H Hybro skrev:
Förstår inte....

Förstår inte. Om nu t ex Tyskarna har brist och gladeligen betalar hur mycket som helst, så varför då inte lägga på lika mycket som skiljer mellan normalpris och det som är i dag.

Nä, nu ska vi som elförbrukare i Sverige vara med och betala, fast vi producerar elen.
Om du producerar elen så får du bra betalt. Du betalar inte.

Blablabla... samma visa igen.

Säg till EU att vi inte anser att övriga EU-länder drar sitt strå till stacken och att vi kommer att delta i den gemensamma marknaden när Tyskland och övriga skärpt till sig. Sedan klipper vi kablarna.

Jag tar mycket hellre strömavbrott den handfull timmar om året som Sverige har underskott, mot att vi istället får normala priser som vi hade för 10 år sedan.

P pmd skrev:
Det är bättre att avreglera elmarknaden än att införa planekonomi.
Nej, den ska återregleras.

Vi har redan ”planekonomi” i infrastrukturen idag, nämligen det svenska vägnätet. Det uppehålls av staten via skattsedeln och var och en är fri att nyttja det av hjärtats lust utan extra avgifter. Det har visat sig vara ett bra och fungerande system som är helt nödvändigt för att landet överhuvudtaget ska fungera. Det finns i systemet heller inga aktieägare som kräver utdelning av medel eller artificiellt uppumpade aktiekurser, med påföljande dränering av tillgångarna.

Mycket behöver fortfarande göras åt vägnätet, men i grund och botten fungerar det, det går att ta sig från A till B med bil utan att medföra machete eller motorsåg.

Den funktion som elnätet har är till och med viktigare än vägnätet. Allt går på el! Det ligger således i statens intresse att investera i detta efter de behov som finns över hela landet och i övrigt göra det fritt tillgängligt för alla som vill använda det. Varje avgift på elanvändningen är en hämsko för AB Sveriges konkurrenskraft och välstånd.

Elnäten kan av naturliga skäl inte konkurrensutsättas. Jag är tvungen att anlita den nätägare som finns, för det finns inga andra kablar i marken att välja på. Därmed är det ”privatiserade” elnätet en chimär. Det handlar inte om någon konkurrensutsatt marknad utan om ett oligopol. Det är rena motsatsen till en fri marknad och en styggelse för varje marknadsliberal. Ändå hävdar dessa med dårens envishet att detta är fortsatt vägen framåt.

Det är det inte alls. Elnätet måste förstatligas och planeras efter hela landets behov, finansieras via skattsedeln, och vara fritt för både elkonsumenter och elproducenter att använda, precis som med vägarna. Först då får vi en fungerande konkurrens och fri marknad.

• Gilla
  • Älska
bollen och 6 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har frågat Vattenfall om det och fick svaret att det är lagstadgat att presentera elpris så.
Så det är lagstadgat att en artikel på byggahus inte ska inkludera skatt och moms?
Låt mig ställa mig lite frågande. :)

Ja, elnäten är monopol som bör hanteras offentligt. Men nu handlade det om elmarknaden. Den bör vara en marknadsekonomi.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, elnäten är monopol som bör hanteras offentligt. Men nu handlade det om elmarknaden. Den bör vara en marknadsekonomi.
För all del. Men även där har jag invändningar. För vad exakt är det som elmarknadsbolagen ska göra bättre, än om vi t ex har ett statligt elbolag som säljer el till självkostnadspris?

• Gilla
  • Älska
  • Haha
bollen och 4 till
  • Laddar…
Vill rikta ett särskilt tack till Fossilfritt Sverige som så länge jobbat för dagens situation.
Tack också till Danmark som stämde oss i Europadomstolen för att få näst intill fri tillgång till baskraft utan att bygga något själva, i förlängningen gav det upphov till våra 4 elområden för att rädda något...

