt i vägguttaget men elementets lampa är svart, vrider jag termostaten till 20 så börjar elementets lampa flimra och även mätinstrumentet flimrar på 230 volt. Vrider jag högre så slocknar elementets lampa men mätinstrumentet flimrar fortfarande. Det är två element på samma säkring och bägge uppför sig likadant.

Som okunnig känns det som att det är glapp nånstans men för svårt för mig att fixa felet.
 
Vad har du för spänning i vägguttaget när lampan på elementet lyser och/eller flimmrar?
 
Det visar fortfarande 230 volt då den flimrar
 
det stod någonting om nattsänkning uppe i tråden, på proppskåpet kan man välja sänkt eller bortrest eller normal, kan det ha något med nattsänkning att göra? 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spinnel skrev:
Det visar fortfarande 230 volt då den flimrar
Bra. Men du nämnde tidigare att du mätt ca 100 volt, hur lyckades du med det?
 
det är när jag sätter instrumentet mot skruvarna där kablarna är fastskruvade, uppe på skallarna visar den 110 men när jag får ner instrumentet i skåran för skruvmejseln så blir det 230.
 
Jag antar att du menar i den koppling som syns på bilden. Du mäter på skruven så får du 110V, men om du mäter direkt på tråden (på ena sidan?) så får du 230V.

Det tyder på en rejäl glappkontakt i kopplingen. Prova och ryck i trådarna (med spänningen bruten). Koppla isär och gör om.


Kolla i så fall också att du inte har fått brännskador på trådarna, glapp kan ge obehagligt höga temperaturer.
 
När du bytte plats på elementen, vilka trådar lossade du då? Dom som kommer från väggen eller dom som kommer från elementet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.