Måste säga att här tycker jag Bosch gjort ett bättre jobb! Således är mixen oslagbar!
2014-10-03 08.06.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trojlee och 2 till
  • Laddar…
vectrex skrev:
Måste säga att här tycker jag Bosch gjort ett bättre jobb! Således är mixen oslagbar!
[bild]
Tycker oxå att det verkar vara en bättre lösning.
Fråga: passar boschgrejen på festoolskenor?
 
Xlntjone skrev:
Tycker oxå att det verkar vara en bättre lösning.
Fråga: passar boschgrejen på festoolskenor?
Japp, den passar på alla skenor som finns på marknaden idag (har jag för mig jag läste när jag packade upp den).

Enda nackdelen jämfört med festools medföljande rälsanslag är att denna kräver att man skruvar fast fräsen, det kräver alltså en skruvmejsel och någon minuts skruvande för att komma igång.
 
vectrex skrev:
Japp, den passar på alla skenor som finns på marknaden idag (har jag för mig jag läste när jag packade upp den).

Enda nackdelen jämfört med festools medföljande rälsanslag är att denna kräver att man skruvar fast fräsen, det kräver alltså en skruvmejsel och någon minuts skruvande för att komma igång.
Hur mycket justeringsmån är där på det där boschanslaget, dvs hur mycket kan man varia avståndet från där skenan ligger?
 
pyro skrev:
Hur mycket justeringsmån är där på det där boschanslaget, dvs hur mycket kan man varia avståndet från där skenan ligger?
Gissningsvis och ur minnet (kan inte titta efter) 50mm!
 
25mm enligt bruksanvisningen.
 
Jag testade Bosch-plattan FSN OFA med microjusteringen och det rör sig om ca 20mm justeringsmån. Tyvärr är justeringen lite "wobblig" och det känns inte som att man vågar lita på precisionen. Har även testat Bosch-plattan på en Festoolskena och även om den passade så var det väldigt trögt att förflytta fräsen framåt.
 
Fräste lite spår alldeles nyss (12.7x19mm) och passade på att utvärdera dammupptaget. GMF1600 med 19mm stål och skenadapter, fräste omkring 3mm per pass så fyra fräsningar totalt.

GMF1600RailDustColl.jpg

Inget direkt luftburet damm och heller inga spån på arbetstycket, däremot kom det ut en hel del spån varje gång jag startade ett nytt djup. Det beror troligen på att det är fritt åt det hållet ock skulle nog kunna avhjälpas med en offerbit där. Ser heller inte att man kan designa fräs/dammkåpa på något sätt som stoppar detta.

Det som jag stör mig absolut mest på är att dammkåpan minskar fulla arbetsdjupet. Nu har jag visserligen nästan uteslutande billiga (korta) stål på 8mm skaft så om man skaffar ordentliga stål blir det bättre. Men att fräsa ett 12 mm spår med ett 8mm stål med dammkåpa och skenadapter monterade kräver att man monterar stålet väldigt långt ut i spännhylsan och det känns inte särskilt säkert.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Detta med begränsningar drabbade även mig när jag monterat stålet så jag skulle kunna fräsa önskat djup och startade maskinen kände mig så olustig inför momentet att jag stängde ner och skaffade ett längre stål innan jag fortsatte.
 
badtastex skrev:
Fräste lite spår alldeles nyss (12.7x19mm) och passade på att utvärdera dammupptaget. GMF1600 med 19mm stål och skenadapter, fräste omkring 3mm per pass så fyra fräsningar totalt.

[bild]

Inget direkt luftburet damm och heller inga spån på arbetstycket, däremot kom det ut en hel del spån varje gång jag startade ett nytt djup. Det beror troligen på att det är fritt åt det hållet ock skulle nog kunna avhjälpas med en offerbit där. Ser heller inte att man kan designa fräs/dammkåpa på något sätt som stoppar detta.

Det som jag stör mig absolut mest på är att dammkåpan minskar fulla arbetsdjupet. Nu har jag visserligen nästan uteslutande billiga (korta) stål på 8mm skaft så om man skaffar ordentliga stål blir det bättre. Men att fräsa ett 12 mm spår med ett 8mm stål med dammkåpa och skenadapter monterade kräver att man monterar stålet väldigt långt ut i spännhylsan och det känns inte särskilt säkert.
Jag fattar inte riktigt vad det är med Boschen som gör att fräsdjupet blir så dåligt på skenan? Jag fräste ju MFT hålen med of1010 på Bosch skenan. MDF skivan var 25mm tjock och det var inga problem alls att komma igenom med 20mm frässtål. Monterat i spännhylsan ända vid markeringen på frässtålet!
 
Låsningen till spännhylsan går ner i dammkåpan, på OF1010 sitter väl den låsningen inte där? Bosch har väl varit tvungna att göra så eftersom de har en lös motor. Har faktiskt funderat på att ta ur lite i kåpan vilket skulle köpa typ 10-12mm till i gjup men det känns som att jag behöver lite bättre stål ändå...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.