L
Hej,

Står med badrumsrenovering och har svårt för att välja takdusch. Det är 150cc och svart som gäller.

Har tittat på:
Grohe Vitalio Start
Hafa Fine
Oras Nova
Hansgrohe Vernis Blend

Grohe känns som kvalitet och är den billigaste. Ska dock var lite plastig blandare på just den modellen.

Hansgrohe känns likvärdig Grohe men kostar lite mer.

Hafas variant har teleskopstång för takduschen och är certifierad av både SINTEF och RISE, och har accepterad monteringsanvisning från Säker Vatten. Dessutom är hela blandaren gjorde av mässing och taksilen i rostfritt stål.

Oras har jag ingen uppfattning om förutom att man har läst att det är Finlands motsvarighet till FMM/Mora.

Till saken hör att alla blandare i huset är Mora, förutom en tvättställsblandare som är Grohe. Den ena duschblandaren fick jag byta kägelventil(?) i, en Mora. Blandaren var inte äldre än 6 år då. Grohe har vi i sommarstuga och hos föräldrarna, aldrig några problem.

Vad tror ni? Jag har faktiskt börjat luta åt Hafa då den har typ samma certifieringar som FMM/Mora, gjord i mässing och rostfritt stål inkl teleskopstång för höj- och sänkbar taksil. Dock är den tillverkad i Kina.

BirgitS
Hafa är inte kända för att sälja blandare av god kvalitet. Brukar t.ex. inte finnas reservdelar mer än några få år.

Grohe är väl Tysklands motsvarighet till FM Mattson och Hans Grohe till Mora. De senare satsar mer på design.

I gästtoaletten finns det en blandare från Ora och i köket en från FM Mattson och båda är från 2003. Vi har inte gjort något med dem sen vi flyttade in 2011.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.