Lane skrev:
msn behöver dock inte alltid processa, vår säljare hade dolda-fel-försäkring och då gick den in och betalade utan process. Vi fick för felaktigt monterade fönster. Blandade inte ens in säljaren (vad jag vet) utan gick via försäkringsbolaget vi fick papper på försäkringen vid köpet. Så att bara titta på i tingsrätten avgjorda fall kan vara lite missvisande. tror dessa försäkringar är rätt vanliga. Vi hade aldrig processat, skickade in på vinst och förlust och fick igenom det.
Det var en erfarenhet så god som någon. Jag har aldrig nåtts av reklam för en sådan försäkring, vilket är lite märkligt.

hempularen skrev:
Ja säga vad man vill om försäkringsbolag. Men de är i normalfallet inte fullt så gnidna som man tror. Om de har ett fall som de bedömer är "solklart" dolt fel, så betalar de. Om man som köpare måste kräva en säljare istället så blir det lotteri, antingen är det en säljare som betalar även för fel som inte finns en chans att det skulle gå som dolt vid en rättslig prövning, säljaren betalar av rädsla. Eller så är det en säljare som aldrig i livet betalar oavsett hur tydligt det är.
Synd att inte produkten är större, den skulle underlätta mycket. Gissar att viljan att betala grundar sig i kompetens, något jag tror saknas på lekmannanivå där jurister ska snurra till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.