Hej! Börjar med frågan:

Kan jag dra flexslang till ett lamputtag som jag fäster i regel eller måste/bör det dras till takdosa? (Hur mycket måste jag öppna upp taket).

Smarta vi rev ut hallen i semestertider och satt fast till elektrikern kan komma. Fick lov att installera dosor och dra slangar så jag kan göra klart och så efter kontrollerar de och kopplar in det sista senare.

Men fastnar lite på hur jag ska lösa taklampan. Nedervåning utan bra tillgång till taket. Är öppet på sidan av taket så undrar om jag kan peta in en flexslang och sen öppna upp ett mindre hål för att komma åt att sätta ett lamputtag. Eller bör jag öppna upp ett stort hål så jag kommer åt att sätta en takdosa?

Själva taket är träplankor och det var tidigare utanpå liggande kabeldragning.
 
  • Närbild av en delvis öppnad vägg med synliga träreglar och skadad gipsskiva. En rund hålmarkering syns i gipsen nära taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med en vit yta och ett rör som går tvärs över, med skadade kanter och bräder synliga längs väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du bara ha för en lampa i taket, så är det inget fel i att dra ut en/ett rör/slang med tåtar i och ha ett hängandelamputtag där. Så kör på med som du tänker och bryt inte upp taket.
 
J jonaserik skrev:
Ska du bara ha för en lampa i taket, så är det inget fel i att dra ut en/ett rör/slang med tåtar i och ha ett hängandelamputtag där. Så kör på med som du tänker och bryt inte upp taket.
Underbart, tack! Då kör jag på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.