Du får titta lite mer noggrant, aparater har en liten plastbit som ska tryckas in när man ska lossa ledarna. Eljo är lite mekigare än elko men inget fabrikat är riktigt bra för att ta loss apparater. Men det spelar inte så stor roll för det är inte ofta att man måste ta loss en apparat som man monterat. Wago kan man utan större problem koppla loss från ledaren, som flera redan sagt vrid minst ett kvarts varv och dra MÅTTLIGT så lossnar det.
 
Är de riktigt överjävliga så kan man även klippa ledarn en liten bit från hålet och ta tag i biten med näbbtången och rucka på den, kan funka lite bättre.

//Patrik
 
Ang. snabbanslutningarna på apparater så sa min chef att han hört av någon grossist att Eljo håller på att göra om sina. Inte en dag för tidigt!
 
Rikard Ågren skrev:
Ang. snabbanslutningarna på apparater så sa min chef att han hört av någon grossist att Eljo håller på att göra om sina. Inte en dag för tidigt!
Det stämmer! Jag e-mailade Electro schneider och frågande och fick till svar att de faktiskt var i full gång med att utveckla nya snabbkopplingar. Så vi får väl se. Det främsta förändringen som jag skulle vilja se är att ingångarna blir bakpå de infällda apparaterna (som på Elko) i stället för på över- och underkant.


//Patrik
 
Har inte Eljo och Elko samma ägare nuförtiden? De är väl bara att kopiera Elkos snabbkopplingar!
 
Varför inte bara köra Elko när deras är bättre ;)
 
R_Strandberg skrev:
Varför inte bara köra Elko när deras är bättre ;)
Jag säger bara en sak. Kapslat utanpåliggande vägguttag. I rest my case. :cool:

Skämt åsido, Eljo är snyggare. Eljos ram på infällda apparater är slät så man kan sätta vattenpasset på ramen om man vill när man skruvar fast den, Elkos är inte så.
Även Elkos utanpåliggande IP21 uttag kan man ju undra vad det är för tuppjuck de fått, anslutningarna mitt på så att man är tvungen att liksom böja ledarna på alla möjliga sätt och vis för att stoppa i ledarna i stället för att bara stoppa in dem i nederkant som på Eljos quick-rot uttag.
m.m.

Om snabbanslutningarna förbättras på Eljos grejer så blir ju Eljo oslagbart! Ingen anledning alls att använda Elko då ju. d^_^b

//Patrik
 
Kanske ett tips....(lustigt att inte eljo/schneider kläcker det när någon mailar).

Själv tycker jag Torix toppklämma är den bästa, framförallt när man kabelln har fler kardeler. Men smaken är som baken. Har provat wago och det funkar det också.

När det gäller "snabbplint/anslutning" typ eljo så när man tryckt i kabeln så försäkrar man sig att den "låst" genom att direkt efter dra i den (vilket jag hoppas alla gör?!)

När jag ska ta ur kabeln ur en snabbanslutning trycker jag först in "lås"blecket/plastfliken...därefter trycker jag in kableln precis som jag skulle "ansluta" den i plinten och sedan dra jag ur. Det funkar varje gång...prova.

Men ta ett ordentligt grepp så ni trycker in tråden/kardelerna och inte bara gnuggar lite på isoleringen...jag lovar ni behöver inte slita som innan. Jag tror det är den där sista "drag" testen som får det lilla blecket att bågna vi första anslutningen.
 
Tocke skrev:
Kanske ett tips....(lustigt att inte eljo/schneider kläcker det när någon mailar).

Själv tycker jag Torix toppklämma är den bästa, framförallt när man kabelln har fler kardeler. Men smaken är som baken. Har provat wago och det funkar det också.

När det gäller "snabbplint/anslutning" typ eljo så när man tryckt i kabeln så försäkrar man sig att den "låst" genom att direkt efter dra i den (vilket jag hoppas alla gör?!)

När jag ska ta ur kabeln ur en snabbanslutning trycker jag först in "lås"blecket/plastfliken...därefter trycker jag in kableln precis som jag skulle "ansluta" den i plinten och sedan dra jag ur. Det funkar varje gång...prova.

Men ta ett ordentligt grepp så ni trycker in tråden/kardelerna och inte bara gnuggar lite på isoleringen...jag lovar ni behöver inte slita som innan. Jag tror det är den där sista "drag" testen som får det lilla blecket att bågna vi första anslutningen.
Ahm, det där knepet kände jag faktiskt inte till. Det måste jag testa nästa gång jag håller i en Eljo apparat. Trycka innan man drar ut ledaren. Spännande.

//Patrik
 
Här är ju bara moderater jag kör med skuvade uttag för 29:- o ubåtar det blir bra om man kann.
 
Fixar_Krille skrev:
Här är ju bara moderater jag kör med skuvade uttag för 29:- o ubåtar det blir bra om man kann.
Inte bara Moderater, Centerpartister också. ;)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.