Hej,

Jag har på senare tiden upptäckt ett droppande ljud från våra element. Jag har provat lossa på luftnings-muttern för att få bort ev. luftfickor i rören men droppljudet återkommer efter några dagar.

Någon som kan tipsa hur jag löser detta?
 
Kolla så att du har bra tryck i systemet. Har du runt 1 bar eller lite till så brukar det vara okej, om du därimot har nedåt 0,5 bar så bör du höja det. Om detta hjälper vet jag inte, men du kan ju börja med att kolla detta, sedan kommer det säkert fler tipps ifrån andra.
 
När du luftar, kommer det luft först och sen vatten? Mitt tips isåfall är bara att fortsätta lufta tills det blir bra. Glöm inte heller förra tipset med att fylla på systemet efterhand.
 
Hejsan,
Jag har samma problem. Först fick jag inte ut någon luft sen lyckades jag lyfta elementen i fråga och då pös det ut rejält med luft. Men enligt orionizer så kommer ljuden tillbaka. På min frånluftsvärmepump (Nibe fighter 600p) ökar jag trycket till över 1bar men efter ett tag så sjunker trycket till runt (och även ibland under) 0,5 bar. Vet inte om systemt drar in luft någonstans?
 
Hej,

När vi flyttade in i huset gick jag igenom systemet och höjde trycket till 2 Bar (skulle vara mellan 1.0-2.5 enligt manualen).

Efter det har jag luftat lite på elementen (först kommer luft sedan vatten) så jag antar att det är därför trycket sjunkit något? (det var nere på 1.0 nu igen)

Nu har jag åter fyllt till 2.0 Bar och skall se om ljudet försvinner. I annat fall är det alltså bara att lufta, fylla på, lufta fylla på tills dess att all luft försvunnit?
 
Ja, det kan du göra, men håll även koll på att det inte är någon läcka någonstans ifall trycket sjunker hela tiden.
 
Förmodligen har du inget mottryck i blåsan på expansionskärlet. Om systemet är stumt och temperaturen går upp får du läckage någonstans, och vid sjunkande temp faller trycket..
 
Är det möjligt att systemet kan ta in luft någonstans om inte luften försvinner?
 
Blir det undertryck någonstans är det lätt hänt att det läcker in luft. Det ska alltid vara ett visst övertryck även i de element som är högst upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.