Hej på er,

Vår häll gick nyligen sönder, 1,5 år gammal. Cylinda service var hit och hämtade den och konstaterade att två spolar plus elektroniken måste bytas (15000 kr). Eftersom Cylinda endast lämnar ett års garanti var jag tvungen att kontakta mitt inköpsställe (Coop 2 års garanti) för att ta reda på om den skulle lagas eller bytas ut mot ny. Vi bestämde att den skulle bytas ut mot en likvärdig.
Vår gamla häll är en Cylinda IHI 365 och den kommer nu att bytas ut mot en IHI 366.

Nu till min undran. Kvinnan på Coop sa att om jag kommer fortsätta ha min häll och ugn placerade/monterade som innan kommer den nya hällen också gå sönder till slut. Inte någonstans i manualen står det att detta skulle vara olämpligt, inte ens i den nya hällens manual. Jag har hällen monterad i bänkskivan och ugnen i ett skåp direkt under. Jag har minst 7 mm luftspalt framtill mellan bänken och ugnen och det är en stor luftspalt ner mot golvet i ugnsskåpet, precis som det står i manualen att det måste vara.

Vad kan jag göra för att förbättra ventilationen? Jag har inte möjlighet att flytta på ugnen. Bör/kan jag montera extra fläktar som förstärker luftflödet? Kan jag montera en extra reflektor mellan ugnen och hällen så att värme från ugnen inte strålas upp på hällen.

Iofs, det verkar inte vara värme från ugnen som är något problem. Hällen har gått ner på halvfart de gånger man steker länge på hög effekt. Precis som att den blir överhettad och då skyddar sig själv. Detta händer om man steker en stor laddning pannkakor på två plattor. Uppenbarligen är den kanske inte så bra ventilerad då.....

Tusan vad jag pladdrar på. Är det någon som har några goda råd tar jag tacksamt emot dem. Nya hällen är beställd och vore ju bra om man kan ordna till detta innan den anländer...
 
Hur har det gått, håller den nya hällen och vet du vad som är skillnaden i så fall?

Vår IH 365 visar idag felkod E4 efter ca 7 års tjänst, kanske är det bra med dagens mått:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.