882 575 läst · 19 362 svar
883k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 107 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 107 inlägg
Liksom Västra Götaland: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vaccinationen-av-fas-4-startar-idag-tidigare-an-vantatFairlane skrev:
Själv är jag en fena på McGuyver-lösningarFairlane skrev:
Informationen finns egentligen redan på plats hos respektive region.
Det man kan göra är att ställa frågan till NPÖ, som sedan har färdiga uppsättningar mot de regioner som pratar med NPÖ på de kontrakt som finns. Journal- och läkemedelstjänsterna på "MinaVårdkontakter.se" hämtar t ex sin information härifrån.
Dock vågar jag inte svara på vilken informationsmängd som är tillgängliga där, olika regioner har satt upp olika informationsmängder. Här i Jönköping är vi ganska långt framme men skickar långt ifrån allt.
Men t ex 1177 kan ju se journalen för de som ringer, på samma sätt borde man kunna hämta informationen till ett automatiskt system om koderna för respektive diagnos är korrekta.
Den stora förändringen sker ju i bokningssystemet som skall ta hänsyn till utkomsten av frågan till NPÖ. Att göra en så stor förändring för ett fåtal potentiella fuskare tror jag inte man kan räkna hem.
Det är ju bara en ren gissning, för det vet varken du eller jag, Birgit.BirgitS skrev:
Blir det som jag anar, kommer de att kompletteras av en drös vaccinskadade som åter kommer att fylla sjukhusen.
Men, vill det sig väl, har jag fel och de vaccinpositiva rätt. Men det vet ingen ännu, så det får framtiden utvisa.
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 107 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 107 inlägg
Vad är det vi inte vet?Staffans2000 skrev:
Är det att runt 16 000 hittills fått diagnosen postcovid enligt Ekot?
Är det att runt 16 000 är färre än 10 % av de som har haft covid?
Det var endast de två sakerna jag skrev om. Så vad gissade jag om?
Jag kanske är en hjärtlös jävel nu, men personligen tycker jag det är värre att 16000 personer får leva med post-covid-syndrom i kanske resten av sina liv, i många fall med kraftigt minskad livskvalitet eller arbetsförmåga, än att 16000 80-åringar avlider...
Om du hade läst texten så hade du sett att de säger att diagnosen inte har funnits så länge, så det finns många fler som har problemet än diagnosen...BirgitS skrev:
Detta är ju långt högre siffror än överdödligheten..
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 107 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 107 inlägg
Jag läste förstås texten och vet alltså att dessa 16 000 inte är alla och därför påstod jag inte heller att det var så. Frågan är om det egentligen är 200 000 eller vad som skulle bli 10 % av alla som varit sjuka. Det vet jag förstås inget om och därför har jag inte skrivit något om det.Nissens skrev:
Så vitt jag minns har diagnosen funnit i ungefär ett halvår.
Ändå drar du slutsatser om procent etc.. vilket man alltså enligt dig själv inte kan göra...BirgitS skrev:Jag läste förstås texten och vet alltså att dessa 16 000 inte är alla och därför påstod jag inte heller att det var så. Frågan är om det egentligen är 200 000 eller vad som skulle bli 10 % av alla som varit sjuka. Det vet jag förstås inget om och därför har jag inte skrivit något om det.
Så vitt jag minns har diagnosen funnit i ungefär ett halvår.
Nu dog ju inte så många av Covid. Jämför överdödlighetssiffrorna istället.B b8q skrev:
Men håller med dig om att dessa +16000 som har långtidsverkningar är den värsta konsekvensen jag sett hittills.
Nej, jag vet. Men även om det hade varit 50000 döda 80-plussare så hade jag inte tyckt det varit värre.Nissens skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 107 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 107 inlägg
Ursäkta men jag hänger inte alls med. Jag skrev:Nissens skrev:
Så jag konstaterade bara att dessa 16 000 är väldigt långt från 10 % av alla som varit sjuka och de 10 % är ju inget som jag har hittat på utan den siffran har ju förekommit i många inlägg i framför allt tråden om just postcovid.BirgitS skrev:
Så vad är det för slutsats om procent jag har dragit?
Jag vet inte om du skämtar nu.BirgitS skrev:Ursäkta men jag hänger inte alls med. Jag skrev:
Så jag konstaterade bara att dessa 16 000 är väldigt långt från 10 % av alla som varit sjuka och de 10 % är ju inget som jag har hittat på utan den siffran har ju förekommit i många inlägg i framför allt tråden om just postcovid.
Så vad är det för slutsats om procent jag har dragit?
Du skrev:
”dessa 16 000 är väldigt långt från 10 % av alla som varit sjuka”
Du drar en slutsats som inte går att dra med den informationen som finns.
Hänger du med nu då?
Jag måste tipsa om detta podavsnitt, detta är en i vanliga fall humorpodd men detta avsnitt är med Farshid Jalalvand, en klok och balanserad vetenskapare, han svarar på och reflekterar över frågor, många har passerat i denna tråden: https://mandag.libsyn.com/212-andra-vaccin-specialen-med-farshid