Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Martin_B
G guggen skrev:
Jag tror kineserna är bra.mkt bättre förberedda än oss på virus hantering.
Vi har Tegnell... det slår ju allt :rofl::crysmile:

• Haha
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Varför i hela fridens namn lamslår olika länder sina samhällen genom att stänga ner hela städer, ställa in flyg, med mera med mera, om inte Coronaviruset är värre än vanlig influensa???
Det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag.
Precis, det är nåt som inte stämmer.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Martin_B
useless useless skrev:
Nån som kommer att tänka på Bagdad Bob?
Ja, Tegnells agerande kan ju liknas vid det, om inte annat :D

B b8q skrev:
Ja, vi ska nog räkna med en fördubbling varje dag ungefär. 100 i morgon, 200 i övermorgon, osv.
Det innebär i så fall att alla svenskar har Covid-19 om 17 dagar.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
J jocke31 skrev:
En fördubbling är nog att ta i ordentligt, men ungefär som det har varit i Italien är inte helt otänkbart när det väl har fått fäste:

Linjediagram som visar ökning av COVID-19 fall och dödsfall i Italien från 22 feb till 7 mar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Martin_B Martin_B skrev:
Fast nu är det ju så att svensken är fullkomligt grön när det kommer till katastroftillstånd eftersom man här inte ens vet vad krig innebär, så då blir det än värre. Sedan finns det väl ett par miljoner invandrare i landet som mycket väl vet vad krig innebär, med erfarenheter från både andra världskriget och de moderna krigen som pågår än idag, och de i sin tur vet exakt hur och vad de skall göra, något som i sin tur ökar konkurrensen något otroligt för svensken.
Vad är det för rasistiskt svammel? Är du medveten om att det är 75 år sedan andra världskriget tog slut, vilket innebär att de allra yngsta som var med där är drygt 90 idag?

(Eller tillhör du de som inte anser att det tog slut förrän 1989 eftersom det inte fanns ett enat Tyskland som kunde skriva under något papper?)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Martin_B
T tanaris skrev:
Vad är det för rasistiskt svammel? Är du medveten om att det är 75 år sedan andra världskriget tog slut, vilket innebär att de allra yngsta som var med där är drygt 90 idag?
Rasistiskt svammel? Du får gärna utveckla detta lite mer och förklara hur du får det som jag skrev till RASISM? :rofl::crysmile:

Så om andra världskriget tog slut för 75 år sedan, som du skriver, så innebär det att de allra yngsta som var med där är drygt 90 år gamla idag, som du också skriver?
Jag kan inte begripa hur du räknar, men de allra yngsta som var med i kriget torde vara nyfödda och således även de 75 år gamla.
Dvs. en idag 80-åring som levde under andra världskriget var 5 år när det upphörde, och lär ha lite minnen därifrån och desto mer minnen av sådant som den har lärt sig av sin familj. En idag 85-åring var sedermera 10 år när kriget tog slut och lär ha mycket klara minnen från kriget. Och en 90-åring var 15 år vid krigets slut, och lär komma ihåg det mycket väl.

Men jag förstår ju att du enbart räknar de som väl slogs i kriget och du förmodar ju att allt var ett paradis för övriga befolkningen och de har inte en aning om hur det är att leva i krig :rofl:

Nä, jag tror det är ganska säkert att konstatera redan här och nu att du är inte en av de som var med i andra världskriget, och heller inte någon som har läst särskilt mycket om det :D

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Och med den 20%-iga dödlighet som förutsagts tidigare i tråden så låter det onekligen en smula oroväckande.

Men - eftersom jag är en gambler så är jag villig att sätta 100 000 kr på att vi inte kommer ha 2 miljoner svenskar som har dött i Covid-19 i slutet på april.
Vem sätter emot?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T
Martin_B Martin_B skrev:
En fördubbling är nog att ta i ordentligt, men ungefär som det har varit i Italien är inte helt otänkbart när det väl har fått fäste:

[bild]
Jag skrev väldigt tidigt i denna tråd att det ser ut som om vi följer utvecklingen i Italien som de hade innan antalet smittfall exploderade där, men responsen då var mest negativ. När vi var upp i 24 fall uppskattade jag att antalet fall skulle uppnå till 100 innan arbetsveckan var slut... Om jag nu ska spå in i framtiden så skulle jag gissa att vi närma oss 300 smittade senast tisdag.