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
T Tord_Lj skrev:
Vill rikta ett särskilt tack till Fossilfritt Sverige som så länge jobbat för dagens situation.
Tack också till Danmark som stämde oss i Europadomstolen för att få näst intill fri tillgång till baskraft utan att bygga något själva, i förlängningen gav det upphov till våra 4 elområden för att rädda något...
Du kan fortsätta med att tacka Naturskyddsföreningen, WWF och Föreningen Älvräddarna som vill avveckla vår vattenkraft i dagsläget med de elpriser vi har just nu (det blir så mycket bättre då)
https://www.nyteknik.se/energi/hard-kritik-mot-regeringens-forslag-om-vattenkraften/4310166

ricebridge ricebridge skrev:
För all del. Men även där har jag invändningar. För vad exakt är det som elmarknadsbolagen ska göra bättre, än om vi t ex har ett statligt elbolag som säljer el till självkostnadspris?
Ska produktionen konfiskeras? Gäller det även solceller på villa tak. Jag har uppfattningen att det blir billigare om privata investerar, stora som små satsar på det som är lönsamt. Statliga monopol är sällan det mest effektiva. Det är bättre än privata monopol. Men när det går att ha konkurrens är en marknadsekonomi i allmänhet klart bättre.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
hur eller hur så måste ju alla solpanelsägare dessa dagar bli jätteglada och skratta hela vägen till banken för deras jätteinvestering som nu ger gigantisk avkastning vid försäljning av energi...

returen returen skrev:
hur eller hur så måste ju alla solpanelsägare dessa dagar bli jätteglada och skratta hela vägen till banken för deras jätteinvestering som nu ger gigantisk avkastning vid försäljning av energi...
Förutom då den lilla detaljen att solproduktionen i december är mer eller mindre försumbar 😅

• Gilla
returen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
El kan skickas över långa avstånd och produceras där det för tillfället är lämpligast.
Tydligen inte utan att det blir extremt dyrt att just "skicka".
D Daniel 109 skrev:
Svenskar betalar inte Tyskland. Det är snarare tvärtom. De betalar för att importera el från Sverige.
Någonstans syns det i vart fall på min elräkning.
D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen är man ju beredd att betala det priset i båda ändarna av kabeln. Annars skulle inte priset vara det i båda ändarna av kabeln.
Vem är "man"?
Jag vill inte frivilligt betala 11 kr/kWh och jag tror inte någon annan privatperson vill det heller.

Hur kan jag välja bort priset som sätts av andra helt utanför min kontroll?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
returen returen skrev:
Det är statsfientligt att tänka så när vi sålt ut oss till EU
Hmm... En Swexit vore det bästa som kunde hända.
Nu är våra politiker bara lakejer åt det överstatliga EU.
Men... Tyskarna lyckades tydligen säga nej till att dela upp sig i elområden.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tydligen inte utan att det blir extremt dyrt att just "skicka".

Någonstans syns det i vart fall på min elräkning.

Vem är "man"?
Jag vill inte frivilligt betala 11 kr/kWh och jag tror inte någon annan privatperson vill det heller.

Hur kan jag välja bort priset som sätts av andra helt utanför min kontroll?
Det är inte transporten som kostar.

Du betalar för den el du köper, inte det som tyskar köper.

Det man gör när man inte är beredd att betala priset är att man inte köper varan.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Hmm... En Swexit vore det bästa som kunde hända.
Nu är våra politiker bara lakejer åt det överstatliga EU.
Men... Tyskarna lyckades tydligen säga nej till att dela upp sig i elområden.
Nä Swexit är en extremt dålig ide.
Dock inte att göra som Finnarna
"Nu gör vi så här och till dess ni i EU godkänner det så behåller vi pengarna som ni i EU får. Vi är trots allt nettoinbetalare till EU. Bara att ni lever med det och gör undantag"
Det är så man gör och det är en bra ide

• Gilla
bollen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.