M
Hej!

Jag har en bordslampa i lite äldre modell/stil och som är S-märkt, men köpt med jordad stickpropp.

lång historia kort så åkte den i golvet med en väldig fart och lampsockeln fick sätta livet till.

Jag ska då byta sockel och har mha forumet hittat en likvärdig, men så fick jag den briljanta idéen att jag ju måste lära mig att dubbelisolera en lampa någorlunda korrekt.
Vänder mig därför till er för expertråd på genomförandet.

1. Köpa dubbelisolerad kabel från Classe med europlugg.

2. kabelskydd/plaststrumpa vid genomföringen i botten där kabeln äntrar lampan.

3. Dragavlastning i botten

4. Genomföringsskydd för kabeln i toppen under sockeln. Där lampsladden kommer ut ur lampfoten(?) och möter sockeln.

har jag glömt något moment?

är den här typen av äldre sockel en risk som gör att jag bör isolera insidan av lampfoten?
 
  • Svart äldre modell av lampsockel med utskjutande bygel för dragavlastning mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på trasig bordslampa med utsatta kablar och skadad lampsockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Här ska sockeln monteras och som ni ser så sitter redan där ett genomföringsskydd.
 
  • Hand som håller en rörsektion med genomföringsskydd inför montering av sockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din plan är god.

Det som gäller är att hålla de enkelisolerade ledarna under kabelmanteln borta från höljet på lampan. Tratten är därför tänka att sitta i lampsockeln (men det är kanske bottendelen av en gammal lampsockel man ser på bild? Då sitter tratten rätt). Den gamla du länkar till är avsedda att gängas på en stång, och där kan då tratten behövas. En äldre lampsockel i sig kan ju behöva synas närmare att den ha nöjaktiga luftavstånd vid sina anslutningar och kontaktbleck. Den får inte vara så gammal att gängan är direkt ansluten till ena polen, utan att ska finnas två kontaktbleck i botten.

Kabeln, där den är oskalad, behöver inget extra skydd av nån tratt eller annat, om den inte är speciellt utsatt t.ex vid en rörlig del av lampan. Så dragavlastningen i botten är det enda som behövs.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Din plan är god.

Det som gäller är att hålla de enkelisolerade ledarna under kabelmanteln borta från höljet på lampan. Tratten är därför tänka att sitta i lampsockeln (men det är kanske bottendelen av en gammal lampsockel man ser på bild? Då sitter tratten rätt). Den gamla du länkar till är avsedda att gängas på en stång, och där kan då tratten behövas. En äldre lampsockel i sig kan ju behöva synas närmare att den ha nöjaktiga luftavstånd vid sina anslutningar och kontaktbleck. Den får inte vara så gammal att gängan är direkt ansluten till ena polen, utan att ska finnas två kontaktbleck i botten.

Kabeln, där den är oskalad, behöver inget extra skydd av nån tratt eller annat, om den inte är speciellt utsatt t.ex vid en rörlig del av lampan. Så dragavlastningen i botten är det enda som behövs.
Ska ta några till bilder och förklara mer kring tratten, återkommer senare :)
 
M
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Din plan är god.

Det som gäller är att hålla de enkelisolerade ledarna under kabelmanteln borta från höljet på lampan. Tratten är därför tänka att sitta i lampsockeln (men det är kanske bottendelen av en gammal lampsockel man ser på bild? Då sitter tratten rätt). Den gamla du länkar till är avsedda att gängas på en stång, och där kan då tratten behövas. En äldre lampsockel i sig kan ju behöva synas närmare att den ha nöjaktiga luftavstånd vid sina anslutningar och kontaktbleck. Den får inte vara så gammal att gängan är direkt ansluten till ena polen, utan att ska finnas två kontaktbleck i botten.

Kabeln, där den är oskalad, behöver inget extra skydd av nån tratt eller annat, om den inte är speciellt utsatt t.ex vid en rörlig del av lampan. Så dragavlastningen i botten är det enda som behövs.
Har vad jag kan se över 4mm mellan sockel och ja... metallhållaren för den, vilket känns ok.

Monteringen med tratten är att först skruvar jag i botten av sockeln, den med mutter. Sen kommer tratten och skyddar kabeln genom genomföringen. Väl inne i sockeln, så är ju kabeln delvis trippelisolerad och delvis dubbelisolerad där kabeln är skalad (FK-kablar + plastsockel = dubbelisolering).

allt väl så långt?

ska tilläggas att lampan köptes i en inredningsbutik i Alingsås med S-märkning i arslet och skyddsjordad stickpropp ala Jula. Så allt jag åstadkommer här känns bättre än det ;-)
 
  • Mätning av gapet mellan en sockel och en metallhållare med skjutmått som visar drygt 4 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M
M Marcussjogren skrev:
Har vad jag kan se över 4mm mellan sockel och ja... metallhållaren för den, vilket känns ok.

Monteringen med tratten är att först skruvar jag i botten av sockeln, den med mutter. Sen kommer tratten och skyddar kabeln genom genomföringen. Väl inne i sockeln, så är ju kabeln delvis trippelisolerad och delvis dubbelisolerad där kabeln är skalad (FK-kablar + plastsockel = dubbelisolering).

allt väl så långt?

ska tilläggas att lampan köptes i en inredningsbutik i Alingsås med S-märkning i arslet och skyddsjordad stickpropp ala Jula. Så allt jag åstadkommer här känns bättre än det ;-)
angående tratten så håller jag med, den behövs egentligen inte, men om kabeln om 150 år får lite stryk så att dragavlastningen lossnar, ja då sitter tratten där och ba - ”It’s cool, I got you bro!”.

Lite hängsle och livrem då jag tycker genomföring och tratt är en bra grundkombination :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.