Dränera eller ej?

  • Antal röster
    13
Dränera eller att inte dränera - hur långt är ett snöre?...


Jag har ett litet dilemma.

Bakgrund:
Vi köpte en klassisk vit 70-tals tegelvilla för ett år sedan.

Vi har under detta år i princip renoverat allt invändigt och i samband med detta bytt från direktverkande el till luft/vatten (golvvärme markplan, lågtemp radiatorer i källare).

Källaren hade stått ouppvärmd ett bra tag (dödsbo) samt att vi har haft den ouppvärmd under renoveringen så tyckte jag i alla fall att den var förhållandevis torr, men lika bra att dränera för att vara säker tänkte jag och fortsatte med insidan.

Runt alla ytterväggar var samtliga reglar nergjutna och således väldigt fuktiga då dom sugit vatten kapillärt. Dessa togs bort och gjöts igen. Det finns numera inget organiskt alls förutom golven som är lagda enl följande:

Platon (underst och uppvikt på vägg)
Cellplast
Golvspån
Stegdämpande skivor
Billigt och 7mm tunt laminatgolv
Ventilerade golvlister

Nu till dilemmat:
Det är 57m omkrets runt huset (133kvm källare), samt trångt på vissa ställen att gräva. Detta kommer bli ett slitsamt arbete och kosta en rejäl slant.

Vi fick igång värmen i källaren för ca 1 månad sen och klimatet i källaren är enligt mig torrt.

Vi har inga permanenta sovrum i källaren utan den består av: Gillestuga, gästrum, lekrum till barnen, extra badrum, bastu, tvättstuga, kontor, gym och förråd.

Jag har under 48h mätt rh% i källaren och det har senaste 2 dygnen legat på 28-34% (hur torra är era källare den här årstiden? Och har ni dränerat eller ej?)

Saken är att jag gärna vill börja pyssla utomhus, dvs bygga altan och lägga sten.

Slutgiltliga frågan: Är det dumsnålt av mig att skippa dränering eller har jag dragit en vinstlott att slippa dränera inom 10år (vi kommer nog max bo kvar i 5-10år)


Tacksam för åsikter och svar!
 
J
En fundering som inte svarar på din fråga men min :rofl:

Hur mycket isolering la du under golvvärmen i markplan, hur mycket behöver man sätta?
 
J Jerald Stuartson skrev:
En fundering som inte svarar på din fråga men min :rofl:

Hur mycket isolering la du under golvvärmen i markplan, hur mycket behöver man sätta?
Hoppas jag kan hjälpa!

I och med att det är källare under så var det redan isolerat ca 190mm skulle jag uppskatta. Jag la inget extra utan glesade upp över alla reglar, sedan på med golvvärme plåtar.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.