Hej!
Har lite funderingar angående expansion till framtida vedpannsbyte. Har idagsläget ett slutet expansionskärl på 150 liter men då jag byter panna vill jag ha 3000liter acktank så något måste göras åt expansions biten. jag har i dagsläget ett rostfritt expansionskärl på 165 liter liggande = gratis, men det blir ett ganska omfattande arbete att dra ny ledning för detta genom källartaket av betong samt upp genom 2 våningar upp på vinden. skorstenen har fyra ventilations kanaler förutom pipan från pannan så en tanke som har dykt upp är om jag kan dra expansionsledningen i en av dessa upp på vinden för att sedan göra ett eget rör ut på taket från vinden, är det en dålig ide som jag direkt bör avfärda? eller skulle det kunna vara en smidig lösning? tänkte om det är frysrisk för en sådan dragning eller om det på något annat vis är en dålig ide att göra så?
 
Övertrycksfritt FTW :) Mycket smidigt, och fungerar toppen.
 
Tja varför inte:S det skulle helt klart vara en smidig lösning i mitt fall, men jag har dåligt med plats för expansionskärlet ovanför tanken skulle max kunna göra kärlet 30cm tjokt vilket rimligt vis borde innebära en väldigt stor yta där vattnet har kontakt med luft, sedan så har jag väl mina tvivel på hur det går vid ett längre strömmavbrott, fins det verkligen inte risk för att hela radiatorslingan passar på att rymma ut via expansionskärlet vid stopp på pumpen? håller sig trycket konstant sedan man en gång strypt in det oberoende av vatten temp eller är det något man måste springa och justera då och då? så man kan väll säga att det är en blandning av att inte begripa fullt ut hur systemet skulle fungera i alla lägen samt att expansionskärlet skulle bli en väldigt stor och platt konstruktion, men det vet jag inte hur mycket det påverkar syresättningen av vattnet? kanske inte gör så mycket?
 
Svagheten i systemet är ju att pumpen måste gå helatiden..

Fast jag hade min pump avstängd i 15 min bara på test och inget hände, så det hålls någ kvar ganska bra ändå..

Du kan ha expkärlet på golvet med, det ska fungera.. Kolla igenom ritningarna i Matss tråd så ska det finnas en variant där tror jag.

Cirkulationen är konstant när du väl strypt in slingan en gång.. Jag har cirkpumpen på 1 och har nästan max strypning på returen, det kan man ju ha som man vill egentligen när väl vattnet är där uppe, spelar ingen roll direkt hur du har strypningen ör ju bara hastigheten på vattnet som ändras..
 
Det är i så fall en missuppfattning att pumpen måste gå hela tiden. Den behövs vid uppfyllning och luftning om man inte använder vattenledningstrycket för det. I övrigt endast för cirkulationens skull som vanligt.

Det är atmosfäriska lufttrycket som håller vattnet på plats och därför begränsas användningen till system under 10m höjdskillnad i princip.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.