Vi skall lägga "trädäck" på vår platta takterass. (Det är alltså bostadsyta under trädäcket och bbockad plåt under trätrallen).

Vi tänkte lägga Massarandubaträ som är väldigt tungt och funderar nu på om det skulle funka att skruva fast plankorna i en stomme som ej är öppningsbar. VI kan på så sätt lägga hela längder och slipper att dela in trallen i småsektioner som går att lyfta.

Vad tror ni om att göra på det sättet? Det samlas ju en del smuts/löv etc under åren under trallen....
 
I
Antar att du ska ha trall med springa?

Om du tappar något, hur ska du få upp det om du inte kan lyfta trallen.

Det värsta är väl inte att du får löv under trallen, utan vad de kan ställa till med på sikt? Särskilt gran- och tallbarr är aggressiva mot plåt. Även behandlad sådan.

Som du beskriver underlaget gissar jag på plåttäckning med breda remsor av plåt och en skarv som är dubbelvikt (dubbelt omslag) i takfallets riktning?
Kanske upprättstående eller nedslagen?
Hur stor lutning har underlaget?
Vilken bygghöjd kan du kosta på dig totalt inne vid vägg?
Hur tjockt är trallvirket?

Det är svar som måste till för att kunna ge dig exakt råd vad du kan och inte kan göra.
____________________________
Byggaren
 
Springan kommer att vara ganska liten, eftersom massaranduba inte expanderar så mycket.

Aggressivt mot plåt- ja det låter inte helt bra. Nog för att det inte är några barrträd i omedelbar närhet, men barren kanske tar sig en bit i luften...

Plåttäckningen kommer att vara med breda remsor av plåt och en skarv som är dubbelvikt (dubbelt omslag) i takfallets riktning, precis som du antog. Trallvirket är 25 mm.

Kanske upprättstående eller nedslagen? -> Vilket är bäst anser du?

Hur stor lutning har underlaget? -> Det kan vi styra. Vad anser du behövs?

Vilken bygghöjd kan du kosta på dig totalt inne vid vägg? -> Det kan vi också styra - dina åsikter mottages tacksamt.

Hälsingar Melie
 
I
Melie skrev:
---

Plåttäckningen kommer att vara med breda remsor av plåt och en skarv som är dubbelvikt (dubbelt omslag) i takfallets riktning, precis som du antog. Trallvirket är 25 mm.
Då behöver reglingen vara högst 600 mm i cc-avstånd.

Melie skrev:
Kanske upprättstående eller nedslagen? -> Vilket är bäst anser du?
Upprättstående är bäst. Då 'knyter' inte omslaget upp sig vid nedslagningen om den sker lite ovarsamt.

Melie skrev:
Hur stor lutning har underlaget? -> Det kan vi styra. Vad anser du behövs?
För bandtäckning med plåt och dubbelt omslag i skarven rekommenderas minst 3 graders lutning.

Melie skrev:
Vilken bygghöjd kan du kosta på dig totalt inne vid vägg? -> Det kan vi också styra - dina åsikter mottages tacksamt.
Du bör utgå från underkant dörr ut till altanen och räkna med 'vandring' för dörren i förhållande till hur mycket snö som kan lägga sig där. Dvs. mindre än 50 mm kan du inte ha under underkant dörrblad och det som finns nedanför det. Och jag antar att du inte vill ha trappa ut till altanen? Det kan ändå vara bra med ett plan som ligger max 180 mm högre än altangolvet av just den anledningen. Dvs. en steghöjd. Om du då gör planet minst 295 mm brett har du inte överskridit din förmåga att kunna ta ett steg och vara nere på altangolvet efter det. Vill du ha bredare plan ska du lägga till 630 mm till de 295 för att klara det in två steg med 180 i höjd.

Tillägg:
Beroende på altanens längd vinkelrätt fallriktningen, skulle du kunna lägga hela bräder i den riktningen, men bara några stycken på upplyftbar trall. Cirka 300 mm i bredd kan vara lagom. Då får du lägga lösa reglar längs fallriktningen (som oxå går att plocka upp) som är kilade i undersidan och vågräta i översidan för att lägga trallarna på. Det räcker att du fäster dem uppe vid var ände i sista och första trallbrädan med en skruv som enkelt går att skruva ut när du ska ta bort den innersta och sista trallen. Övriga kan gå att lyfta var för sig.

En annan sak du bör ha i åtanke är ventilationen under taket som bandtäcks. Det blir kanske möjligt att ha ventilationsspringa längs tre sidor, men mot väggen saknas den. Där får du försöka ordna något slags utluftning med 'plåtskorsten' på några ställen som får dras upp över förväntat snödjup för att du inte ska få in fukt i taket. Alternativt gör man en luftlåda inne vid väggen enligt samma princip som en Doradeventil på båt.
______________________
Byggaren
 
Redigerat av moderator:
1000 tack för svar. Det känns mycket bra att ha med sig de här sakerna innan vi sätter igång!
Skall försöka skriva och berätta när det är påbörjat/klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.