Hejsan

Med risken att återuppta ett ämne måste jag ändå ställa en fråga.

Jag håller på att bygga om en 1-plansvilla till 1,5 plan plus lite utbyggnader.

Jag tänkte dra elen på övervåningen själv, samt i utbyggnaden.
Jag har en behörig elektriker - som jag går igenom all dragning av elen -
sedan kommer han och kopplar in allt i elcentralen (samt byter ut allt mot automatsäkringar)

- läste någonstans att en behörig elektriker inte får dra ens ström i sitt eget hem på "fritiden"
- läste också att "jobbar eller gör man enligt gällande lag" så får man saker fixa själv
- läste (tyvärr) också att nästan ALLT måste utföras av behörig hantverkare idag

Min elektriker är pensionär, och jag (med risk att få några vredesutbrott härinne nu) vet INTE om han betalar skatt till det utförda arbetet hos mig.

Min fråga är:

1: får han göra det (oavsett skatt)
2: vad händer egentligen om inte
3. vem är det som kòntrollerar detta?

om allt är rätt utförd och fungerar vars är problemet?

tack för svar

p.s. jag har sett behöriga hantverkare nog så många gånger utföra ett betydligt mer slarvigt jobb än om man hade utförd det själv. så vad är vitsen med att anlita en behörig hantverkare om man (OM MAN NU KAN) kan göra saken lika eller bättre ?

Har han behörighet får han göra jobbet, behörigheten är personlig har i sig inget med företagande eller pension att göra.

**Och med behörighet menas allmän behörighet och inte att han jobbat på en elfirma hela sitt liv.

//Patrik

han säger han har det:

jobbade hela sitt liv på Vattenfall och lite mer ström än som behövs i en villa..

Säger han att han har behörighet så har han väl förmodligen det då, men om du vill vara helt säker så kan du kolla här. Du kan göra det för kul i alla fall.

Jag skulle nästan vilja påstå att det är en nackdel att ha jobbat hela sitt liv på Vattenfall med högspänning när det gäller elinstalltioner i en villa, men han är nog bra. :p

//Patrik

...precis! Jag tror inte att Vattenfall bygger så många villor! Inte säkert att han har någon somhelst koll på hur man gör en villa-installation! Antagligen ungefär lika stor koll som jag har på hur man bygger ett 40kV nät :rolleyes:

Vadå, har inte en vanlig villa ställverk med fack och blanka kopparskenor i källaren? :D

Har en kollega som bor i en 60-tals villa som är byggd av en f d "kraftkarl". Huvudsäkring 63 A och all el överdimensionerad.

Patrick E skrev:
Vadå, har inte en vanlig villa ställverk med fack och blanka kopparskenor i källaren? :D
Jo, men då 48V likström. Plusjordat såklart...

Det är du som gör lagbrottet eftersom du gör installationerna. Om du låtere en behörig "besiktiga" installationerna sedan, så lämnar du inte över ansvaret till honom. Det är alltid fastighetsägaren som har kontinuerligt ansvarar för att elen i huset är i gott skick vem som än gör installationen.
Kan du lyckas få den behöriga att skriva på ett besikningsprotokoll så är det ju alltid bra.
Har du jordfelsbrytare så är det ännu bättre, då har du en automatisk övervakning av elsystemet.

Brottet i sig själv, preskiberas efter några år.

det kan väl inte vara olagligt att dra lite rör och några kablar i dem?

jag rör ju inte ens I de strömförande delarna.
det är ju just därför jag anlitar (efter länk ovan) en BEHÖRIG elektriker, som ska koppla in allt i elskåpet, samt byta befintlig till automatsäkringar..

om man nu jobbar med Villa el eller kommersiell El kan det väl knappast bi sämre att ha en "elare" som har större press på sig än en nyutbildad 19-åring som är behörig, fast egentligen inte har någon koll på läget!

förstår fortfarande inte det olagliga i det hela, förutom att jag kanske ta bort jobb helt olagligt från helt okvalificerade människor som tror de kan!

