Varför gör man inte översyn och revision av kkv på sommaren när elen ändå är i princip gratis och man har gott om tid ifall något går snett?

Det börjar ju bli löjligt förutsägbart att varje gång man gör det på ett kärnkraftverk blir det"hoppsan, vi hittade andra grejer så det tar ett extra kvartal att fixa" och det är mitt i dyraste perioden.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
P
Dan1891 Dan1891 skrev:
Man kan ju ha fast pris, antar att detta avser rörligt?
Om du syftar på mitt inlägg om elräkningsbuffert så är det praktiskt med en sådan oavsett om man har fast pris eller rörligt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
L Lutte skrev:
Då är det lika rimligt att södra sverige har högre priser då det är effektbrist där som driver upp priserna.
Ja, det är så det fungerar idag. Rimligheten är dock dopad av att södra Sverige sitter ihop med en dysfunktionell elmarknad.

P pmd skrev:
Apoteken idag är också de mycket bättre. Framförallt kan man beställa hem apoteksvaror från webben (även medicin på recept!) och få dem i brevlådan (om de inte är skrymmande).
Tja, det beror väldigt mycket på.
Apotekens sortiment har väsentligt förändrats. Numera är det en butik som säljer väldigt mycket mer än just läkemedel och medicin. Möjligheten att tjäna pengar är helt enkelt större på de produkterna. De lägsta priserna och marginalerna på läkemedel hittar man på sådana med med generisk konkurrens. Det är vanliga produkter och tillgången är oftast god.

Men har man lite mer speciella behov av produkter blir det knepigare. Vissa skall kylförvaras och har kort hållbarhetstid, samt är dyra i inköp. Dessa kan vara mycket svåra att hitta efter privatiseringen. Även i våra största städer. Det kan inte skickas med post och det normala är att de måste förhandsbeställas.

Orsaken till problemen att få tag i dessa medel är att i princip inget apotek har dem i lager och riskerar att de inte hinner säljas. När vi hade färre apotek fanns inte detta problem. Det betyder inte att det är fel att privatisera. Men istället att systemet behöver utvecklas, förbättras. Men det privata näringslivet inser att med nuvarande regler är det en förlustaffär att lagerhålla viss medicin. Att återförstatliga alla apotek funkar inte, man måste utveckla systemet. Kanske inrätta statliga specialapotek som får ta hand om den delen av marknaden inte vanliga apotek klarar. Jag vet inte hur. Men jag vet att problemet finns.

Det finns oxo ett antal produkter som kan användas som kan användas för prestationshöjande ändamål och som då är narkotikaklassade utan att vara narkotika. De skickas inte heller...

• Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
Du tjatar om det. Men vad är dysfunktionellt på marknaden?

P
D Daniel 109 skrev:
Han är inte professor, och har inte varit professor i kärnkraft.
Kärnkraft är en tillämpnings av kärnfysik, så helt fel har inte ekmariek, men visst går det att vara tydligare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
D Dilato skrev:
Varför gör man inte översyn och revision av kkv på sommaren när elen ändå är i princip gratis och man har gott om tid ifall något går snett?
Det gör man, men verken börjar bli ordentligt gamla nu och saker går sönder.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
peteds01 peteds01 skrev:
Sverige kunde bara sagt nej.
Vad hade hänt då?

D Dilato skrev:
Kan ju inte stämma, deras pris måste väl styras av världsmarknaden, för inte tusan säljer man billigare än man kan ??..har jag hört från dom som vet..
🤔🤓
Tja priset i Tx ligger på ca USD 2,5 per gallon regular. det blir väl 7,5-kr/liter om jag gör en snabb huvudräkning.
Hela kedjan från oljekälla till mack finns inom delstaten, så världsmarknaden påverkar nog inte så mycket. Men just det har jag liten koll på.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Om du går över till timpris och inte bryr dig så får du sannolikt ungefär samma kostnad.
(Kommenterar du inlägg #303? Om du inte vill citera så går det bra att lägga in en sådan länk som jag gjorde här så att sammanhanget inte går förlorat lika lätt).

Jag har gjort ett provskott och matat in uppgifter för en månad under förra vintern i timpriskollen. Det blev mycket riktigt inte någon nämnvärd skillnad, så varför byta då?

Det ska bli intressant att se om den senaste tidens prisvolatilitet återkommer, eller om det bara var en fluga. I värsta fall kan större volatilitet försämra förutsättningarna för att inte bry sig med timpris. Jag avvaktar.

• Gilla
  • Älska
sysmali och 2 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Hahahhahah så du tar ingen religiös person seriöst någonsin alltså? Måste va ett svårt liv.
Så länge inte religionen påverkar interaktionen med mig så bryr jag mig inte om den.

"Religion is like a penis: it's fine if you have one, but don't show it in public, don't cram it down children's throats, and don't try to use it for writing laws."

• Gilla
  • Älska
bollen och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:

Det börjar ju bli löjligt förutsägbart att varje gång man gör det på ett kärnkraftverk blir det"hoppsan, vi hittade andra grejer så det tar ett extra kvartal att fixa" och det är mitt i dyraste perioden.
De började 1:e september, och F3 var det sista kärnkraftverket att påbörja sin revision. De skulle ha varit klara 18:e oktober.

Alla verken kan inte ha revision samtidigt. Dels blir det tråkigt för Sverige. Dels är det enklare att ha revision av ett verk i taget på Forsmark, så att man inte behöver extra mycket personal.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
Sverige kunde bara sagt nej.
Sverige är med i EU. Och i EU-kommissionen sitter en svensk representant. Så om man så vill hade Sverige redan sagt ja.
P pmd skrev:
Vad hade hänt då?
Man framstår som lika fånig som Ebba Busch när hon klagade på sitt egna beslut om löveldningen.
Men rent praktiskt gör det ingen skillnad vad Sverige säger, beslutet måste ändå följas

Att elområdena får dessa effekter beror på att Socialdemokraterna inte ersatt den kärnkraft de lagt ned. Genom åren mer eller mindre ivrigt påhejade av MP, V, C & KD. Produktionskapaciteten är otillräcklig.

O O skrev:
Tja priset i Tx ligger på ca USD 2,5 per gallon regular. det blir väl 7,5-kr/liter om jag gör en snabb huvudräkning.
Hela kedjan från oljekälla till mack finns inom delstaten, så världsmarknaden påverkar nog inte så mycket. Men just det har jag liten koll på.
Jag försökte ironisera lite över de tvärsäkra påståenden som vissa (z) har yttrat att ingen säljer till ett lägre pris än världsmarknaden sätter på en sådan vara som olja, diesel, bensin eftersom man då hellre säljer den dit den ger mest betalt.

Helt uppenbart är det inte sant i många fall.

Byt ut Texas och olja mot Sverige och el i ditt resonemang ovan.. vad är skillnaden
🤔

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det gör man, men verken börjar bli ordentligt gamla nu och saker går sönder.
Och detta tar man inte med i beräkningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.