Det är dock inte så jätteintressant med hur många smittade vi får, utan det är mer intressant om vi har fått smittade som vi inte kan härledas till importfall. Jag skulle inte bli förvånad om vi under nästa vecka hittar fall som inte direkt kan kopplas till importfall, dvs att vi börjat få inhemsk spridning. Får vi det så är det inte omöjligt att vi är upp i 1000 tal fall inom en vecka.

Det som talar för en ökad risk för en inhemsk smittspridning är att i Sverige så upplever jag att myndigheterna agerat långsammare och med färre åtgärder än i andra länder. T.ex. har Danmark krav på karantän i två veckor för sjukvårdspersonal oavsett om de har symptom eller inte.

Det ska bli mycket spännande att se om och när vi kan konstatera en inhemsk spridning av smittade.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
T TAR12 skrev:
Jag skrev väldigt tidigt i denna tråd att det ser ut som om vi följer utvecklingen i Italien som de hade innan antalet smittfall exploderade där, men responsen då var mest negativ. När vi var upp i 24 fall uppskattade jag att antalet fall skulle uppnå till 100 innan arbetsveckan var slut... Om jag nu ska spå in i framtiden så skulle jag gissa att vi närma oss 300 smittade senast tisdag.

Det är dock inte så jätteintressant med hur många smittade vi får, utan det är mer intressant om vi har fått smittade som vi inte kan härledas till importfall. Jag skulle inte bli förvånad om vi under nästa vecka hittar fall som inte direkt kan kopplas till importfall, dvs att vi börjat få inhemsk spridning. Får vi det så är det inte omöjligt att vi är upp i 1000 tal fall inom en vecka.

Det som talar för en ökad risk för en inhemsk smittspridning är att i Sverige så upplever jag att myndigheterna agerat långsammare och med färre åtgärder än i andra länder. T.ex. har Danmark krav på karantän i två veckor för sjukvårdspersonal oavsett om de har symptom eller inte.

Det ska bli mycket spännande att se om och när vi kan konstatera en inhemsk spridning av smittade.
Hade inte kunnat skriva det bättre själv.
Även min prognos sedan 23 februari har stämt mycket bra och jag kommer ihåg hur vissa skrattade åt det vid den tidpunkten.
Vid det här laget har nog det skrattet fått dem att sätta i halsen :D

Redigerat:
  • Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
T
J jocke31 skrev:
Och med den 20%-iga dödlighet som förutsagts tidigare i tråden så låter det onekligen en smula oroväckande.

Men - eftersom jag är en gambler så är jag villig att sätta 100 000 kr på att vi inte kommer ha 2 miljoner svenskar som har dött i Covid-19 i slutet på april.
Vem sätter emot?
Dödligheten är inte 20%. Enligt WHO så är den c:a 3.4 % men det baseras på totala antalet insjuknade kontra döda. Mer riktigt kanske är att titta på friskförklarade jämfört med döda och då hamnar man på c:a 5 %. Dock är alla dessa uppskattningar mycket osäkra av flera olika orsaker. Dessutom så är det inte sannolikt att 100 % av befolkningen smittas innan slutet av april. Utifrån dagens siffror och takt kanske man kan gissa på några 10 tal döda om vi inte får en allmän smittspridning då kan det bli avsevärt högre.

Martin_B
Martin_B
T TAR12 skrev:
Dödligheten är inte 20%. Enligt WHO så är den c:a 3.4 % men det baseras på totala antalet insjuknade kontra döda. Mer riktigt kanske är att titta på friskförklarade jämfört med döda och då hamnar man på c:a 5 %. Dock är alla dessa uppskattningar mycket osäkra av flera olika orsaker. Dessutom så är det inte sannolikt att 100 % av befolkningen smittas innan slutet av april. Utifrån dagens siffror och takt kanske man kan gissa på några 10 tal döda om vi inte får en allmän smittspridning då kan det bli avsevärt högre.
Hade gärna velat se siffror på antalet personer som får permanenta skador av viruset, eftersom det är mycket intressant det också.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T
A anhack skrev:
Finns det någon uppskattning på hur många vårdplatser som finns tillgängliga på infektionskliniker för smittade personer i behov av vård?
Jag har bara hittat uppgift om antalet intensivvårdplatser från 2017 och då hade vi c:a 500 st. Av dessa är sannolikt många belagda vid ett nomalläge.

• Gilla
anhack
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.