På konsumentens sida
· 3 134 inlägg
Fyra personer förknippas med oseriösa säljmetoder, nu stäms både de och elbolaget.
Du kan läsa artikeln här: Elbolag stäms av Konsumentombudsmannen
Du kan läsa artikeln här: Elbolag stäms av Konsumentombudsmannen
Det måste vara ganska lönsam business för dem. De flyttar till nya lokaler nu och ökar kontorsytan för att kunna ha ännu fler säljare.Redaktionen skrev:
Jag har Cheap Energy, vilket ingår i denna skumma koncern, och de försökte fakturera mig på elområde 4 istället för 2 vilket gjorde att jag fick betala extremt mycket högre pris för elen. Inget snack om att de försöker lura konsumenter!
Jag har Stockholms elbolag, blir till att granska fakturorna ordentlig varje månad så att det inte "råkar" komma med något fel. Har ett fast pris avtal på 3 år som går ut i mitten på -23 så elpriset borde inte kunna ändras. Men de samfakturerar även nätägarens avgifter och där kan det kanske bli fel....
Tack för att du nämnde det! Har Cheap Energy också för en villa och en lägenhet, och det står rätt (elområde 3) på båda. Stod det elområde 4 istället för 2 i fakturan också, eller hade de bara överfakturerat som att du var i elområde 4?D dodgethisdr skrev:
Funderar på att byta från dem också då jag antar att de lurar mig på något sätt, men har ännu inte hittat vilket. Elräkningarna ser fortfarande OK ut prismässigt så det är säkert bara en tidsfråga.
Problemet är att Cheap Energy skriver rätt elområde men elpriset motsvarade elområde snarare 4. Så istället för ett spotpris på ca 59 fick jag 89 öre/kwh dvs över 50 % högre pris! Sökte på nätet, och det är fler som har drabbats av detta!H hattkatt skrev:Tack för att du nämnde det! Har Cheap Energy också för en villa och en lägenhet, och det står rätt (elområde 3) på båda. Stod det elområde 4 istället för 2 i fakturan också, eller hade de bara överfakturerat som att du var i elområde 4?
Funderar på att byta från dem också då jag antar att de lurar mig på något sätt, men har ännu inte hittat vilket. Elräkningarna ser fortfarande OK ut prismässigt så det är säkert bara en tidsfråga.
Cheap Energy (och alla deras andra bolag som säljer el) jobbar systematiskt med bedrägeri! Finns en tråd på Flashback om ägarna och styrelseledamöterna ... verkar vara riktiga svin. De har startat MÄNGDER av elbolag varav många är svartlistade!
Det viktiga är att så många som möjligt anmäler om fakturorna inte är korrekta och om man upplever att de har använt falsk marknadsföring och att deras villkor inte stämmer med vad man blivit lovad. Bifogar en screenshot på spotpris för 2021 för de olika elområdena så kan du jämföra.
så känner vi skåningar vid varje faktura. Totalt blåsta pga hittepå med olika elprisområden. Jag faktiskt inte fattat varför en sådan sak ska vara dyrare i söder (men jag vet förstås anledningen). Och så får Norrland massa landbygdsbidrag etc…D dodgethisdr skrev:
Tack! Ser att jag har ca 120 öre/kwh (wat) för lägenhet och ca 90 öre/kwh för villa (vilket verkar rimligt) trots att de ligger i samma elområde. Använd inte så mycket el i lägenheten just nu så reagerade inte på det, men ska kolla in det ytterligare, anmäla och börja kolla efter nytt elbolag.D dodgethisdr skrev:Problemet är att Cheap Energy skriver rätt elområde men elpriset motsvarade elområde snarare 4. Så istället för ett spotpris på ca 59 fick jag 89 öre/kwh dvs över 50 % högre pris! Sökte på nätet, och det är fler som har drabbats av detta!
Cheap Energy (och alla deras andra bolag som säljer el) jobbar systematiskt med bedrägeri! Finns en tråd på Flashback om ägarna och styrelseledamöterna ... verkar vara riktiga svin. De har startat MÄNGDER av elbolag varav många är svartlistade!
Det viktiga är att så många som möjligt anmäler om fakturorna inte är korrekta och om man upplever att de har använt falsk marknadsföring och att deras villkor inte stämmer med vad man blivit lovad. Bifogar en screenshot på spotpris för 2021 för de olika elområdena så kan du jämföra.