Hej,

Se bild, noterade en lukt i samband med inflytt. Tänkte att det kanske var tillfälligt men lukten är kvar 2 veckor senare. Lukten är tydligast vid det rödmarkerade området på bilden, mindre vid det gula och knappt vid det gröna. Vid omarkerade områden luktar det ingenting.

Skulle beskriva lukten som lite ”sur” och ”frän” – tänker mögel direkt. Blir knäpp av att jag inte kan hitta orsaken till lukten. Huset är byggt 90-tal. Betongplatta på mark + cellplast 70 mm + plastfolie + spån + parkettgolv. Väggar i byggboard. Innertak i huntonit, isolerad takvind med lösull.

Snustorrt vid kyl och frys, diskmaskin, diskbänk. Ingen lukt i ventilationen. Ingen lukt eller anmärkning i takvinden. Ingen lukt kring övriga inventarier. Allt är välstädat och rent. Luktar mindre när man är nere på golvet och sniffar, luktar mer när man står upp. Misstänkte tvättstuga men där luktar det mindre eller inget alls.

Någon som kan ge lite guidning?

Jag har anmält det som dolt fel via försäkringen som säljarna tecknade, men vet inte vad jag kan förvänta mig.
 
  • Arkitektonisk ritning av en våning, inkluderar kök, matplats, garage, och förråd. Färgkodad för tydlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjolnir skrev:
Hej,

Se bild, noterade en lukt i samband med inflytt. Tänkte att det kanske var tillfälligt men lukten är kvar 2 veckor senare. Lukten är tydligast vid det rödmarkerade området på bilden, mindre vid det gula och knappt vid det gröna. Vid omarkerade områden luktar det ingenting.

Skulle beskriva lukten som lite ”sur” och ”frän” – tänker mögel direkt. Blir knäpp av att jag inte kan hitta orsaken till lukten. Huset är byggt 90-tal. Betongplatta på mark + cellplast 70 mm + plastfolie + spån + parkettgolv. Väggar i byggboard. Innertak i huntonit, isolerad takvind med lösull.

Snustorrt vid kyl och frys, diskmaskin, diskbänk. Ingen lukt i ventilationen. Ingen lukt eller anmärkning i takvinden. Ingen lukt kring övriga inventarier. Allt är välstädat och rent. Luktar mindre när man är nere på golvet och sniffar, luktar mer när man står upp. Misstänkte tvättstuga men där luktar det mindre eller inget alls.

Någon som kan ge lite guidning?

Jag har anmält det som dolt fel via försäkringen som säljarna tecknade, men vet inte vad jag kan förvänta mig.
Jag tänker antingen vattenläcka + mögel i ngng vägg. Eller något byggmaterial, tex lim eller impregnerad regel eller dylikt som är inbyggd i konstruktionen ?
Att det luktar just där kan ju vara pga att det där finns ngn springa som lukten kommer ut igenom, eller så är det där som det sitter....är ju tyvärr omöjligt att säja :/
 
Har du kollat avdunstningskoppen på baksidan av kyl/frys, har mjölk eller grädde runnit ut där luktar det apa
 
  • Gilla
David_St och 1 till
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Har du kollat avdunstningskoppen på baksidan av kyl/frys, har mjölk eller grädde runnit ut där luktar det apa
Japp, ingenting där. Drog ut de och luktar ingenting där. Jag ska kolla under alla köksskåp där det inte går något vatten heller, även om det känns osannolikt. Det märkliga är att lukten är så otroligt koncentrerad till den röda markeringen men trots det lyckas jag inte hitta nått.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag tänker antingen vattenläcka + mögel i ngng vägg. Eller något byggmaterial, tex lim eller impregnerad regel eller dylikt som är inbyggd i konstruktionen ?
Att det luktar just där kan ju vara pga att det där finns ngn springa som lukten kommer ut igenom, eller så är det där som det sitter....är ju tyvärr omöjligt att säja :/
Enligt byggteknik handlingar ska det inte finnas konstruktion i tryckimpregnerat, byggt under 90 tal så jag hoppas inte det finns. Finns inga springor i det översta golvskiktet i alla fall.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
M Mjolnir skrev:
Luktar mindre när man är nere på golvet och sniffar, luktar mer när man står upp.
Hur är det om du står på en stege och luktar uppe vid taket, särskilt i vägg-takvinklar?
Har du varit uppe på vinden och luktat ovanför köket och tvättstugan?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur är det om du står på en stege och luktar uppe vid taket, särskilt i vägg-takvinklar?
Har du varit uppe på vinden och luktat ovanför köket och tvättstugan?
Ingen lukt där du beskriver. På takvinden luktar det ingenting. Grävde bort isolerull och det ser fint ut mot undertaket och ullen i sig luktar inte. Jag är slut på ideer. Vad tror ni om detta som dolt fel vid en utredning? Med rätt mätverktyg borde t ex Anticimex kunna hitta orsaken i alla fall.
 
