Som ni kan se på video så droppar vatten från vindskiveplåten ner på stenläggningen.

Finns det något sätt att få vattnet att droppa i hängrännan istället?

Vindskiveplåten går över hängrännan och förbi takutsprånget just nu.

Kanske finns ngn standardlösning som plåtslagare använder sig av?
 
  • Tak med svarta takpannor, skadad takränna markerad med röd cirkel, träd i bakgrunden, mulet väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog säga det är relativt standard, baserat på mitt egna hus o en del andra man sett.
För min egen del så hade det blivit en slarvig installation av plåten så den följde vindskivans ändträ, vilket som lede till att vattnet konstant blötte upp träet = röta. Så blev o byta vindskivan o justera så plåten slutade strax utanför träet o droppar ner på stenplattorna under.
Dock får man se upp på vintern då det kan bli en isfläck där 😉
 
Kanske går att sätta dit en liten plastklämma ( typ gem eller slitsad plastbricka), som styr vattnet, några cm före kanten? Vattnet kommer ju troligast utefter undersidan av kanten och en liten störning där borde få dropparna att släppa taget. Kanske inte så hållbart, men ändå bättre än blöt stenläggning.
En annan ide är att fixa en miniatyr-istapp m.h.a. limpistol på lämpligt ställe över hängrännan.

Stor geting i ett rött cirkelmarkerat hål på en vägskylt, omgivet av blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Bara att klippa plåten så att den slutar vid hängrännan och knäcka ytterkanten 1-2 mm uppåt så det rinner ned i rännan.
Lite droppande gör väl annars inte så mycket. Hustak med spindelnät, hörn med myror, träd i bakgrunden, behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dropp uppstår bara av kondens. Då det regnar blir marken våt ändå.
Man får välja, dropp på marken eller kortare vindskiva så att hängrännan sticker utanför.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bara att klippa plåten så att den slutar vid hängrännan och knäcka ytterkanten 1-2 mm uppåt så det rinner ned i rännan.
Lite droppande gör väl annars inte så mycket.[bild]
Man vill ju inte att stenläggningen ska bli blöt... 😉
 
  • Haha
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
O Omega_Zero skrev:
Jag skulle nog säga det är relativt standard, baserat på mitt egna hus o en del andra man sett.
För min egen del så hade det blivit en slarvig installation av plåten så den följde vindskivans ändträ, vilket som lede till att vattnet konstant blötte upp träet = röta. Så blev o byta vindskivan o justera så plåten slutade strax utanför träet o droppar ner på stenplattorna under.
Dock får man se upp på vintern då det kan bli en isfläck där 😉
Ja det är en av anledningarna som jag gärna vill att det ska droppa ner i hängrännan. Isfläck eller dropp i huvudet är otrevligt..
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J jonatann skrev:
Ja det är en av anledningarna som jag gärna vill att det ska droppa ner i hängrännan. Isfläck eller dropp i huvudet är otrevligt..
Kommer droppet från ovansidan av plåten bör ett litet veck som på @AndersS bild ovan hjälpa.
 
Tomture61
Kanske en plast/gummilist som limmas på ovansidan av plåt , så vatten rinner ned/av tidigare .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kanske en plast/gummilist som limmas på ovansidan av plåt , så vatten rinner ned/av tidigare .
Enklast kan man lägga en vit mjukfog diagonalt så det blir fall mot hängrännan.
Fråga är hur länge det håller. Börja prova på ett ställe.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Enklast kan man lägga en vit mjukfog diagonalt så det blir fall mot hängrännan.
Fråga är hur länge det håller. Börja prova på ett ställe.
Och så bör man måla fogmassan som annars blir smutsig !
Jag bor vid bohuskusten där det blåser så plåtfärgen försvinner. Målade hela plåten med husfärg Demidekk, bra resultat, färgen sitter kvar på plåten.
 
K
Man gör vindskivorna och därmed plåten kortare så droppet kommer ner i hängrännan. Enda ”nackdelen” med det då är att hela hängrännan inte döljs av vindskivan.

Du kan ju också bocka ner kanten på plåten lite så den hamnar ovanför vindskivan.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
J jonatann skrev:
Som ni kan se på video så droppar vatten från vindskiveplåten ner på stenläggningen.

Finns det något sätt att få vattnet att droppa i hängrännan istället?

Vindskiveplåten går över hängrännan och förbi takutsprånget just nu.

Kanske finns ngn standardlösning som plåtslagare använder sig av
Känns som material till ett Seinfeld avsnitt.
 
J Jochi skrev:
Enklast kan man lägga en vit mjukfog diagonalt så det blir fall mot hängrännan.
Fråga är hur länge det håller. Börja prova på ett ställe.
Blir ju ”jättesnyggt” med en vit mjukrock på en svart plåt.... nej. Men en svart skulle bli mindre synligt.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bara att klippa plåten så att den slutar vid hängrännan och knäcka ytterkanten 1-2 mm uppåt så det rinner ned i rännan.
Lite droppande gör väl annars inte så mycket.[bild]
Ja det är kanske bästa lösningen att bocka till den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.