Hej!

Håller på och renoverar min tvättstuga, och i samband med det funderar jag lite på att dra om rören till bergvärmepumpen.
Pumpen har aldrig blivit inkopplad, så det finns inga befintliga rördragningar att ta hänsyn till, däremot kommer det in två slangstumpar genom väggen, en bit ovanför golvet.
Jag funderar nu på att borra två nya hål under framtida golvnivå, och dra upp rören bakom tvättmaskin/torktumlare, då utrymmet där slangarna kommer in nu är tänkt att användas som förvaring av dammsugare, golvmopp etc.

Jag har diskuterat detta med dels rörmokaren och snickaren.
Rörmokaren menade på att det är ett ganska lätt jobb att fixa men är personligen skeptisk till att dra upp rör genom golvet, men menar också att bara man gjuter en klack så var det "nog" ingen fara.
Även snickaren trodde det var en enkel sak att plugga igen befintliga hål, vi bor i trähus så det är "bara" att ta bort ett par brädor på ytterpanelen som är borrade hål i, byta ut och måla om, och stoppa in ny isolering och sedan plugga hålen invändigt, och sedan på med väggmatta.

Nu är dock min fråga, är det värt att lägga ner det jobbet för att få ner slangarna i golvet någon meter?
Rent estetiskt blir det bra mycket snyggare om rördragningen döljs bakom tvättmaskin/torktumlare, och man slipper rör som går längs med väggen som stjäl utrymme, om man kanske vill ha en liten hylla eller liknande i framtiden.

Men hur är det med framtida underhåll, behöver man någonsin byta ut slangarna, det går väl t.ex sprit i slangarna, men det kanske de ska klara utan problem?

Vad tror ni?

3D-modell av en tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare och osynliga rördragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renoveringsprojekt av tvättstuga, oavslutad vägg med rör och slangar som sticker ut mot ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Slangarna håller lika länge som ditt golv, det är ingen fara.
Skarvningen ska EL-Svetsas, det är den hållbaraste metoden.

Jag hade övervägt att göra som du tänkt, utrymme är värt mycket och vidaredragning av slangarna frrån nuvarande position kommer ta all plats inom det utrymet.
 
Nu har vi dragit om rören så de kommer upp ur golvet, nu ska det bara svetsas ihop med de rören som ligger utomhus som kommer upp genom marken.

Dock kommer rören komma upp lite i vinkel då det var svårt för min röris att böja mer, så jag funderade på om man inte skulle svetsa på en 90° skarv i golvet också när man ändå ska svetsa utvändigt, så rören kommer rakt upp genom golvet?

Hur är det med svetsad skarv, är det ok att lägga den i golvet och gjuta in?
Läste någonstans att el-svetsad skarv räknas som homogent rör, kan det stämma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.