Ska lägga bjälklaget i veckan och hade tänkt limma och skruva ihop dubbla 145x45or och ha som bärlina men jag vart liter nervös för att är för vekt? Det kommer bli en 8m lång bärlina med 4 plintar på varje bärlina! Kika på bilden ooch säg vad du tycker!
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle tveklöst gå upp en eller två dimensioner. Som hemmafixare finns bara ett botemedel mot osäkerhet i dessa sammanhang - överdimensionera!
 
Varför inte köra 195 eller 220 istället? Billigare, enklare, snabbare och får plats med mer isolering och mindre köldbrygga.
 
Det är bärlinan jag pratar om nu! Bjälklaget kommer vara 220
 
Det har jag förstått.
 
Jo men inte putte!
 
Ingen annan som har några idér?
 
Redigerat:
  • Gilla
Ekanli
  • Laddar…
Chabby:
Med 4 plintar på 8 meter får du en spännvidd på ca 2 meter mellan plintarna. Konstruktionsritningen för vårt fritidshus specifierade att med dubbla 220x45 i K24-kvalitet kunde vi max ha 2,4 meter i spännvidd, i lägre virkeskvalitet är max spännvidd 1,7 meter.
Med dubbla 145x45 får du antingen sätta plintarna rejält mycket tätare, typ 1 meter mellan varje, eller gå upp i virkesdimension om du inte vill ha banan-formade ytterväggar:)
Du bör också se till att det är konstruktionsvirke, dvs K24, annars får du verkligen ha hängsle och livrem och överdimensionera.

Å andra sidan har du bara 4,6 meter i spännvidd för bjälklaget ser det ut som? Om det inte är så att murstocken är i vägen så skulle det ju räcka med 1 bärlina i mitten (Dubbla 220x45).

Rent krasst, är det av snålskäl du kör 145or bör du lägga till någon hundralapp på 220or istället...och är det av höjd/utrymmesskäl du ska ha 145or skulle åtminstonde jag kört trippla...och både PU-limmat och skruvat ihop bärlinorna med vagnsbultar så att de samverkar maximalt.

Hoppas svaret hjälper dig något.
 
  • Gilla
Dalatorp
  • Laddar…
Mikael_L
Sätter man ihop flera reglar sida vid sida behövs det ingen speciell limning eller liknande för samverkan, för det blir helt enkelt ingen samverkan i detta fall. :)

Bygger man ihop delarna på höjden istället blir det däremot jätteviktigt att sätta ihop för maximal samverkan.
 
Okey ! Det är inte pga snålhet det är utrymmet! Ska väll nåmnas att plintarna eller fundamentena är 60x40 stora men det kanske inte spelar nån roll det kanske räknas från centrum?
Jo jag satt och fundera på trippla 145or!

Hur skulle det bli banan väggar?
jo kortsidan är 4,6 och murstocken är lite krånglig att flytta! Men då måste det ju bli stadigare med 1 på varje sida? Eftersom det bara är 4.6m bjälklaget kommer ligga på så kanske det går bra med 3 145or?
Hur är det att sätta dit tågräls? Förtutom att detär tungt ! :)
 
Nu vart det dubbla 170 hoppas det duger! tack för hjälpen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.