Skall riva en "bärande" vägg och stötta upp med passande balk uppställd på 2st 90mm limmträ-stolpar.
Väggen är med största sannorlikhet inte bärande i sig men dock så går en takbalk längst med väggen samt att takbalkarna från den andra huskroppen sedan vilar uppe på detta.
Väggen är förstärkt i krypgrund med genomgående vägg.
Den del av väggen som skall rivas är 290cm lång och borde därför stötta upp balken som går längst med + 2st balkar från den andra huskroppen.

Grannen har rivit samma vägg fast då rivit hela väggen. Han har stöttat upp med en IPE200 balk. Känns överdimensionerat för den lilla del som jag skall riva.
Yttertak av papp med 20graders lutning.

Tyvärr vet jag ingen dimension på befientliga takbalkar (CC 120). Snözon: 1,5.

Någon som med hjälp av dessa underlag kan räkna ut vad för typ av balk som skulle krävas för att stötta upp detta?
Helst limmträbalk.

Tacksam för hjälp!
Det som är i rött och lila är takbalkarna och det som är inringat är den del av väggen som är tänkt att rivas.

Plommonper Plommonper skrev:
Skall riva en "bärande" vägg och stötta upp med passande balk uppställd på 2st 90mm limmträ-stolpar.
Väggen är med största sannorlikhet inte bärande i sig men dock så går en takbalk längst med väggen samt att takbalkarna från den andra huskroppen sedan vilar uppe på detta.
Väggen är förstärkt i krypgrund med genomgående vägg.
Den del av väggen som skall rivas är 290cm lång och borde därför stötta upp balken som går längst med + 2st balkar från den andra huskroppen.

Grannen har rivit samma vägg fast då rivit hela väggen. Han har stöttat upp med en IPE200 balk. Känns överdimensionerat för den lilla del som jag skall riva.
Yttertak av papp med 20graders lutning.

Tyvärr vet jag ingen dimension på befientliga takbalkar (CC 120). Snözon: 1,5.

Någon som med hjälp av dessa underlag kan räkna ut vad för typ av balk som skulle krävas för att stötta upp detta?
Helst limmträbalk.

Tacksam för hjälp!
Det som är i rött och lila är takbalkarna och det som är inringat är den del av väggen som är tänkt att rivas.
Väggen är nog bärande. Den bör ju bära upp takstolarnas last från huskroppen där V-rum ligger.
Du kan mata in dina värden i detta program och välj öppning i yttervägg för 1-plan.
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=931

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.