Status
Tråden går ej att kommentera.
Vi köpte ett hus från -84 för lite mer än ett år sedan nu. Jag har precis börjat arbetet med att målaom / nya vitvaror / ny förvaring etc. i tvättstugan.

Då jag flyttar på tvättmaskinen hittar jag ett övertejpat område (silvertejp) under tejpen är det ett 5*5cm sort hål i plastmattan och betongen ligger fri. Området är inte utsatt för vatten direkt men om det blir stopp i avloppet så kommer det ju täckas. Mattan har lossat någon centimeter kring hålet men resten sitter fast.

Det har bara varit en ägare till huset innan mig så det måste vara de som orsakat hålet. Jag fick ingen information om hålet av varken säljare/mäklare eller besikningsman. Besikningsmannen mätte fukt vid några punkter i tvättstugan utan att hitta något.

Min frågor...

  1. Faller detta på mig och min undersökningsplikt även om hålet ligger under en tvättmaskin.
  2. Är detta något som jag kan driva mot säljaren?
  3. Kan jag kontakta mitt försäkringsbolag?
  4. Måste jag/bör jag byta hela mattan oavsett?
 
  • IMG_20110105_220051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20110105_224506.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20110105_224513.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta dit en mattläggare som svetsar dit en ny bit... Tvättmaskinen är flyttbar, jag hade inte drivit det som dolt fel...
 
Jag hade inte heller drivit det som dolt fel oavsett om det gick eller inte. Kostnaden för att fixa mattan tror jag kommer bli mycket billigare än att försöka få ersättning från säljaren via advokat på en 26 år gammal plastmatta.
 
26 år gammal plastmatta är noll värd ur försäkringssynpunkt
 
O
Tvättstuga räknas inte som våtrum. Dessutom så brukar man kunna flytta en tvättmaskin utan några större ansträngningar. och värdet.... en så gammal matta, har inget värde kvar i stort sett. Sedan kan man tänka så här, vad skulle det kosta och lägga en helt ny matta? inte speciellt mycket. Okej lite mer än ett par brev från advokaten, men jag skulle gissa på max 10000 om nån gör jobbet.
Lagar du bara felet så kostar det nog ungefär lika mycket som ett brev från advokaten.
Men om vi säger att du passar på å lägga en ny matta (varför inte, den andra är trots allt 26 år gammal) Så skulle det vara värt att proccessa om den kostnaden? med all oro det innebär, för att inte tala om kostnaderna.

Om tvättmaskinen ska fortsätta stå där, gör en fullösning, limma dit en mattbit med hjälp av silikon, då borde det bli hyffsat tätt och inte kosta många kronor.
 
Tack för svaren! Blir nog att fixa det själv... Om man bara svettsar dit en bit med matta och det sedan skulle bli en vattenskada så är men rökt antar jag?
 
Copmuter skrev:
Tack för svaren! Blir nog att fixa det själv... Om man bara svettsar dit en bit med matta och det sedan skulle bli en vattenskada så är men rökt antar jag?
Du svetsar ju golvmattor i våtrum så det är inga problem om nuvarande matta är gjord för det. Om du är osäker kan du ju ställa tvättmaskinen på en insats som man t.ex. använder för diskmaskiner, du skulle då t.o.m enbart kunna tejpa över hålet som det var tidigare. Din tvättstuga är ju redan 26år så den är redan inom ramen för renovering/utbyte.
 
Odjuret skrev:
Tvättstuga räknas inte som våtrum. Dessutom så brukar man kunna flytta en tvättmaskin utan några större ansträngningar. och värdet.... en så gammal matta, har inget värde kvar i stort sett. Sedan kan man tänka så här, vad skulle det kosta och lägga en helt ny matta? inte speciellt mycket. Okej lite mer än ett par brev från advokaten, men jag skulle gissa på max 10000 om nån gör jobbet.
Lagar du bara felet så kostar det nog ungefär lika mycket som ett brev från advokaten.
Men om vi säger att du passar på å lägga en ny matta (varför inte, den andra är trots allt 26 år gammal) Så skulle det vara värt att proccessa om den kostnaden? med all oro det innebär, för att inte tala om kostnaderna.

