B
Skulle vilja placera min datautrustning i ett dolt utrymme och förbinda den med kablage i rör till arbetsplatsen där skärm och tangentbord finns. Tangentbord och mus är inga problem då det går via radio men jag stöter på patrull med DVI-kabeln till skärmen.

DVI-kabeln i sig är inget problem då den är relativt smidigt men kontaktdonen är enormt stora, närapå 40mm breda. Går det att köpa kontaktdon själv och kapa av/löda på detta efter det att kabeln dragits i röret eller är risken stor att man förstör överföringskvaliteten om man gör så?

Vill inte borra upp 40mm hål i väggarna där kabeln skall dras då reglarna är bärande för hela vår övervåning.
 
Visst kan man göra det själv, men det kräver viss lödvana eftersom stiften är små och sitter tätt. Kan även finnas kontakter som klämms fast (osäker), men då kan du ev behöva ett specialverktyg.
 
B
Låter finfint, lödvana finns det allt :cool:.
Följdfrågan blir då var får man tag i DVI-kontaktdon som man kan löda ihop själv. Vill helst undvika att skära isär, löda bort, löda på och limma ihop kontaktdonet från en befintlig kabel. Hur är det med skärmning av kabeltypen (är helt novis på DVI området).

Har du gjort något liknande själv tidigare?
 
Lite osäker på var man kan köpa dessa. Kanske finns de på elfa, men förmodligen är det enklast att fråga i någon butik som säljer hembioutrustning. Om inte någon annan vet här på forumet kan du kanske kolla på www.minhembio.com

Har inte lött dvi utan bara vga (till dator), men det är nog lika pilligt (stiften sitter ungifär lika tätt). Färdiga kablage har pågjutna kontakter så det går inte att sätta tillbaka en som man klippt av. Skarva "tillbaka" själva kabeln är jag tveksam till.
 
B
Som vanligt har alltid nån annan råkat ut för det man själv råkat ut för vilket gör livet lättare att leva. Tydligen går det att få tag i lösa DVI kontakter som man själv kan löda på.

Information för andra med liknande funderering och problem:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=110801
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.