C
Halloj!

I köket ansluts ju ofta köksmaskiner så att uttaget ej är åtkomligt. I installationsanvisningarna till många apparater står det dock att uttaget måste föregås av en allpolig säkerhetsbrytare om detta ej är åtkomligt.

När det gäller inbyggd kyl och frys vet jag att det är vanligt att uttaget placeras precis ovanför skåpet, detta fungerar ju dock knappast för en spishäll eller en diskmaskin, och jag har heller aldrig sett sådan utrustning i bostadsmiljö installerad med en separat säkerhetsbrytare.

Så vitt jag kan förstå så borde det enligt starkströmsföreskrifterna räcka bra med anläggningens huvudbrytare.

Vad gäller egentligen, och hur har ni gjort?

/C
 
Skillnad på åtkomligt och lätt åtkomligt tycker jag. Anslutningen till diskmaskinen här hemma sitter t.ex. under diskbänken åtkomligt bakom soptunnan osv
 
C
För att förtydliga så är det i mitt fall ej åtkomligt utan att skruva bort skruvar och dra ut ugn, diskmaskin, etc.
 
Jo, men kan det inte räknas som åtkomligt ändå?
 
* Kyl/Frys: Separata vägguttag bakom löstagbar skiva i överskåpen.

* Spishäll: Allpolig strömbrytare i hörnskåpet bredvid hällen.

* Disk/Ugn/Micro alla monterade i högskåp: Separata Väguttag bakom Micron.
 
C
Någon annan som har några funderingar?
Särskilt när det gäller spishällen så finns det i mitt fall inget annat lämpligt ställe att sätta brytarna på än på väggen ovanför skåpen. Så finns det inget formellt krav på detta så skulle jag vilja strunta i det...

/C
 
varför brytare :question sätt uttag och stickpropp det blir den bästa allpoliga brytningen du kan få [smiley=vrolijk_26.gif]
 
C
Visst, men nu var det ju så att uttaget sitter där man inte kommer åt det. :)
 
Så här står det i bruxen till vår häll (Hva).

I den elektriska installationen ska det finnas en anordning
som gör det möjligt att skilja alla polerna
för hällen från nätet. Anordningens kontaktavstånd
ska vara minst 3 mm.
Lämpliga frånskiljare är t.ex. automatsäkringar,
smältsäkringar (säkringar ska skruvas ur sockeln),
jordfelsbrytare och kontaktorer.

Jag har tänkt att bara låta VP slangen komma ut i utrymmet under hällen och koppla in FK 2,5 direkt i terminalerna på hällen. Enda brytmöjligheten blir då genom att skruva ur diazed, slå av jfb eller huvudbrytaren. Det verkar ju OK enligt bruxen, finns det någon installationsbestämmelse som säger annorlunda?

Tack,
T
 
Säkerhetsbrytare eller uttag skall användas vid inkoppling.

Det räcker INTE med bara en automatsäkring o allt vad du nu rabblade upp.

 
På en Side-by-side då? Om den står fristående mot en vägg så vill man ju inte att uttaget skall synas. Men det kanske räknas som lättåtkomligt ändå?
 
Ok, tack för klargörandet!
Ska fixa det innan elektrikern kommer.

/T


 
Erik_D skrev:
Säkerhetsbrytare eller uttag skall användas vid inkoppling.

Det räcker INTE med bara en automatsäkring o allt vad du nu rabblade upp.
Vet någon vad det finns för motiv bakom dessa föreskrifter? Hur skall säkerhetsbrytarna användas och varför räcker inte huvudbrytaren eller automatsäkringen?
 
Tanken är att man på det ställe där apparaten står ska kunna bryta och medans man arbetar där se till att ingen kan slå på brytaren igen. Automatsäkringar har oftast inte tillräckligt brytavstånd och är oftast inte låsbara vilket en säkerhetsbrytare skall va.
 
Ok, då borde man kunna skippa säkerhetsbrytare till t ex värmepannan om elcentralen är placerad någon meter bort i samma rum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.