Krilleman
dy är storleken på röret. Dimension Ytter. Så Plastkopplingen 20x2,8-30 passar på en 22mm klämringskoppling.

Så i detta fallet har det inget med gängor att göra.

Jag tänker också att klämhylsan är dimensionerad för PEX 20x2,8-30. Men det finns ju gängor på muttern?
Hur vet man vilken utvändig storlek de passar på?

plast.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
äntligen tror jag att jag fattar! När du skrev att man slänger muttern så gick ljuset upp. Kändes ologiskt att köpa klämringsände till mutter :)

Så t.ex. RSK 194 14 67 vinkelkoppling dy 22 passar i detta fallet.

Krilleman
JE888 skrev:
äntligen tror jag att jag fattar! När du skrev att man slänger muttern så gick ljuset upp. Kändes ologiskt att köpa klämringsände till mutter :)

Så t.ex. RSK 194 14 67 vinkelkoppling dy 22 passar i detta fallet.
(y)

R15 är en rörgänga som numer benämns G15 (R15 är vanligast men som sagt en gammal beteckning) nominellt mått 21,7 mm om jag kommer ihåg rätt i huvet. En siffra med ett "M" framför brukar vara en metrisk gänga och är således 15mm.

N norrbottenstorpet skrev:
Tackar, tabellen var ju en bra förklaring. Betyder det alltså att man gått från tum-betäckningar till R-betäckningar (som betydde vadå?) och nu är man tillbaka till tum-betäckninar med ett G framför?

Jag förstod inte riktigt din förklaring av Dy = dimension minus diameter => que?

Tummåttet på rör härstammar från början på rörens inre diameter, om man tittar på tabellen och översätter till mm så ser man att det inte stämmer rakt av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.