På den bilden är det väl inte ikeas lösning? (om nu inte länkningen blivit fel?) Jag hamnar iaf på ett rosa kök där det sitter renova retrouttag monterade uppåt mot undersidan av underskåpen och sedan kablaget draget mot väggen i kabelkanaler. Inte särskilt diskret egentligen. Framför allt kabeldragningen kunde väl ha vart lite mer diskret. Tänker man till lite innan så släpper man ut kabeln ur väggen på rätt ställe och slipper gå utanpåliggande längs hela väggen. Man kan ta kabeln genom baksidan på skåpet och ner i uttagen också. Vill man dölja den kan man lägga ett extra hyllplan i botten av skåpet och fräsa ur spår för kabeln på undersidan av hyllplanet.

I det där fallet hade jag inte stört mig på om man istället satt uttagen infällda på väggarna vid bänkskivans kortsida istället. Mycket smidigare att ansluta köksmaskiner då också istället för att stå upp trycka i en kontakt uppåt under skåpen
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
S
Kanske sätta ett par sådana där popup-uttag i bänkskivan?
 
Personligen är jag lite skeptisk till att man i praktiken kan "gömma" eluttag.

Ofta har man några elprylar framme på bänken för alltid. Kaffebryggare, vattenkokare, kanske någon kökshögtalare osv. Även om man då har uttagen dolda, så döljs inte sladdarna till de permanenta apparaterna.

Då kanske man istället skall fundera på att ex. ha uttag och de här apparaterna i ena ändena av bänken, så det bara blir så diskreta som möjligt. platta uttag som sitter i hörnet mellan överskåp o vägg tycker jag blir mest diskret.
 
  • Gilla
Sofiaameliaaugustsson
  • Laddar…
De där pop up uttagen, brukar kännas lite rickliga, och de stjäl utrymme från skåpet under.
 
  • Gilla
Sofiaameliaaugustsson
  • Laddar…
Den belysningen är från Ikea men har utgått, den ingick i Utrusta-serien.
Dom verkar inte erbjuda något liknande i dagsläget utan all bänkbelysning är utan uttag.
 
En pop-up i bänkskivan, jag satt min sån i hörnet där jag visste att kaffemaskien skulle stå, även planmonterad så den inte stack upp
 
L Lopex skrev:
En pop-up i bänkskivan, jag satt min sån i hörnet där jag visste att kaffemaskien skulle stå, även planmonterad så den inte stack upp
Vad är vitsen om kaffemaskinen ändå står där?
 
F
raveper raveper skrev:
Vad är vitsen om kaffemaskinen ändå står där?
Ingen sladd upp mot väggen, ingen synlig sladd eller eluttag
 
Bachmann Twist eller Pix nerfälld i bänkskivan...BACHMANN_TWIST_Header.jpg
BACHMANN_Produkte_Anschlussfelder_PIX_Header.jpg
 
  • Gilla
prichard
  • Laddar…
Blir det inte en massa smuts i botten, som är svårt att få upp?
 
  • Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Och vad händer den dag någon välter ett glas vatten eller en kopp kaffe i närheten av uttaget?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad händer den dag någon välter ett glas vatten eller en kopp kaffe i närheten av uttaget?
H hempularen skrev:
Blir det inte en massa smuts i botten, som är svårt att få upp?
Ingen aning, har inte hänt mig eller hört om någon som har fått problem av det.

Jag själv upplevde inge problem med renhållning
 
BirgitS
Kanske beror på var uttaget sitter, lite skillnad på om det sitter i ett hörn just för kaffemaskinen eller om det är ett uttag mellan diskhon och hällen där man håller på som mest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.