Har funderat ett tag på om det går att göra om denna till pelletsbrännare.

Det är en 265K från 1968 som jag inte vet om hur länge den stått stilla men den var till oljeuppvärmning innan. Har läst en del om ctc 265B och 265 är där någon skillnad på dom och 265K?
 
  • Äldre grön CTC 265K pannrumspanna för oljeuppvärmning med röda ventiler och expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…

Bästa svaret

Pannan är bra och hållbar. Enda svaga punkten var infästningen av elpatroner som kunde rosta och förstöra pannan. En pelletsbrännare som klarar att gå på låg effekt är förutsättningen. Annars blir röktemperaturen för hög. Rörbrännare som PellX, KMP, Effecta, Ulma, VikingBio. ger för hög effekt.
Uppåtbrinnande brännare med undehållglöd är kalas i den pannan dvs. Aritem Bequem, Ecotec A4, Ecotec Bioline.
Framåtbrinnande som Eurofire, Iwabo (tung att rengöra), Bionordic, Biobjörn, Altbergs EP18 fungerar också bra. Begagnade brännare säljs i massor, gäller bara att få tag i någon som är bra. Janfire NH går säkert också bra men har ingen erfarenhet av denna. Askutrymmet är litet så en lätt brännare som är lätt att lyft bort och rengöra är en fördel. Eurofire med Millenium3 styrning är min favorit för den pannan
Följer baffeln som hänger på väggen mellan olje- och koksdelen i pannan med är det bra, fanns en baffel vid rökutloppet också men den brukade komma bort.
Shunt ser ut att saknas. Shunt behöver du inte om du har termostater på elementen.
265B hade kopparberedare, annars kopparslinga för varmvattnet. Varmvattenslingan ser ut att vara pluggad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nick Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
Eldat med pellets i min CTC265 i några år och det har fungerat utmärkt, efter smärre problem i början som dock berodde på min oerfarenhet.
 
  • Gilla
Nick Nyfiken
  • Laddar…
simon hansson simon hansson skrev:
Har funderat ett tag på om det går att göra om denna till pelletsbrännare.

Det är en 265K från 1968 som jag inte vet om hur länge den stått stilla men den var till oljeuppvärmning innan. Har läst en del om ctc 265B och 265 är där någon skillnad på dom och 265K?
Janfire flex-a och NH har jag kört bägge fungerar utmärkt i denna panna oavsett brännare måste aska ur/vecka max 2 veckor om placerar brännaren högt i "oljeluckan" utrymmet.Bra ha oljebaffeln på samt en plåt som avleder rökgasen ner mot askutrymmet i ved utrymmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.