T
BirgitS BirgitS skrev:
En jag känner som är i en tidigare åldersgrupp lyckades få en tid genom att inte välja någon av de första tiderna utan ett par timmar senare, då blev den inte tagen under tiden.
Jag hade gärna bokat en tid om tre veckor, om det hade gått.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är vi det vi brukar kalla fulhack...
Inget man överhuvudtaget bör tänka på i så här viktiga och känsliga sammanhang.
Själv är jag en fena på McGuyver-lösningar :D

Informationen finns egentligen redan på plats hos respektive region.
Det man kan göra är att ställa frågan till NPÖ, som sedan har färdiga uppsättningar mot de regioner som pratar med NPÖ på de kontrakt som finns. Journal- och läkemedelstjänsterna på "MinaVårdkontakter.se" hämtar t ex sin information härifrån.

Dock vågar jag inte svara på vilken informationsmängd som är tillgängliga där, olika regioner har satt upp olika informationsmängder. Här i Jönköping är vi ganska långt framme men skickar långt ifrån allt.
Men t ex 1177 kan ju se journalen för de som ringer, på samma sätt borde man kunna hämta informationen till ett automatiskt system om koderna för respektive diagnos är korrekta.

Den stora förändringen sker ju i bokningssystemet som skall ta hänsyn till utkomsten av frågan till NPÖ. Att göra en så stor förändring för ett fåtal potentiella fuskare tror jag inte man kan räkna hem.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
Spännande, nu dök det plötsligt upp MASSOR med tider på gamla KS. Idag, den närmaste 13:05. Tror inte jag hinner det :)

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Visst är det tråkigt med så många men det är dock väldigt långt från de 10 % av alla insjuknande som det har pratats om.
Det är ju bara en ren gissning, för det vet varken du eller jag, Birgit.
Blir det som jag anar, kommer de att kompletteras av en drös vaccinskadade som åter kommer att fylla sjukhusen.
Men, vill det sig väl, har jag fel och de vaccinpositiva rätt. Men det vet ingen ännu, så det får framtiden utvisa.

Staffans

BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är ju bara en ren gissning, för det vet varken du eller jag, Birgit.
Vad är det vi inte vet?
Är det att runt 16 000 hittills fått diagnosen postcovid enligt Ekot?
Är det att runt 16 000 är färre än 10 % av de som har haft covid?
Det var endast de två sakerna jag skrev om. Så vad gissade jag om?

Jag kanske är en hjärtlös jävel nu, men personligen tycker jag det är värre att 16000 personer får leva med post-covid-syndrom i kanske resten av sina liv, i många fall med kraftigt minskad livskvalitet eller arbetsförmåga, än att 16000 80-åringar avlider...

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det vi inte vet?
Är det att runt 16 000 hittills fått diagnosen postcovid enligt Ekot?
Är det att runt 16 000 är färre än 10 % av de som har haft covid?
Det var endast de två sakerna jag skrev om. Så vad gissade jag om?
Om du hade läst texten så hade du sett att de säger att diagnosen inte har funnits så länge, så det finns många fler som har problemet än diagnosen...

Detta är ju långt högre siffror än överdödligheten..

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Pk
[QUOTE="BirgitS, post: 4216362, member:
Om du hade läst texten så hade du sett att de säger att diagnosen inte har funnits så länge, så det finns mång fler som har problemet än diagnosen...
Detta är ju långt högre siffror än överdödligheten..
Jag läste förstås texten och vet alltså att dessa 16 000 inte är alla och därför påstod jag inte heller att det var så. Frågan är om det egentligen är 200 000 eller vad som skulle bli 10 % av alla som varit sjuka. Det vet jag förstås inget om och därför har jag inte skrivit något om det.

Så vitt jag minns har diagnosen funnit i ungefär ett halvår.

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Jag läste förstås texten och vet alltså att dessa 16 000 inte är alla och därför påstod jag inte heller att det var så. Frågan är om det egentligen är 200 000 eller vad som skulle bli 10 % av alla som varit sjuka. Det vet jag förstås inget om och därför har jag inte skrivit något om det.

Så vitt jag minns har diagnosen funnit i ungefär ett halvår.
Ändå drar du slutsatser om procent etc.. vilket man alltså enligt dig själv inte kan göra...

Nissens
B b8q skrev:
Jag kanske är en hjärtlös jävel nu, men personligen tycker jag det är värre att 16000 personer får leva med post-covid-syndrom i kanske resten av sina liv, i många fall med kraftigt minskad livskvalitet eller arbetsförmåga, än att 16000 80-åringar avlider...
Nu dog ju inte så många av Covid. Jämför överdödlighetssiffrorna istället.
Men håller med dig om att dessa +16000 som har långtidsverkningar är den värsta konsekvensen jag sett hittills.

Nissens Nissens skrev:
Nu dog ju inte så många av Covid. Jämför överdödlighetssiffrorna istället.
Men håller med dig om att dessa +16000 som har långtidsverkningar är den värsta konsekvensen jag sett hittills.
Nej, jag vet. Men även om det hade varit 50000 döda 80-plussare så hade jag inte tyckt det varit värre.

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Ändå drar du slutsatser om procent etc.. vilket man alltså enligt dig själv inte kan göra...
Ursäkta men jag hänger inte alls med. Jag skrev:
BirgitS BirgitS skrev:
Visst är det tråkigt med så många men det är dock väldigt långt från de 10 % av alla insjuknande som det har pratats om.
Så jag konstaterade bara att dessa 16 000 är väldigt långt från 10 % av alla som varit sjuka och de 10 % är ju inget som jag har hittat på utan den siffran har ju förekommit i många inlägg i framför allt tråden om just postcovid.

Så vad är det för slutsats om procent jag har dragit?

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Ursäkta men jag hänger inte alls med. Jag skrev:
Så jag konstaterade bara att dessa 16 000 är väldigt långt från 10 % av alla som varit sjuka och de 10 % är ju inget som jag har hittat på utan den siffran har ju förekommit i många inlägg i framför allt tråden om just postcovid.

Så vad är det för slutsats om procent jag har dragit?
Jag vet inte om du skämtar nu.

Du skrev:
”dessa 16 000 är väldigt långt från 10 % av alla som varit sjuka”

Du drar en slutsats som inte går att dra med den informationen som finns.
Hänger du med nu då?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.