4 433 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Dålig värme i värmepump, Elektro Standards Aques 480
Testar denna sida för första gången i och med nytt problem med värmen i huset.
Det är kallt i huset och pannan från 1996 ska undersökas! Jag har varmvatten, men ingen värme till golvvärmen eller radiatorerna (övervåningen). Har varit lågt tryck (< 1,0) vilket är ett första tecken på att ngt är knas. Har fyllt på (till 2,0) men trycket skynker inom ett par timmar igen, till ca 0,8. Under tiden blir cirkulationspumpen varm för att sedan svalna, när trycket skjunkit ?? Inga andra felmeddelande från maskinens display.
-Har kollat efter läckage och inte hittat något.
-Kan det vara ngn ventil som läcker?
-Kan problemet lösas om jag luftar systemet?
Kan "motionering" av anläggningen lösa problemet?
Problemen har varit sedan påskas 2008 då jag skruvade ned systemet pga resa i en vecka. Vi kom tillbaka och huset hade ca 10 C och har inte riktigt hämtat sig sedan dess. I anvisningarna står att man ej ska sänka under 18C
/Hälsningar från Sollentuna
Det är kallt i huset och pannan från 1996 ska undersökas! Jag har varmvatten, men ingen värme till golvvärmen eller radiatorerna (övervåningen). Har varit lågt tryck (< 1,0) vilket är ett första tecken på att ngt är knas. Har fyllt på (till 2,0) men trycket skynker inom ett par timmar igen, till ca 0,8. Under tiden blir cirkulationspumpen varm för att sedan svalna, när trycket skjunkit ?? Inga andra felmeddelande från maskinens display.
-Har kollat efter läckage och inte hittat något.
-Kan det vara ngn ventil som läcker?
-Kan problemet lösas om jag luftar systemet?
Kan "motionering" av anläggningen lösa problemet?
Problemen har varit sedan påskas 2008 då jag skruvade ned systemet pga resa i en vecka. Vi kom tillbaka och huset hade ca 10 C och har inte riktigt hämtat sig sedan dess. I anvisningarna står att man ej ska sänka under 18C
/Hälsningar från Sollentuna
Expansionskärlet är förmodligen kasst. Kollas enkelt genom att trycka på ventilen som sitter på det. Förmodligen kommer det vatten ur det meddetsamma när du trycker på ventilen. För att trycksätta expkärlet igen om det enbart kommer luft går det bra med en vanligt pump till bildäck från Biltema då det är samma typ av ventil. Förtrycket står på expkärlet eller i specen till pannan. Är det inte expkärlet kan det även vara säkerhetsventilen som inte håller tätt.
Vet du inte vad du ska göra, vänd dig till reparatör, dem konstaterar snabbt vilket det är och åtgärdar säkvent fort. Expansionskärlet är lite struligare.
Vet du inte vad du ska göra, vänd dig till reparatör, dem konstaterar snabbt vilket det är och åtgärdar säkvent fort. Expansionskärlet är lite struligare.