Har du kollat köksfläkten? Vår gamla började lukta hemskt efter att jag försökte laga bearnaise och vinäger-ångorna reagerade med fett inne i fläkten.

Annars skulle jag nog helt enkelt sätta näsan mot alla ytor som finns i rummet och se om det är något som luktar. Om det bara luktar ”i luften” vid dörröppningen till rummet (om jag tolkar din bild rätt) kan ju lukten komma från var som helst och samlas där luften passerar in/ut ur rummet. Den kan t.o.m. komma från utanför köket.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Ingen lukt där du beskriver. På takvinden luktar det ingenting. Grävde bort isolerull och det ser fint ut mot undertaket och ullen i sig luktar inte. Jag är slut på ideer. Vad tror ni om detta som dolt fel vid en utredning? Med rätt mätverktyg borde t ex Anticimex kunna hitta orsaken i alla fall.
Dolt fel är alltid ett long-shot.
Om huset är från 90 talet och en del ytskikt osv också så är frågan vad man hade kunnat "förvänta sig av husets ålder och skick", samt vad felet är.
Oavsett så måste du ju hitta orsaken och vad skadan är, och sedan kan du kanske försöka få ut någon ersättning (som kommer göras minus åldersavdrag osv).

Ett alternativ kanske kan vara att använda ozon och se om det eliminerar lukten. Kommer den tillbaks, efter veckor/månader, så är det dock troligen ngt mer underliggande
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
K
Kan det vara så simpelt som att du har nån död mus innanför väggen.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Kan det vara så simpelt som att du har nån död mus innanför väggen.
Det var min tanke också. När jag var barn luktade det plötsligt illa i hallen, starkare ibland, svagare ibland, men det var omöjligt att förstå varifrån lukten kom. Det visade sig vara en död mus inne i hallampan. Luktade naturligtvis mer när lampan varit tänd ett tag.
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Ett långskott utifrån att lukten är "sur & frän" att det handlar om något byggmaterial som reagerar. Har du möjlighet att låta mäta Organiska lösninsgmedel (uppdelat) med ett VOC-test kan du få svar på detta och eventuellt en hint om vilket material det kan vara. Ett microbiillet prov MVOC ger svar på om det finns något mögel eller liknande.
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar,

Vaknade i morse och gick till köket, luktade surt piss väldigt tydligt.

Angående dolda fel måste de väl ändå utreda orsaken för att kunna konstatera om det är ett dolt fel eller inte?

Angående mus innanför vägg, hur lokaliserar man det på annat sätt än att öppna väggar?

Jag har en Airthing apparat som mäter VOC men oklart hur trovärdigt resultat den ger. Antar att någon fackman ska anlitas här i stället. Det är det jag tänker får utredas av dolda fel försäkringen.

Har också tänkt på ozonbehandling, dock ej tillräckligt påläst.
 
M Mjolnir skrev:
Tack för alla svar,

Vaknade i morse och gick till köket, luktade surt piss väldigt tydligt.

Angående dolda fel måste de väl ändå utreda orsaken för att kunna konstatera om det är ett dolt fel eller inte?

Angående mus innanför vägg, hur lokaliserar man det på annat sätt än att öppna väggar?

Jag har en Airthing apparat som mäter VOC men oklart hur trovärdigt resultat den ger. Antar att någon fackman ska anlitas här i stället. Det är det jag tänker får utredas av dolda fel försäkringen.

Har också tänkt på ozonbehandling, dock ej tillräckligt påläst.
"Angående dolda fel måste de väl ändå utreda orsaken för att kunna konstatera om det är ett dolt fel eller inte?"
Vem är "de" ?
DU är ju ägare av huset.
Om du skall hävda ett dolt fel så måste du har rätt myckte på fötterna, och inte minst visa vad det är för fel, att det fanns när du köpte huset och att det inte var rimligt att hitta det samt inte var rimligt med tanke på husets ålder och skick.

Att hävda att dåligt lukt är ett fel är iofs möjligt, men det kan nog rätt lätt avslås med hänvisning till att det troligen är en död råtta eller något som har tillkommit efter köpet. Då måste du visa att så inte är fallet.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
K
M Mjolnir skrev:
Tack för alla svar,

Vaknade i morse och gick till köket, luktade surt piss väldigt tydligt.

Angående dolda fel måste de väl ändå utreda orsaken för att kunna konstatera om det är ett dolt fel eller inte?

Angående mus innanför vägg, hur lokaliserar man det på annat sätt än att öppna väggar?

Jag har en Airthing apparat som mäter VOC men oklart hur trovärdigt resultat den ger. Antar att någon fackman ska anlitas här i stället. Det är det jag tänker får utredas av dolda fel försäkringen.

Har också tänkt på ozonbehandling, dock ej tillräckligt påläst.
Är det en död mus så försvinner lukten efter ett par veckor.
 
  • Gilla
Quartto och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.