Hej, nu slänger jag mig ut på detta fantastiska forum som vart till stor hjälp under min första tid som husägare.

Min fråga gäller dagvattenbrunn på tomten.
Vi planerar att lägga en ytdränering här under sommaren då vi har krypgrund. Egentligen för att få bort lite onödig fukt under våren som ett förebyggande projekt då vi har en grävmaskinist i släkten.
Har idag planerat jobbet och grävt lite med spaden för att se hur dagvattnet hänger ihop. Såg då att brunnen på tomten har lyft sig av tjälen så inloppet från takavrinningen har ”knövlat” ihop sig så vattnet kan inte rinna in utan rinner ut i muffen utanför brunnen. Så det ska givetvis rättas till då vi ändå ska ansluta dräneringen. Men min fundering är då hur jag jag det enklast och undviker att det händer igen?

Nu har jag som nödlösning lagt ut lite slangar från stuprören fram tills vi ska börja gräva om några veckor.
 
  • En öppen dagvattenbrunn med jord, stenar och växtlighet runtomkring. Brunnens inlopp är deformerat, sannolikt av tjäle, med en otillräcklig anslutning till takavvattningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul dräneringsbrunn med synligt inlopp som har deformerats av tjäle, omgiven av jord och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.