För hundrade gången, att utföra installationsarbeten som AVSES att användas i en starkströmsanläggning är behörighetskrävande. Om man sedan tycker att det är rätt eller fel ändrar inte på det faktumet.

lovya skrev:
det kan väl inte vara olagligt att dra lite rör och några kablar i dem?!
Skulle det inte vara behörighetskrävande så skulle det inte vara behörighetskrävande att klamra EKLK heller...

lovya skrev:
om man nu jobbar med Villa el eller kommersiell El kan det väl knappast bi sämre att ha en "elare" som har större press på sig än en nyutbildad 19-åring som är behörig, fast egentligen inte har någon koll på läget!
En 19-åring kan inte vara behörig. :p:D

//Patrik

Patrik!
jag menade inget illa alls att vara 19 år och "obehörig" men du kanske ärlika om inte bättre än dina lärmäastare!

vad jag menar är

jag anlitar en elfirma.
Chefen kommer och kollar läget
sedan skickar han folk och det kommer en lärling och ´chefen.
sedan gör just "19-åringen" jobbet.
chefen kommer och skriva under!

allt funkar - frid och fröjd

jag gör samma - frid och fröjd

varken jag eller lärlingen har behörighet!

var är skillnaden?

jag vill inte på något sätt talar illa på elektriker kåren, men nån måtta får det väl vara.

jag ska nog chansa på att "brottet preskriberas" istället för att betala 3 gånger mer än vad det BORDE kosta

och varken KA eller någon annan ser väl skillnaden om dragna rör, förutom att de kanske är lite rakare och snyggare dragen än från "behörig" yrkesfolk!

igen Patrik inget mot dig - och kör på!

jag vet hur det är att vara lärling :)

Understående borde väl ge klarhet?

ELSÄK-FS 2007:2

Elinstallationsarbete som får utföras utan krav på behörighet
3 § Följande elinstallationsarbeten på starkströmsanläggningar är undan- tagna från krav på behörighet. Undantaget gäller inte för elinstallations- arbete som utförs i miljöer som är explosiva.
1. Byte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår i en fast installerad anläggning.
2 .Fast anslutning och byte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen i bostäder.
3. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie i golvvärmeanläggning för för skyddsklenspänning med nominell spänning högst 50 V.
5. Tillfällig losskoppling eller anslutning av maskin, apparat, bruks- föremål eller annan anordning i ett laboratorium, provrum eller liknande för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.

Elinstallationsarbete som ska utföras av en elinstallatör eller av en yrkesman under överinseende av en elinstallatör
4§ Följande arbeten på starkströmsanläggningar ställer krav på behörighet.
1. Utförande, ändring eller reparation av en fast installerad anläggning.
2. Fast anslutning av eller losskoppling av en fast ansluten maskin, apparat, bruksföremål eller en anordning så som industrimaskin eller lyft- och transportanordning.
3. Utförande, ändring eller reparation av en tillfällig anläggning där
arbetet kräver verktyg.
4. Utförande, ändring eller reparation av anläggning på fordon och dess påbyggnad när anläggningen kommer att anslutas till ett yttre nät med en nominell spänning överstigande 50 V och arbetet utförs av någon annan än tillverkaren eller leverantören av fordonet eller dess påbyggnad. Detta gäller inte för den elektriska anläggning som fordras för fordonets drift.

Behörigheter
5 § En behörighet gäller till det år innehavaren fyller 67 år.
Behörigheten kan efter ansökan hos Elsäkerhetsverket förlängas med fem år i taget.

Redigerat:
och förresten bara för att någon har jobbat på vattenfall och sedan haft ett eget AB på elinstallationer på EL kan väl inte vare till nackdel?
vilket j*kla svammel

jag ställde ju bara en fråga och några svarade och jag fick mina funderingar men att betala 140000 för en elinstallation på ett hus istället för en som kostar 40000 (för att jag dra rör själv) så borde väl vilken vettig människa som helst fundera!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.