Tjenare.

Jag har ett litet problem....

Tänkte kasta ut badkaret och montera in en duschhörna, två stycken välvda glasdörrar som sitter på varsin vägg och bildar en avskärmning när man har dessa i öppnat läge.

Dock har jag i nuläget vattenrören till duschblandaren gående längs ena väggen ca 20cm upp från golvet och det sticker ut ca 3cm från väggen.
Hade någon tanke om att borra ur aluminiumprofilerna och kapa in med en såg för att kunna montera profilen över rören.

Sedan måste jag ju självklart göra samma sak i distansen eller vad jag ska kalla det som sitter fast i dörren och monteras in i aluminiumprofilen som sitter monterad på väggen. Efter att dörrdelen är instucken i aluminiumlisten skruvas den fast med genomgående skruv.

Profilen är ca 4-5cm grov på den ledden som går ut från väggen.

Vad tror ni ?
Kommer det att bli hållfastigt trots att jag kapar ur både i profilen och metallen som sitter som sitter på gångjärnssidan på dörren ?
Eller måste jag dra om vattenledningarna så att de kommer in ovanför dörren ?
Vill helst undvika att dra om vattnet då det inte kommer att se snyggt ut.

Tack för svar.

/Pelle
 
Inga problem, det går bra att göra som du beskriver.
 
pelle.g79 skrev:
Tjenare.

Jag har ett litet problem....

Tänkte kasta ut badkaret och montera in en duschhörna, två stycken välvda glasdörrar som sitter på varsin vägg och bildar en avskärmning när man har dessa i öppnat läge.

Dock har jag i nuläget vattenrören till duschblandaren gående längs ena väggen ca 20cm upp från golvet och det sticker ut ca 3cm från väggen.
Hade någon tanke om att borra ur aluminiumprofilerna och kapa in med en såg för att kunna montera profilen över rören.

Sedan måste jag ju självklart göra samma sak i distansen eller vad jag ska kalla det som sitter fast i dörren och monteras in i aluminiumprofilen som sitter monterad på väggen. Efter att dörrdelen är instucken i aluminiumlisten skruvas den fast med genomgående skruv.

Profilen är ca 4-5cm grov på den ledden som går ut från väggen.

Vad tror ni ?
Kommer det att bli hållfastigt trots att jag kapar ur både i profilen och metallen som sitter som sitter på gångjärnssidan på dörren ?
Eller måste jag dra om vattenledningarna så att de kommer in ovanför dörren ?
Vill helst undvika att dra om vattnet då det inte kommer att se snyggt ut.

Tack för svar.

/Pelle
Demontera rören där väggprofilerna ska sitta, montera duschväggarna, borra hål för rören rätt igenom väggprofilen och dra igenom rören.

Blir snyggare så.
 
  • Gilla
RafalD
  • Laddar…
Jag fortsätter med en liknade fråga...
Vi vill sätta upp en glasblocksvägg men tyvärr så har vi utanpåliggande rör. Kan man ta en "halvblocksten" och sätta där rören går? Annars så måste vi sätta väggen på andra sidan och det blir inte alls bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.