Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tompax
Mikael_L Mikael_L skrev:
VA! Går du omkring snorig, med feber och hostar och smittar ner folk?
Ta i trä har jag inte varit sjuk på säkert två år, så därmed inte någon gång under coronatider. Däremot går vissa runt så, tyvärr.
Men du håller inte med om mitt svar på ditt inlägg? ;)
 
optimum
Silver78 Silver78 skrev:
Säsongsarbete som är monotona och fysiskt krävande är inte attraktivt för varken invandrare eller svenskar. Bärplockning var ett sommarjobb för många innan vi curlade bort våra barn. Kommer ihåg själv när jag var 14 år och plockade jordgubbar och fick 10 kr/kg som jag plockade. Låg man i så kunde man tjäna 300 kr på fyra timmar. Det var grymma pengar för en 14-åring i slutet på 80 talet.
Gilla läget.
Ingen kan undgå att vi är i en kris och då ska alla hjälpa till.
De som är arbetslösa och går på a-kassa ska ut och plocka bär.
Som bonus så kan man ge dem fri logi och mat. (givetvis skattefri)
Om man vägrar, ja då är man mot Sveriges väl och ska inte ha något bidrag.
Fördela till ett par veckor per person så ställer nog de flesta upp helt utan gnäll.

Jag hade gärna ställt upp. Har ännu ett ordinarie jobb att gå till och hoppas vi klarar krisen.
 
optimum
connywesth connywesth skrev:
Regelverket kring A-kassa motverkar att aktivera människor. För om du tar en dåligt betalt jobb under tiden som du är arbetslös så kommer du att tvingas räkna in den sämre lönen i din genomsnittslön och får därmed sänkt a-kassa. Därför vägrar folk att ta lågt betalda jobb medan de är arbetslösa.

Men det är alltså regelverket som gör att folk inte kan ta sämre betalda jobb.

Det är bara de som aldrig haft jobb (typ ungdomar eller helt utslagna människor som aldrig haft jobb) som kan ta jobb med så låga löner. Men om du då får lön månaden efter att du jobbat så synkar inte heller med när du får vissa bidrag för då får du en lucka på 1-2 månader då du inte får någon ersättning alls.

Både helt oerfarna ungdomar och helt utslagna människor kan oftast inte jobba självständigt utan måste ha en aktiv arbetsledning, och då blir det för dyrt för en eventuell arbetsgivare med sånt engagemang, så det funkar inte av kostnadsskäl.

Det finns med andra ord ingen anledning för de som tvingas leva på bidrag att över huvud taget anstränga sig att ta ett tillfälligt jobb, för de straffas av systemet om de gör det.
Vi är i kris, ingen kan ha missat det.
Inför motsvarande krigslagar och tvinga folk att hjälpa till.
Hur svårt kan det vara?
Det finns inte utrymme för gnäll och typ "-jag vill inte"

Hade jag själv ställt upp? Självklart vi gör det för Sverige.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Hur svårt kan det vara?
Svaret på frågan är i de allra flesta fall: Ganska svårt faktiskt.
 
optimum
Nyfniken Nyfniken skrev:
Svaret på frågan är i de allra flesta fall: Ganska svårt faktiskt.
Hade du ställt upp och plockat bär?
För mig inget svårt alternativ.
Bär smittar inte och man får frisk luft.
Dessutom få behålla ersättning om man är arbetslös.

Så varför skulle det vara svårt?
De som vägrar hjälpa till och har tid över är landsförrädare enligt min syn.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Bär smittar inte och man får frisk luft.
Men bärplockarna brukar väl inkvarteras väldigt enkelt i typ sovsalar?
Det är svårt att hålla avstånd när man delar toalett och kök med många andra.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
optimum optimum skrev:
Vi är i kris, ingen kan ha missat det.
Inför motsvarande krigslagar och tvinga folk att hjälpa till.
Hur svårt kan det vara?
Det finns inte utrymme för gnäll och typ "-jag vill inte"
Du tänker dig ju någon slags krigslagar för att få till det här om jag förstår det hela rätt, men problemet med den här typen av tvingande enkla jobb är ju att normalt sett motarbetas detta av fackförbunden. Argumentationen brukar vara att det sätter den ordinarie arbetsmarknaden ur spel och att det drar ner lönenivån för ”riktiga” jobb.

Edit: La till citat.
 
