Hej!
Jag har köpt ett enplanshus om 130 kvm byggt 1970. Elen är helt utanpåliggande och ligger bakom gulnade plastlister. Alla ytskikt i huset ska bytas ut och jag fungerar på om jag ska byta hela elsystemet också

Några måsten kring elen:
- badrum och kök ska göras om -> dra om el i dessa rum
- jordfelsbrytare saknas -> installera
- gulnade plastlister -> byta

Är en elinstallation från 1970 gammal? Är det värt att slita ut allt eller bättre att ta vissa delar?

Vad kan det handla om för pengar att dra om hela elen?
 
El elinstallation från 1970 är inte med självklarhet att betrakta som gammal. Däremot bör man låta någon med kompetens titta igenom den och få en uppfattning om den generella konditionen och vad som bör uppgraderas. Personligen vill jag ha en genomgående jordad anläggning och ha ett jordfelsbrytare på hela anläggningen. Just jordfelsbrytaren är prio ett anser jag.

Jag har sett anläggningar från 70-talet där ledningarnas skick varit katastrofal, men också flera fall där jag absolut inte ansåg det nödvändigt att byta kablar.

Att byta fungerande diazedcentraler (skruvsäkringar) till normcentraler (automatsäkringar) är sällan motiverat från ett elsäkerhetsperspektiv. Det går bra att komplettera med en jordfelsbrytare.
 
Glöm inte att jordfelsbrytare skyddar även om uttagen inte är skyddsjordade.

Ett exempel där en jordfelsbrytare skyddar även utan skyddsjord är om man rör en strömförande trasig apparat och samtidigt rör den nakna metallen på rören på ett element för vattenburen värme.

Nån annan får fylla i om det är okej att byta listerna mot någon annan slags lister som kan rymma kablar, det känns tveksamt men jag har inte koll på reglerna kring just det (eftersom jag aldrig behövt ha koll på det).
 
Anders Johansson skrev:
Jag har sett anläggningar från 70-talet där ledningarnas skick varit katastrofal, men också flera fall där jag absolut inte ansåg det nödvändigt att byta kablar.
På vilket sätt var ledningarnas skick katastrofala? Enkelisolerade ledare helt öppet i armaturer, i närhet av UV-ljus och värme? Annars har jag svårt att förstå hur det kan åldras. Mitt hus från 60 hade helt fräscha ledningar när jag bytte
 
Det jag refererade till var två olika villor från 60-70-talet som överraskade oss med FK som föll isär som den kan göra i riktigt gamla hus. Vi bytte allt och ungefär hälften var riktigt risigt, resten hade kunna sitta. Vad det berodde på vet jag inte, kanske budgetval av elektrikern, det var i alla fall inte UV-ljus som hade torkat kablen.

Själv bor jag i ett hus från 40-talet och har bytt kablar i samband med att jag skyddsjordade anläggningen. Kablarna var dock i fint skick utan undantag, dock i en väldigt tråkig svart färg (vilket jag hade kunnat leva med).
 
Jag har bytt tråd i många många g:a hus med FK från slutet av 40 och början av 50 talet och aldrig stött på FK som fallet sönder utom där den varit utsatt för ljus och värme ( läs i armaturer). Så FK som är så dålig att den måste bytas måste vara nått ytterst ovanligt ??
 
Jag tror att vi kan summera med att såväl gängsäkringscentraler och äldre kablar behöver bytas av funktionella skäl. En äldre central kan kompletteras med JBF i kapsling intill och kablar behöver främst bytas om de saknar skyddsjord.

Dock gillar jag känslan av att ha bytt allt och somnar gott med den vetskapen.
 
Kanalerna är hur fula som helst och om man inte vill lägga in elen i väggarna så blir det mycket snyggare att hiva all gammal el och göra en tradionell kulo-installation.

//Patrik
 
Tack för alla inlägg. Det lutar åt att byta allt, men det låter som om det är mer det estetiska än säkerheten som gör det. Om nu inte mina ledningar råkar vara sämre än normalt förstås. Det återstår att se.

Har ni någon aning om var prislappen skulle kunna hamna för att byta allt? Idag ligger ju allt utanpå så slita ned borde vara enkelt. Men sedan är frågan hur svårt det är att lägga in i väggarna - eller om det är bättre att sätta nytt utanpå. Hursomhelst - i min snabbudget la jag in 50000 för el. Hur långt kommer jag på det?
 
Kan vara värt att låta kolla igenom alla dosor. Vi har låtit byta all el (för att dra fram jord överallt + utökningar). Elektrikern hittade ett par dåliga kopplingar varav en hade haft tillräckligt mycket last för att brinna / glöda och kolna dosan. Förre ägaren hade haft tur att det inte tog sig, men han märkte kanske aldrig det ens?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.