Om tvättmaskinen ska fortsätta stå där, gör en fullösning, limma dit en mattbit med hjälp av silikon, då borde det bli hyffsat tätt och inte kosta många kronor.
Det räknas som våtzon 2
Golv och 50mm upp på vägg ska ha tätskikt, enl. BKR
 
Fyll med bra silikon och låt det va tills du renoverar det. Fukten går ej genom det.
 
Pratade med en mattläggare idag, han höftade på att det skulle gå på 10-12000 för att byta matta och byta brun. Han sa också att det helt klart var ett dolt fel... Någon som har erfarenhet av att processa om dolda fel, är första steget att kontakta säljaren eller mäklare?
 
Dolt fel kanske det eventuellt möjligen går att få det klassat som. Men om mattan går att lappa med en godkänd metod, så är det det du kan få ersättning för, inte en ny matta i hela rummet. OM du skulle kunna få ersättning för en ny matta så tillämpar man liknande avskrivningsregler som försäkringsbolagen, dvs du kan räkna med 80-100% åldersavdrag.

Vid bedömmning av värdet på ett dolt fel så tittar man på hur mycket billigare huset borde varit om felet vore känt, dvs. vilket pris skulle en försäljning hamnat på om felet var känt för budgivarna. Den bedömmningen är väldigt svår att göra på ett bevisbart sätt. Därför uppskattar man ofta felets värde till vad det kostar att åtgärda. I det här fallet så är det nog ganska rimligt att uppskatta skillnaden i pris till 0.

Om du vill driva det här en bit (tycker inte att du skall göra det), så kan du ju alltid ställa ett krav på säljaren och hoppas på det bästa. Men driv det för guds skull inte till rättegång, du tar en oerhörd risk att få stå för stora kostnader och strul i många år frammåt. Lyckas du få säljaren att betala 2000 så skall du se dig som stor vinnare.
 
Ok tack ytterligare en gång för insikterna... pratade precis med mäklaren och han sa exakt samma sak... det åldersavskrivna värdet på en 26år gammal matta är = 0 även om han gärna sett att säljarna informerat honom om skadan så är mina chanser att idag få någon ersättning så gott som 0... Han menade att jag skulle tacka min lyckliga stjärna att jag inte hittade felet efter att det hade läckt och jag stått med hela kostnaden för en vattenskada Det kommer inte bli någon process... däremot kommer jag ta kontakt med säljarna och i första läget begära "informell" ersättning... vädja till deras bättre jag... och om det ietn funkar ska jag iaf. ge dem dåligt samvete för att de blåst mig... Återigen tack för alla svar, jag ser tråden som avslutad. Vänlige(n) /Johan
 
Bättre du blir irriterad på besiktningsmannen som inte kollade under tvättmaskinen, i alla fall så kikar man in där under.

/Kent
 
O
håller med föregående talare.

Jag tycker inte att det är rätt att gå på säljarna men man gör som man själv tycker. Det är mycket möjligt att säljaren faktiskt glömt bort detta fel.

en enkel fråga, varför flyttade du inte själv på tvättmaskinen när du köpte huset?
 
Odjuret skrev:
håller med föregående talare.

Jag tycker inte att det är rätt att gå på säljarna men man gör som man själv tycker. Det är mycket möjligt att säljaren faktiskt glömt bort detta fel.

en enkel fråga, varför flyttade du inte själv på tvättmaskinen när du köpte huset?
På direkt fråga svarade säljaren att det inte fanns några fel i tvättstuga eller andra våtutrymmen. Jag har svårt att se mig själv dubbel kolla varenda sak i huset oavsett vad säljaren säger... Inte ens köparens undersökningsplikt sträcker sig så långt... men jag får väll skylla på att jag är oerfaren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.