BirgitS
Tegnell har intervjuats av Ekot och tar då upp att det troligen inte var Italienresenärerna som stod för den stora introduktionen av det nya coronaviruset i Sverige utan allt annat resande som ägde rum ungefär samtidigt. Man har hittat folk som kommit hem smittade från Storbritannien, USA och Österrike, alltså länder som vid den tidpunkten ansåg att de inte hade samhällsspridning.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/italien-resenarer-inte-bakom-spridning
https://www.svd.se/tegnell-storsta-smittan-kom-inte-fran-italien
https://www.dn.se/nyheter/sverige/t...-var-inte-den-stora-introduktionen-i-sverige/
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Om du på riktigt tror att bilder från kvällstidningar är ganska talande, rekommenderar jag den här artikeln:

[länk]
Tack för länken! Riktig illustrativt beskrivning av foto-effekt som jag själv använder mig av ofta, när jag fotar i naturen.
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Lunds universitet har startat ett forskningsprojekt i samarbete med King's College i London och ZOE Global LTD där man kan ladda ner en app och dagligen skriva in hur man mår (alltså även när man är frisk). Det går ut på att kartlägga smittspridningen i Sverige och ge en bild av sjukdomsförloppet. Den använder ingen rörelsespårning som GPS, WiFi eller Bluetooth utan den enda lokaliseringen är att man skriver in sitt postnummer.
[länk]

Appen används i Storbritannien och USA men har anpassats för Sverige.
Appen har nu laddats ner ung. 45 000 gånger.
 
Mikael_L
tompax tompax skrev:
Ta i trä har jag inte varit sjuk på säkert två år, så därmed inte någon gång under coronatider. Däremot går vissa runt så, tyvärr.
Men du håller inte med om mitt svar på ditt inlägg? ;)
Nej, jag håller inte med dig om att folk går runt sjuka. Alla jag vet tar detta på allvar, och följer rekommendationer.
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Men bärplockarna brukar väl inkvarteras väldigt enkelt i typ sovsalar?
Det är svårt att hålla avstånd när man delar toalett och kök med många andra.
Vill man bara så går det lösa.
Vill man inte, ja då hittar man problem i allt.
 
  • Gilla
tompax
  • Laddar…
optimum
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du tänker dig ju någon slags krigslagar för att få till det här om jag förstår det hela rätt, men problemet med den här typen av tvingande enkla jobb är ju att normalt sett motarbetas detta av fackförbunden. Argumentationen brukar vara att det sätter den ordinarie arbetsmarknaden ur spel och att det drar ner lönenivån för ”riktiga” jobb.

Edit: La till citat.
Annars får vi lära oss att antingen plocka lingonen själva eller strunta i lingonsylt till maten.

De fackförbund som är emot att vi hjälps åt i kristider är inget att behålla.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
tusenett skrev:
Sörmland var än mer stressad än Stockholm för någon tid sedan. Jag vet dock inte hur dagsläget ser ut just nu.

Det lär nog vara ganska många som tänker sig att vandra i fjällen i sommar så en hel del sportstugor i Åre och andra ställen lär nog vara rätt befolkade.

Det ska bli intressant att se vilka rekommendationer som kommer när vi börjar närma oss sommaren.

Jag tror inte man ska ta för givet att resor inom Sverige kommer vara ok. Om det avråds lär många hitta alla möjliga argument för att just deras semesterresa är nödvändig medan andras semesterresor inte är det.
”Den som har drömt om en utlandsresa i sommar har kanske hunnit vänja sig vid tanken på att det sannolikt blir svårt i år. Nu pekar mycket på att även rekommendationerna att undvika resor inom Sverige kommer att finnas kvar.

– Att vi nu vill hålla ner resandet beror ju på att det är stora skillnader mellan olika delar av landet. Och vi ska inte hälla bensin på brasan i de delar av landet där smittspridningen går långsamt. Det är bra att det går långsamt, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.”

Jag vidhåller det jag skrev tidigare, att det kommer bli stor brist på altantrall och tryckimpregnerat virke i sommar.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
”Den som har drömt om en utlandsresa i sommar har kanske hunnit vänja sig vid tanken på att det sannolikt blir svårt i år. Nu pekar mycket på att även rekommendationerna att undvika resor inom Sverige kommer att finnas kvar.

– Att vi nu vill hålla ner resandet beror ju på att det är stora skillnader mellan olika delar av landet. Och vi ska inte hälla bensin på brasan i de delar av landet där smittspridningen går långsamt. Det är bra att det går långsamt, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.”

Jag vidhåller det jag skrev tidigare, att det kommer bli stor brist på altantrall och tryckimpregnerat virke i sommar.
Hoppas verkligen du har fel. Hoppas många får möjlighet att semestra i Sverige. Vi har ett fantastiskt fint land och många borde få chans att uppleva det. Därför hoppas jag FHM kommer med bra rekommendationer hur vi ska semestra i Sverige i år.
Allt för att hålla social distans och ändå få en behövlig semester. Dessutom hålla igång en del verksamhet i Sverige i sommar.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.