Vi skall göra en större tillbyggnad till vårt torp med mansardtak (brutet tak som "mini-herrgårdskänsla"). Det vi är inne på - för att bäst ta tillvara på den vidunderliga utsikten - är att göra en modern tillbyggnad som ansluter men bryter av mot torpet och gör det på så vis unikt. Bilden (källa: Byggahus) fann jag här på sajten och visar till mångt och mycket hur tankegångarna går, även om jag menar att vårt kommer bli ännu något stiligare.
45-graders vinkel på nya väggen ut från ursprungsfasaden liksom bildens men då vårt fortsättningsvis mynnar ut i ett uterum.
Medan jag hör mig för med arkitekt och byggnadsmästare så finslipas och skissas det här då vi fortfarande är i inledningsskede...
100kvm skall bli 200kvm.

De ekonomiska kalkylerna i detta nu (2011-09-26) med bunden ränta om 3,5% är bra. Och det är inte just vad det får kosta - i och med att det räcker om värderingsman gör värdering om 2 - 3½ miljoner när allt så småningom är klart med en öppen planlösning/kök/matsal/sällskapsytor med takhöjd 4½ meter - mer än turordningen och när pengarna ska betalas ut till respektive byggnadsmän och vilken entreprenadform som ska användas. Fanns det inte ett avtal eller entreprenadform där man i stort betalade först när arbetet är utfört? Har glömt i så fall vad det heter och hittar det inte här på sajten när jag letat.

Väldigt tacksam för synpunkter, råd och svar.
 
Det var inte så svårt att tänka om.
Jag ändrar i planerna och bygger till i ursprunglig stil istället och öppnar upp i nock istället.
Tråden kan tas bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.