Hej
Har installera ny diskmaskin igår. Dens sladd var standard 3 polig rad med kontaker som man stoppar i och klickar på dens baksidan. Inga konstigheter. Sen stolpar man stickproppen i jordad eluttag. Inga konstigheter här heller.
Man av npn anledning man känner en sån tingling elektrisk känsla i fingrar när man nuddar diskmaskinens metal delen mot diskbänkens metal delen. Och samma känslan om man nuddar ena handen mot diskbäken och andra mot diskmaskinen metal delen.
Varför, vad är det som är fel?
Har installera ny diskmaskin igår. Dens sladd var standard 3 polig rad med kontaker som man stoppar i och klickar på dens baksidan. Inga konstigheter. Sen stolpar man stickproppen i jordad eluttag. Inga konstigheter här heller.
Man av npn anledning man känner en sån tingling elektrisk känsla i fingrar när man nuddar diskmaskinens metal delen mot diskbänkens metal delen. Och samma känslan om man nuddar ena handen mot diskbäken och andra mot diskmaskinen metal delen.
Vänd på stickproppen och känn om det är lika, finns inget kill då, så anmäl till säljaren "" att så vill jag inte ha det ""bortek skrev:Hej
Jag hade exakt samma fenomen, obehagligt, och kändes mest när man var lite fuktig på skinnet.
Felet var i själva uttaget, där du kopplar in diskmaskinens kontakt.
Öppna detta, och kolla att alla plintar är ordentligt dragna, nollan i mitt uttag var inte ordentligt dragen.
Kan vara värt att kolla.
Felet var i själva uttaget, där du kopplar in diskmaskinens kontakt.
Öppna detta, och kolla att alla plintar är ordentligt dragna, nollan i mitt uttag var inte ordentligt dragen.
Kan vara värt att kolla.
Ska kolla allas förslag. Men här undrar jag vad menar du med diskbänkens jordpotential? Har kollat faktisk med multi och det var ca 0.5-1.5v (fluktuerade mycket) AC som gick genom. Men jag vet inte om man kan ens mäta det med multitester.E elmont skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 482 inlägg
Frågan är väl om det finns jord i uttaget där du har kopplat in maskinen. Antingen aldrig monterad, eller om den har lossnat nåfonstans på vägen till elcentralen.
I din diskmaskin finns med stor sannolikhet avstörningsfilter med kondensatorer mellan fas och jord (=chassit). De kommer att leda en svag ofarlig ström mot jord. En kondensator leder bättre ju högre frekvensen är så för en radiostörning blir den som en ren blanktråd.
Men har man då inte skyddjord ansluten, utan den hänger i luften så blir det en begränsad höjning av spänningen på höljet.
Edit: Elmont skrev samtidigt.
I din diskmaskin finns med stor sannolikhet avstörningsfilter med kondensatorer mellan fas och jord (=chassit). De kommer att leda en svag ofarlig ström mot jord. En kondensator leder bättre ju högre frekvensen är så för en radiostörning blir den som en ren blanktråd.
Men har man då inte skyddjord ansluten, utan den hänger i luften så blir det en begränsad höjning av spänningen på höljet.
Edit: Elmont skrev samtidigt.
Kollade uttaget och både nollan och jorden behövdes dra åt ordentligt. Fasen var ok. Tack Skanska och deras under-under-underleverantörer för slarv. ☺️.
Jag mäter med multi och får 800Kohm mellan jord i uttaget och diskbänken, väldigt klart mäter jag det. Vilket betyder att jorden är mest sannolikt ansluten och inte hänger i luften.
Efter att jag dragit åt så kan jag inte längre känna stöter. Då det kanske gjorde susen. Får ser om den kommer tillbaka. Tack alla för hjälpen och förklaringen 👌😊👍
Jag mäter med multi och får 800Kohm mellan jord i uttaget och diskbänken, väldigt klart mäter jag det. Vilket betyder att jorden är mest sannolikt ansluten och inte hänger i luften.
Efter att jag dragit åt så kan jag inte längre känna stöter. Då det kanske gjorde susen. Får ser om den kommer tillbaka. Tack alla för hjälpen och förklaringen 👌😊👍
Moderator
· Stockholm
· 52 482 inlägg
Det skulle kunna bero på vilkrt håll du vänder kontakten i uttaget.
Din mätning "bevisar" inte att jord är anslutet i uttaget. Du skulle kunna ta en skarvsladd från något annat uttag, gärna från ett annat rum, och ohm mät mellan jordblecken i de två kontakterna.
Din mätning "bevisar" inte att jord är anslutet i uttaget. Du skulle kunna ta en skarvsladd från något annat uttag, gärna från ett annat rum, och ohm mät mellan jordblecken i de två kontakterna.
Diskbänken är i kontakt med kopparrören ( om det är koppar ) i VVB eller VP , kan då bli seriejord medan uttagets jord går direkt till elcentralen. Finns säkert ingen kontakt mellan diskbänk och TM. En viss skillnad kan det bli
Moderator
· Stockholm
· 52 482 inlägg
Om det är 800 kohm mellan jord och diskbänk, så är det troligen plaströr till diskbänken. Blir lite kontakt genom vattnet i rören.