Jag har planer på att inreda vinden. Spannet mellan yter- och hjärtvägg är ca. 4 meter (har inte rivit i det ännu så jag har inget exakt mått). Befintliga golvbjälkar är 7 tum (ca 170 mm) tjocka med glest, oregelbundet C/C-mått. Takhöjden upp till hanbjälke är idag 230 cm. Golvet är väldigt ojämnt och tunt.

Enligt en gammal bok borde jag ha 2X9 tum (ca 50X225 mm) med 40 C/C, alltså tjockare bjälklag än det befintliga.

Jag har två förslag:
1. Det enklaste tror jag är att köra med 50X225 mm bjälkar samt sala på de befintliga genom att skruva fast nya bjälkar i sidan av de gamla samt lägga in lite fler bjälkar emellan för att minska C/C-avståndet. Nackdelen är att takhöjden då kommer att minska till ca. 220 cm. Var går gränsen för att man ska börja uppleva takhöjden som otrevligt låg?

2. En annan tanke är att köra på befintlig höjd men med tjockare bjälkar (100X170 mm). Det känns som en sämre lösning.

Andra funderingar: Kan kortlingar eller en tjock golvspånskiva bidra till ett stabilare golv?
 
apotekarnes
220 i takhöjd tycker jag är minimum. Om du har 230 från bjälke till bjälke slutar nog takhöjden på nedåt 225 med golv och takbeklädnad. Lägger du då på 225mm-bjälkar hamnar du på ca 220. Jag tror att 45 x 195 funkar utmärkt på 4 meter om du lägger dem på 30 cc (funkar t.o.m. på 60 cc men inte helt stumt kanske) Om du dessutom skruvar varannan bjälke i den gamla 170-bjälken tätt (eventuellt även limmad) får du ett ännu styvare golv.

När takhöjden är ganska låg upplevs varenda cm extra i takhöjd som en hel del.
 
Det låter väldigt mycket trevligare med 195-bjälkar. Jag har en känsla av att min gamla husbok har lite overkill-mått när det gäller hållfasthet, skönt att få det bekräftat.
 
Tips: Det är STOR skillnad i hållfasthet mellan olika klasser på trä, kika in på :
http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=1465
läs i tabellen "Golvbjälkar av konstruktionsvirke i två fack"
8m brett hus finns tyvär inte med där men du får lite känsla för dimensioner...
Om du skruv-limmar golvspånskivan så samverkar den med bjälklaget...
 
Den länken innehåller rätt mastig information. Jag har inte orkat titta igenom den ordentligt men ska göra det. Tills vidare kan jag tala om att det är furubjälkar som gäller för mig, har tänkt såga dem själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.